Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 582 ggr
Zenta52
2013-07-21 10:26
1

Nervös väntan

Nästa vecka ska "min" valp ögonlysas och veterinärbesiktigas. Hoppas det går bra. Jag är mest orolig för att han ska ha CRD, som vad jag fattat är ganska vanligt. Mamman och pappan är ögonlysta utan anmärkning. I mammans stamtavla har alla ögon u.a. Pappan är import så där går det inte att se, men han har inte lämnat några avkommor med fel på ögonen i år eller förra året.

Köper jag honom om han har lindrig, måttlig, kraftig CRD? Vad tycker ni? Han ska inte användas till avel.

_Wilma
2013-07-21 10:34
0

Spännande! 🙂

CRD är som du skriver en ganska vanlig diagnos, och som inte anses påverka synen. Om du inte ska använda din sheltie i avel kan du lugnt köpa honom såvida allt annat är utan anmärkning. Vid avel bör man aldrig para två individer med CRD, men det är OK att para en sheltie med CRD om den andra är utan anmärkning.

Lycka till! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
2013-07-21 12:25
0

Vad spännande att vänta på resultatet. Jag kan förstå att du "går på nålar".

Jag håller med tidigare inlägg om att om du själv inte har planer på att avla på din hund så kan du mycket väl köpa honom även om han får diagnosen CRD.

Håller tummarna för att allt gåt bra och att även din kille får u.a.

Beckibus
2013-07-21 12:50
0

Om han inte ska gå i avel ser jag ingen anledning till att inte köpa honom med CRD. 

Lycka till med honom om du köper han! Vad är planerna?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/