Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
[lovihsa]
0

Koppelträna valpen

Men min första hund var koppelträningen inga problem alls, han bara gillade läget. Men det senaste tillskottet "vilddjuret" går det lite tyngre 😉

Jag brukar ha halsbandet på några timmar om dagen för att han ska vänja sig vid det, uppfödaren tyckte dock att jag bara ska det vid promenader för att inte nöta på pälsen… Men när jag körde på det i början satte han sig bara ner och skulle klia sig kring nacken och försöka få av sig det, det gick alltså inte framåt. Sen när jag har koppel på honom vill han bara bita på det, jag har tillåtit det hittills för att han ska få utforska det men jag vill inte ha en hund som i framtiden ska hålla på och tugga sönder kopplet. 😛 

När vi är ute och går(typ runt huset eller nerför gatan) brukar jag ibland låta kopplet släpa på marken medan jag går framåt och lockar på honom eller tar hjälp av min andra hund för att få honom mer motiverad. Jag vet ju att man inte ska dra i kopplet och det förstår jag för när det tagit tvärstopp någon gång och jag fortsatt framåt blir han tossig och ska dra sig ur kopplet helt…*pust* 

Någon som har några tips på hur jag kan göra? Och hur länge tog det för er att få eran valp koppeltränad?

drika
1

Min var klar med det när jag hämtade henne, jag tycker halsbandet kan sitta inne på valpen så lär dem sig att det inte är ivägen till slut:)!

Hälsningar

Fredrika

_Wilma
1

Jag har börjat koppelträna Milla, som snart är 10 veckor. Hon har ett ganska mjukt halsband av tyg som verkar fungera bra.  Milla får gå med då "storasyster" Wilma ska på promenad. Man bara håller i kopplet och så följer Milla efter, och om hon stannar för att nosa gillar jag läget och väntar in henne. Hon hinner nog inte tänka på att det känns ovant. Vi växlar med att bära henne och att låta henne gå själv. Halsbandet används endast på promenaderna.  Jag tycker som din uppfödare att man ska vara rädd om pälsen. ;)

Vet inte om jag kan ge dig något råd. Har du testat olika slags halsband?

Hoppas det löser sig med koppelträningen! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
1

Min hund fick börja vänja sig med halsband inne ett par dagar innan leverans. Halsbandet luktade då lite mamma och syskon samt att han börjat vänja sig. Till en början fick han endast ha halsband på sig korta stunder och under uppfödarens uppsikt.

När jag sen fick hem min lilla kille så fortsatte jag med att han fick ha halsband på sig ute som inne och under korta stunder i början. När jag haft honom ett par dagar och han var någorlunda van vid halsband/koppel så gjorde vi vårt första stadsbesök. En kort promenad från bilen till djuraffären med massa instryck, dofter och en del godis från personalen. Sen den korta promenaden tillbaka till bilen. Detta gav lite stadsträning, träffa främmande människor samt nya dofter etc. Till en början åkte jag in till stan ca 1-2 ggr/ vecka och med tiden utökade jag tiden vi gick i staden samt gjorde lite fler besök per vecka för just träningens skull då jag annars bor ute på landet och sällan har hunden kopplad.

Lycka till med ditt lilla "vilddjur"!

[lovihsa]
2

Okej tack för svaren!

#2 Jag använder ett läderhalsband för valpar, som är väldigt lätt.

Det har snart gått en vecka sen jag skrev inlägget och det har faktiskt gått framåt, sakta men säkert! vi har varit iväg till stugan där jag har fått lite hjälp av hundkunniga stuggrannar som ofta brukar ställa upp när jag behöver hjälp med någonting.  Så förutom en massa bus och lek med andra hundar har vi lagt ner mycket energi på just koppelträningen!…🙂

Kan kort och gott säga att han inte längre tvärnitar och biter på kopplet lika mycket, halsbandet fungerar bättre på honom men vi ska fortsätta träna som vi gör nu så tror jag nog det här kommer lösa sig! 😃

_Wilma
0

#4 Bra att det går bättre nu! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Skönt att höra att er träning går frammåt!