Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 1025 ggr
rubyruby1
0

Inte lika matkåt längre?

Hej! Jag har en sheltiehane på 8 månader som alltid varit totalt mat och godisgalen. Käkar så fort han kommer åt osv. Men ca 2 veckor sen får man nästan tvinga i honom maten. Han käkar inte alls lika mkt längre och är inte lika intresserad utav godis. Maten han får är Bozita robur breeder. Tror han trappade ner på maten när vi började ge honom lite mer mat 2 gånger om dagen istället för lite mindre 3 gånger om dagen. Nu för tiden när vi är ute och går är han inte alls intresserad utav godis då han bara går och luktar överallt. Gissar på att det har med att han börjar bli könsmogen.

Har ni några tips? Har han tröttnat på torrmat, ska jag börja ge färskfoder istället kanske?

Hälsningar KimGlad

rubyruby1
0

Han är för övrigt lika pigg och busig som vanligt.

Hälsningar KimGlad

hund_katt
0

trotsåldern kanske? nej, jag vet faktiskt inte. och ska inte svara på för mycket då jag inte haft någon sheltie.

men jag kanske kan hjälpa till lite?

använd lite olika godisar (eller leksaker funkar ju med) olika gånger du ger honom godis. om du är ute på t.ex. promenad och vill träna lite, eller bara ge för att han är duktig eller bara för en liten slump, typ, så ger du honom olika godisar då och då, så det blir lite spännande och överraskande.

kanske kan funka?

sorry om någon mening blev lite konstig svenska. det är sent 😉 hehe… okej, ska gå och lägga mig nu… annars kommer jag inte upp i morgon och inte i sängen nästa kväll..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

rubyruby1
0

#2 Tack för svar! Jag har dock massa olika godisar tror inte det har med det att göra. Frolic är det som funkar bäst just nu. 

Sov gott :D

Hälsningar KimGlad

hund_katt
0

#3 ja, tack, jag sov gott :)

jag läste detta i någon hund tidning… att det kanske blir roligare att få godis om det blir en överraskning och inte samma varje gång. det kanske han tröttnar på då. sedan vid könsmognaden brukar de vara lite 'trotsiga' med vissa saker.

våran golden retriever vill inte gå in i affärer. främmande hus försöker han med all kraft att gå in i. men affärer backar han och vill inte ens gå i närheten av dom. och han är i 'trotsåldern' nu.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
2

Visst kan det ha med könsmognaden att göra eftersom han verkar lägga mer fokus på dofter etc. Utgår från mig själv och min sheltiekille och han har alltid mer eller mindre gått upp och ner vad gäller matsuget, nyligen fyllt 4 år. Ibland hinner man knappt servera en skål innan den är tom, och så kan det vara rätt länge, sen en period kan han vara kinkigare eller snarare att han äter mindre. F.ö har även min hund alltid mått bra och varit lika pigg etc. Så jag tycker inte att du ska oroa dig alls.

Vad gäller godis skulle jag säga, se till att variera typen av godis och att inte alltid ha godis med dig. När man väl har godis med sig blir det då istället något "exklusivt" och mer eftertraktat. Därimellan kan man istället ha med en leksak eller dyiktl som belöning istället. Alltid bra att lära hunden att lek och/eller beröring är en form av positiv belöning också och inte endast godis.

rubyruby1
0

#5 Ja, okej då behöver jag inte vara orolig i alla fall. Lite jobbigt när han knappt äter 1 dl om dagen, men ikväll testade jag blanda torrfodret med mjukmat och då käkade han lika glupskt som när han var mindre. 

Har du/någon något tips på gott godis ni tror kan uppskattas?

Tack för svaret :)

Hälsningar KimGlad

Kitten86
0

Som foder ger jag min hund Acana torrfoder med lite VoH blandat i, till frukost får han även en skvätt laktosfri fil vilket uppskattas stort! Som liten valp gav jag filen som "belöning" efter att han tömt skålen, men numera får han den i skålen direkt (skjuter torrfodret åt sidan så att fil och torrfodret inte är blandat så han kan välja själv hur han vill äta)

Vad gäller godis så brukar jag variera med alltifrån torrfoder (som inte är hans vardagliga mat), frolic, minikorvar man kan köpa som hundgodis alt. torkad kycklig/anka/lamm (fr. t.ex. Lets Bite) eller liknande. Brukar klippa ner det i mindre bitar. sen är det inte alltid jag har godis med utan kanske en boll eller annan rolig leksak som får bli belöning.

Annars i träningsväg, vid t.ex agility, brukar jag köpa mini köttbullar som jag skär i mindre bitar. Dock kladdar det lite mer i fickan än ovan förslag som är mer torra godisar men ändå välsmakande för hunden 😉

[Billan]
0

Han läser tidningen mera nog grant, könsmogen och löptikar ??

ziggy 57
2

Haha jag känner igen detta beteende. Ziggy varken åt eller lyssnade när han började bli könsmogen och sen var han som tokig när det började bli löptikar runt honom. Eftersom han själv led så av detta och dessutom är kryptokid så beslöt jag att prova kemisk kastrering med chip på honom för att se innan jag beslutar mig för själva operationen senare i höst och jag måste säga att det har verkligen gett bra resultat dom första 3 veckorna som veterinären sa till mig så blev han nästan värre. Men efter det och nu ja det är som att ha en ny hund. Följsam, lyssnar springer inte runt o ylar mm äter mycket bättre ja detta har varit fantastiskt…

Jag blev orolig när han ratade all mat mm och det behöver jag verkligen inte vara nu

så Lycka till och se om det ger med sig

Med vänlig hälsning Anne