Klippa/Raka
Hejsan.
Jag har två Sheltien hemma, en tik på två år och en hane på 3 år. Nu är det så att värmen har kommit på riktigt och min tik lider av denna värme både inne och ute.
Såg i ett gammalt inlägg att man inte ska raka/klippa en sheltie då pälsemnn skyddas mot både kyla och värme.
Vad tycker ni andra här inne vad man ska göra för att min tik ska få lida så lite som möjligt.
jag har bara hört att det som behövs klippas är vid tassarna. tassarna ska ha som 'flaggor' på benen… har ingen bild då jag inte har någon själv…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag har hört att pälsen ska skydda dem mot både värme som kyla. Det jag brukar göra på min kille är att raka ner pälsen på magen, runt snoppen där pälsen normalt är kortare, samt ser till att trimma ner vid öronen och runt trampdynorna. Den klippningen fungerar bra för honom i kombination att hålla sig på svalaare ställen när det är mycket varmt ute. En hund kyler sig genom tungan (flämtandet, öronen, magen och tassarna därav varför jag trimmar ner som jag gör…
Testa annars kylbädd alt. kylhalsband på henne för att se om detta hjälper henne att hålla ner temperaturen! Och se till så att hon dricker.