Dominant beteende? olydiga?
har några frågor om shelties som jag inte tänkt på förrns nu…
1. är shelties mycket för att visa dominans? våran golden försöker 'bestiga' de flesta. han försöker även på vår grannes kastrerade hund… vissa dagar jobbigare än andra. vilket är ganska jobbigt då jag inte vill låta honom 'bestiga' andra hundar. den kastrerade säger ifrån med lite morr och vänder sig om, men det hjälper inte mot min. han försöker igen… brukar shelties vara dominanta?
2. är shelties 'duktiga' på att göra sådana saker de inte får? t.ex. hoppa upp på bordet och snatta mat om man går ifrån? visst, alla hundar kan göra det, men är shelties 'duktigare' på att inte göra det? om man säger så..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
1. Den uppfattning jag fått av de flesta sheltis är att de inte är så dominanta, de brukar oftast gå ihop bra med andra hundar. Men det kan ju vara olika. De jag träffat har varit duktiga med andra hundar, har ju en valp nu så får väll se hur hon blir.
2. Kan ite riktigt svara på den frågan. Men shelties är ju smarta så de kanske kan komma på sånna saker ;) Hahah nä men jag vet inte :)
Mvh Sabine
Shelties är en ganska neutral ras och är inte ute efter att dominera, utan mer efter jämlikhet och balans. Sen som inom alla raser kan det finnas mer dominanta individer, men jag har ännu inte stör på någon sheltie som visat direkta dominansbeteenden….
Shelties är snabblärd hundras som vill vara sin ägare till lags vilket innebär att den inte gärna gör något som den vet är fel eftersom det resulterar i "onåd". Och det tar inte många gånger innan hunden vet vad som är rätt och fel 😃
tack för hjälpen :) ja, om jag ska skaffa en sheltie i framtiden behöver jag nog inte bli galen på att hunden försöker 'bestiga' andra hundar hela tiden.
det är väl det bästa med lättlärda raser att de lär sig snabbt vad som är rätt och fel. fast de kanske är snabblärda på dumheter också 😃😛
Så är det ju absolut. Är man inte med och guidar hunden rätt så lär den sig "felaktiga" beteenden precis lika lätt som bra. Men en sheltie är ganska lätt att lära om, om det skulle behövas, eftersom den gärna vill vara sin ägare till lags. Till skillnad från en BC som kan vara nästintill omöjlig att lära om 😉
Sheltie är som sagt en neutral ras som inte är ute efter att dominera på det sättet utan eftersträvar balans och harmoni.
Jo, sheltie är nog en ras för mig då 🙂 någon gång blir det nog en sheltie för mig. kanske fler? men jag är en sådan som gärna testar nya raser. sheltie känns som någon jag verkligen brinner för och kanske kommer ha fler av, men de raser familjen haft har jag tröttnat på… så de vill jag helst inte ha fler av. skulle väl inte neka om det blev en likadan ras, men inte så kul… vill upptäcka fler än en ras 🙂
Många säger att en sheltie kommer som en bukett, dvs det blir fler och fler.
Jag hade själv dvärgpudel innan och ville testa en annan ras på den mindre sidan, mitt val blev sheltie och nu kan jag sannerligen inte tänka mig någon annan ras (förutom en pudel igen i framtiden, då jag gillar rasen fortfarande).
#6 😉
Vi har haft många schäfrar, ett par Rottisar, Borderterrier, Jämthund och nu har vi tagit över barnbarnets Sheltie. Jag må säga att trevligare och enklare hund har vi inte tidigare haft. Lätt lärd, foglig på alla vis, trevlig mot allt och alla. Har bara gott att säga om rasen. Men man ska nog titta lite på vart man köper, hur föräldrar är osv.
Har arbetat med smådjur hela mitt vuxna liv så har träffat shelties av alla slag.
1. Min ena tik är väldigt dominant och sjävsäker, svansen alltid i topp. Men funkar med alla hundar hittills.
2. Båda mina snor gärna mat om jag inte ser ;)
#9 ja, alla är kanske inte som de över har skrivit ;) kanske inte är så stor risk att det blir så mycket dominant i rasen? busiga kan alla hundar vara ;D