Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: päls-färger-och-tecken
Läst 3851 ggr
[Camia7]
2

Hur får man fram de olika färgerna?

Hej finns det någon här inne som har bild på eller har en svart brun sheltie?:) jag skulle vilja se hur dom ser ut:) Hur får man fram en svart brun? Hur får man fram en blue merle utan tan?:)

hund_katt
0

Blue merle utan tan täcken menar du bi blue?

jag vet ingenting om färger och så förutom att man inte ska para sobel och blue merle med varandra då det kan förekomma övertecknade tecken.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Camia7]
0

Okej ja jo dom ska man inte para men vad min uppfödare har sagt så är det för att dom kan bli blinda och döva.. säkert något med färgen också som du skrev?

ja bi blue och svart tan

hund_katt
0

ja, blinda och döva blir dom också, och färgen blir 'missbildad'.

_Wilma
0

Det är helt rätt att man inte får para en sobel sheltie med en merlefärgad i Sverige. Anledningen är att det är svårt att avgöra om avkomman bär ett merleanlag eller ej. Om avkomman ser ut att vara sobelfärgad utan merleanlag, kan det ändå vara så att den har sobel färg med ett merleanlag. I nästa led finns därför en risk att man får en s k dubbelmerle, och det är här risken för skador är stor. Man ska aldrig para två shelties med merleanlag med varandra.

I en del andra länder ex USA är red merle tillåten (red merle = sobel grundfärg med ett merleanlag). Man kan hitta bilder på dem om man söker på nätet.

En blue merle utan tan, kallas även bi blue. Den får man fram ex (finns andra varianter också) om man parar en svartvit sheltie med en bi blue. :)

Här är en länk till lite mer information:

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/HSS/hss-nr4-2009-merle.pdf

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Frida B
0

Black and tan shetland sheepdog har jag för mig inte finns mer, då färgen "utrotades" av någon anledning… Tror jag :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

tråkigt att den färgen inte finns mer… man tror inte den går att få upp igen? om man tar trefärgade med väldigt lite vitt och parar de, och håller på så? skulle vara kul om det gick.

_Wilma
0

#5 Ja, så är det. Färgen black and tan finns enligt standarden, men det verkar inte finnas några shelties med den färgen… :)

Frida B
0

#7 du vet möjligtvis inte varför? Kan tänka mig att de var riktigt fina :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hund_katt
0

hmm… den finns men ändå inte finns… 😃 men någon i världen bör väl finnas? kanske, kanske inte. skulle vara kul om det gick få fram färgen igen.

_Wilma
0

#8 Nej, jag vet inte det. Läste bara på SSSK:s hemsida om att de inte finns kvar. Det verkar som man har prioriterat vita tecken i aveln. :)

Kitten86
0

En stor anledning till att black and tan inte lägre finns inom rasen är att det s.k vita faktorn, som ger hundarna mer eller mindre vita tecken, finns i stor sett alla hundar vilket gör att en black and tan är jättesvårt att föda upp. 

Det kan uppstå en trefärgad med mycket lite vitt och därför kan ge sken av att vara en black and tan men som pga att den har vitt klassas som trf. Det var många år sedan en black and tan föddes upp och färgen anses fortfarande finnas inom rasen.

Biblue är en svartvit med merleanlag. För att hunden ska få svart/vit som färg måste valpen få genen i dubbel uppsättning dvs från både mamman och pappan. För att den sen ska bli biblue måste den även ärva en merle gen. Oftast får man fram biblue genom att para en svart/vit med en biblue.

[Camia7]
0

okej tack :) Finns det någon kennel som försöker ta fram brun svarta?

hund_katt
0

jo, vänta! var inte en av hundarna black and tan som jag hälade på? kenneln jag hälsade på för någon månad sedan, har för mig att den inte hade nått vitt, kanske någon liten som inte syns knappt… eller hon kanske hade… hmm… kommer inte ihåg, men ansikte hade hon inte nåt, och det var bara ansiktet man såg av henne ;) hon satt och slickade än i ansiktet hela tiden så hade svårt att se 😃

[Camia7]
0

Okej vad heter kenneln då? :) vill du inte skriva här öppet så får du gärna pm:a mig om du vill :)

Kitten86
0

Skulle nog tro att den hunden du träffade var en trefärgad men mycket lite vitt. För annars hade man definitivt hört om att en black and tan var född. Tom inne på sssk.org står det:
"Svart och brun finns också som färg, men det var länge sedan en sådan skådades…"

_Wilma
1

#15 Håller med. Om en black and tan skulle födas skulle det vara en sensation. Man skulle ha hört talas om det i så fall!

[Camia7]
0

jag tror inte att det var en ren hen menade men kanske en med vääldigt lite vitt i? :) Jag skulle vilja se en sån hund iaf :)

_Wilma
0

#17 Klart att du ska se en sådan sheltie! Det är en av fördelarna med sheltien att det finns så många olika färger. Ingen är den andra lik! :)

Kitten86
0

Jaaa, den som lyckas föda upp en renrasig black and tan kommer bli en sensation och det kommer eka genom hela sheltie världen om det händer!!

Även jag skulle jättegärna se en ren black and tan i verkligheten någon gång i mitt liv. Frågan är om det kommer gå att föda upp en sådan då genen för vita tecken verkar vara för utspridd (+ att genen är dominant vilket gör att hunden då får vita tecken vilket utesluter teckningen black and tan).

[Camia7]
0

Ja undrar om den valpen som blir black and tan (om det kommer att komma en) kommer att kosta skjortan ? ;P

Kitten86
0

Ja, om det skulle födas en valp så skulle nog risken för ett bud-krig vara ganska hög!

[Camia7]
0

Ja:). Hur vanlig är den svart vita då?:)

Kitten86
0

Svart/vita är inte alls vanliga. Har för mig att jag hört en siffra om ca 3-4% av alla shelties som föds per år är svart/vita. Den enda färg som egentligen är mer ovanlig är biblue men då en biblue registreras som bluemerle då biblue endast är en färgvariant av orginalfärgen bluemerle så är det svårt att säga hur många biblue som föds/registreras per år.

Har för mig att jag sett siffror som liknande:
ca 62% Sobel
25% Trefärgad
10% Bluemerle
ca 3% Svart/vit

[Camia7]
0

Okej sobel var verkligen ledande.. tycker nästan att sobel med skuggningar borde vara en egen färg :)

Kitten86
0

Jaa, den största delen av rasen är sobel. Men sen är sobel ett vitt begrepp på en stor variation på färg med alltifrån vetesobel till mörk mahogny eller skuggad sobel 😃 Så det sobla spektrumet är brett vilket är fascinerande!

hund_katt
0

jo, hon hade kanske några vita strån på svansen. kommer inte ihåg… det kryllade av shelties där… lite svårt att komma ihåg alla.

kennelgulastugan.se heter hemsidan och kenneln heter gula stugans sheltie