Matskål
Har en Shetland Sheepdog på 12v,han får mat tre gånger om dagen.Jag tar bort skålen efter varje gång,även om han inte har ätit upp allt,det får stå ca en timme.Jag tycker det är lättare då,jag försöker få honom rumsren då vet jag att det är dax att gå ut med honom.Hur gör ni andra när ni ill få era valpar rumsrena?
Hej, här hemma har vi nu en Tervurene valp på 10 veckor som vi oxå försöker få rumsren. Hon får mat 4ggr om dagen o vi tar ut henne för kissa efter hon ätit, sovit, busat/tränat då man vet magen kommit igång. Går alltid ur samma väg så lärde hon sig snabbt vart hon ska gå när hon e kissnödig. Blir fortfarande olyckor inne ibland men börjar bli bättre. Massa beröm om hon kissar ute men bara ignorera de inne, då lär hon sig att de "lönar sig" o kissa ute . :)
Men mina hundar har jag gjort samma som dig egentligen. Serverat matskålen, låtit den stå framme 10-15 minuter och om inget intresse finns eller om valpen är "klar" även om skålen inte är tom så tar jag bort den och serverar den på nytt vid nästa måltid.
Som valpar har mina alltid fått mat ca 3 ggr/dag. Tagit bort skålen mellan måltiderna. På så sätt är det lätt att hålla koll på tiderna som valpen behöver ut för att kissa. Båda mina hundar har varit sommarvalpar och fått en bra grund vad gäller rumsrenhet direkt från uppfödaren vilket inneburit att båda mina varit mer eller mindre rumsrena vid 12-16 veckors ålder *superskönt*