Frågor från nybörjare
Hej, jag och min pojkvän har börjat bli sugna på att skaffa en Sheltie valp nästa sommar. Vi har planerat att skaffa den i början av sommaren (Juni) men vi vet inte riktigt hur det kommer gå när vi börjar om skolan sen i augusti.
Så vi har några frågor:
Hur länge får man lämna en Ca 5 månaders gammal valp ensam hemma?
När blir hunden Vuxen, när är han inte valp längre?
Är det stor skillnad mellan en tik och en hane?
Hur länge tar det innan valpen är rumsren?
Det var alla frågor jag kommer på just nu, kommer säkert fler sen ;)
Min sheltiehane blev rumsren när han var vid 6-7 månader gammal.
Hälsningar Kim
Min sheltiehane är inte rumsren än och han är 5 månader . Han bor med en kompis så han är ensam nån timme åt gången, det går bara fint
nu utgår jag lite om mina kunskaper om andra hundar. tyckte jag verkade vara samma på de flesta hundar.
Hur länge får man lämna en Ca 5 månaders gammal valp ensam hemma? - med träning är det nog lätt att låta den vara ensam hemma. inte för länge bara då den fortfarande är valp. och kanske inte helt rumsren. någon timme max skulle jag nog säga. annars om man måste lämna den längre stunder så kolla med vänner eller granne om dom kan se efter. om valpen inte är rumsren skulle jag inte låta den vara hemma själv längre stunder.
När blir hunden Vuxen, när är han inte valp längre? - det är väl ungefär samma ålder som människor? tror jag då. runt 2-3 människoår är valpen över 20 hundår. första året räknar man att det är 14 hundår. resten av åren räknas som 7 hundår. så jag skulle säga runt 2-3 år börjar de bli mer vuxna.
Är det stor skillnad mellan en tik och en hane? - vad jag läst om shelties så är tikarna mindre än hanarna. tikarna fäller mer efter/när de löper (kommer inte ihåg vilket). och hanarna skvätter väl mer? detta är vad jag läst om här på iFokus. kommer inte ihåg allt till 100% men jag tror det ska stämma.
Hur länge tar det innan valpen är rumsren? - som med alla valpar så måste man träna dom :) de kanske inte blir helt rumsrena direkt. min golden var rumsren när vi fick honom när det gäller bajs. och kissade gjorde han inte så mycket. han väntade hellre på att gå ut och kissa än att kissa inne. men var det kris så kissade han :) . han var väl runt 3-4 månader när han var på väg att bli helt rumsren och 5 månader när han var 'helt' rumsren. ibland kom det väl en liten pöl. men annars var han helt rumsren.
det är nog olika med när de blir rumsrena 😉
Om jag svarat falskt så får ni gärna rätta 🙂
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse