En eller två?
Hej!
Är alldeles ny här på forumet men måste säga att jag gillar det jag sett hittills.
Har en sheltiehanne på 7år och börjar bli rätt sugen på att skaffa en till. Antingen valp eller unghund. Men jag vet inte riktigt hur min nuvarande hund skulle tycka om en ny familjemedlem. Han kan vara ganska svartsjuk av sej. Om jag t.ex. kelar med min kanin kommer han och ska stjäla uppmärksamheten. Men samtidigt så borde han väl uppskatta att ha sällskap om dagarna då vi andra arbetar?
Han tycker om andra hundar så det är inte det som är problemet. Jag är bara rädd att han ska känna sej lite bortglömd om det skulle komma en ny liten filur som också kräver vår uppmärksamhet.
Någon här på forumet som har fler än en sheltie?
Hej!
Först då. Välkommen hit!
Jätte kul att du gillar oss här!
Kan säga att alla är jätte goa här!
Det att ha flera hundar tycker jag inte har varit ett så stort problem.
Visst har det varit lite svartsjuka emellan i bland ,men det är lite upp till mig hur jag hanterar flocken.
Jag hadde 2 dobermann samt en Grand danios tillsammans
Allt funkade jättebra, visst som jag sa visst kunde det bli lite"kurr" ibland,men jag som flock ledare acepterade det inte.
Samt att ingen skulle känna sig utan för sin flock.
Så mycket hänger på dig som flock ledare
Men en massa sund bondförnuft så löser det sig bra tror jag.
Samt att din hund är ju 7 år så han böhöver nog inte känna sig hotat av en yngere, han är ju över den nya
Lycka till
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har ju precis skaffat min andra hund. Min första är 6år och min nya är 10v. Den lilla valpen kräver ju en hel del uppmärksamhet och den större blir avunsjuk. En sak som är viktigt för mig är att låta den tidigare hunden vara högst i rang och bestämma och uppfostra den lilla valpen. Om valpen kommer för nära den stora hunden måste man låta han säga till valpen att han inte accepterar det (ett exempel). Valpar är vana vid att bli uppfostrade av andra hundar, det blir dom ju vanligtvis hos uppfödaren. Och där är kanske inte alla hundar goa med den lilla valpen, gör den något som dom andra hundarna inte accepterar så ryter dom åt denn lilla valpen. Och då får man absolut inte börja kela med valpen och börja tycka synd om den. För då ökar du risken att valpen blir rädd för hundar resten av livet. Detta är ju självklart mina åsikter. Jag hoppas att jag var någorlunda till hjälp och tveka inte att fråga!
mvh
Malin
Om den äldre hunden blir avundsjuk så kanske man kan vara med den äldre lite mer? :P så är det iaf med t.ex. kaniner.. :)

Tack för svaren. Vi får se om det blir en till vovve. Förhoppningsvis blir det de.
Jojsan: Ja, precis. Valpen kommer ju också behöva tränas på att vara ensam så då kan man ju passa på att gå på en promenad eller så med bara den första hunden.
Malin3033: Nej, man är ju gärna lite överbeskyddande över sin valp. Men samtidigt så tycker jag att jag känner min hund så pass bra att jag inte tror att han skulle gå för hårt ut på valpen. Men du har rätt i att man inte ska ömka och klena bort den lille så att den blir rädd för andra hundar eller människor.
En till fråga. Nu är jag ju helt fast i rasen shetland sheepdog så skaffar jag en till blir det säkert just en sheltie. Är det någon av er som märkt att era shelties gärna umgås med andra shelties? Alltså min hund föredrar verkligen andra shelties framför andra hundraser. Han blir jätteglad när han ser andra shelties.
jag har ju ingen egen sheltie så jag vet inte. det kanske är så.. vem vet? :P :D

#4 Jo, visst är det så, att shelties föredrar andra shelties framför hundar av andra raser:)
Jag har ju 2 shelties, en på 6,5 år och en på 1 år:) Där är det tvärt om, ett-åringen är den jag haft längst, sedan han var 8 veckor. 6,5 åringen har jag haft drygt en månad nu, och det har gått jättebra för dem ihop:)
Lycka till!
Kramar//Carro, Frankie och Pyret