Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3838 ggr
Mlyy
0

Shetland sheepdog.

Hej! :)

Jag är ny här. Innan jag blev medlem har jag läst lite olika inlägg som ni skrivit och Sheltie verkar ju vara en underbar hund. :)

Jag har själv en liten blandishane som blir 2 år i augusti.
Han är 50% Pomeranian, 25% Shetland sheepdog och 25% Tysk spets. 25% Shetland sheepdog är ju inte så mycket, men iallafall lite och det här är en helt underbar kombination!

Och till vintern/våren har jag och min sambo tänkt att skaffa oss en liten blue merle Sheltie-tik. :) Berätta gärna om erfarenheter och hur era tikar är, ni som har. :)

/Emily.

_Wilma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till sheltie i fokus! Kul att du har hittat hit! :)

Vi har två sheltietikar: Wilma som är drygt 2 år och nytillskottet Milla snart 9 veckor. Tidigare har vi haft en sheltietik som blev nästan 13 år.

Sheltien har många bra egenskaper. Den är lättlärt och följsam och "lagomt" aktiv. Alltså den vill ha och behöver aktivitet, men inte lika mycket som en del större bruksraser.

Jag skulle rekommendera dig att gå på valpkurs med din hund. Det gjorde jag med Wilma och det har varit roligt och gett inspiration till ytterligare kurser och träning. Sheltien passar bra för både lydnad/ rallylydnad, agility och spårning. Särskilt har vi tyckt om rallylydnad. Och det är bra att träna lydnad då hunden är ung både för hundens och ägaren skull. Kul att kunna släppa hunden fri och veta att den kommer på inkallning!

En del sheltieägare testar på utställning. Det gjorde vi med Wilma och det gav en bra erfarenhet. Man får en utomståendes uppfattning om hur hunden är byggd mm. Wilma är egentligen lite för liten för att få mycket bra omdöme, men har en del kvaliteter som uppskattades. Vi planerar att ställa henne officiellt åtminstone en gång till framöver.

Om Milla kan jag inte skriva så mycket än. Har bara haft henne några dagar, men det ska bli intressant att se hur det är att ha två shelties istället för en!

Lycka till med båda dina hundar!

Wilma 2 år

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mlyy
0

Tack så jättemycket för svar #1. :) Ja, valpkurs blir det nog. :) Jag längtar så jag håller på att spricka redan nu! ;) Och din Wilma är ju helt underbart söt! :) Hur hög är hon?

_Wilma
0

Hon är 32 cm och väger knappt 5 kg, så det är en liten nätt sheltie. :)

Mlyy
0

Härligt! :) (ungefär som min blandiskille) Jag hoppas också att jag får en liten och nätt tös. :) Jag har hört att vissa kan vara skälliga, "valliga" och nervösa? Men det beror väl kanske mest på uppfödaren? och sen hur man är själv när man fått hem valpen?

_Wilma
0

#4 Ja, hur en hund blir beror på flera saker. Arvet så klart, och i samma kull är inte valparna helt lika. Men det man kan påverka är hantering och uppfostran. En osäker hund kan bli trygg i rätt miljö.

Wilma har aldrig varit skällig, men behöver uppmuntring i en del situationer.

Det kommer bli spännande att få följa dina hundar framöver. :)

Mlyy
0

#5 Ja, okej. Jag hoppas på att få en bra hund iallafall. :)

Det är ju ett tag till vintern, men då kommer jag att lägga upp bilder här! :)

Hoppas bara att det föds en bluemerle-tik i kullen. :) Har kontaktat flera uppfödare som ska para bluemerle, så förhoppningsvis så blir det ju en bluemerle-tik i någon av dom. Men har fastnat för en speciell tik som ska paras, så hoppas på den uppfödaren. :)