Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 3745 ggr
SparklingTindra
1

Vänta med tyngder på valp??

Nu har lille Zorro varit på valputställning med sin lillmatte. Jag blev skickad några bilder på honom från uställningen och här är en av dom. Visst har han blivit snygg?! (Gissa någon som är stolt nu Flört) Men det som förvånar mig är att dom pratade med domaren om öronen och han hade tydligen tyckt att dom skulle vänta med att sätta tyngder i öronen på honom? Vaddå vänta, öronen står juh rakt upp, väntar dom är det väl bara svårare att få ner dom? Har ni hört något liknande?

medde redigerar// Denna bild som fanns i inlägget gick inte att se, och pga bilden varit så stor "halkade" hela inlägget ned, så jag har fixat så inlägget kommer upp. detta.

SparklingTindra
1

Ingen som har någon kommentar? =P

Starfall
1

Tyvärr kan jag inte se bilden… :'(

Jag har då inte hört att man ska vänta med att sätta tyngder i öronen när de väl rest sig upp, nej jag har bara hört att om man väntar för länge går det inte att få öronen att vippa. Men en domare borde väl ändå veta bättre än jag? Jag vet faktiskt inte, men jag tycker det låter lite skumt att domaren rekomenderade att vänta.

Kramar/Carro

Ressu
0

Tycker det låter konstigt. Väntar man för länge med att lägga tyngder så kommer aldrig öronen att få den rätta böjningen.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

[Malin3033]
0

Synd att man inte ser bilden, hade gärna sett hur snyggningen blivit!

ang öronen tkr jag absolut inte att dem ska vänta! ju längre de väntar, ju svårare blir det! och snart börjar väl tandömsningen för hela kullen och då brukar öronen börja spöka.

det viktigaste är att de inte sätts i för mkt tyngd så att öronen hänger för mkt, för det ger motsatt effekt! det ska vara liiite tyngre än "vanligt vipp"

Ronja06
0

Personligen tycker jag inte att man ska vänta med tyngder på en valp om man ser att de är för lätta eller står upp. Viggo har haft tyngder i öronen sedan 7 veckors ålder. Och utan dessa så skulle han haft stående öron nu.

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asch, vad synd att bilden försvann.. =( Först försvann juh hela tråden och nu är bilden borta. Hoppas att denna bild syns och stannar kvar. Jag har nu pratat med Zorros familj och sagt att dom måste sätta tyngder direkt om dom ska ha honom till utställning. =)

(Gjorde bilden lite mindre, så texten slipper komma så långt ner i inlägget///Starfall)

Starfall
0

#6 Åååå vad Zorro har växt och blivit vacker! Nu blir man ju nyfiken på resten av kullen. Du har möjligvis inte lust att lägga in lite bilder på dom andra, iaf på Enya? :) (Kanske lite svårt att få kort på de andra)
Hoppas hans ägare får öronen att vippa, om de nu vill ställa ut honom:)

Kramar//Carro (Morbror Frankie hälsar till sin snygga systerson Zorro)

Ronja06
0

#6: Han är verkligen jätte snygg! Precis som Starfall så önskar även jag att få se lite bilder på resten utav kullen. Speciellt lilla söta Enya! Det var ett tag sedan man fick se bilder på henne Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

Starfall
0

Zorro är faktiskt väldigt lik Frankie, bara att han har mer vitt i ansiktet:)

Niini
0

Verkligen fin han är :)

[Malin3033]
0

#5 Oj, redan från sju veckor? trodde öronen började krångla först vid tandömsningen. Hur kommer det sig att det blev så tidigt?

#6 vilken snygging! precis som ovande vill jag också se mer bilder från kullen! hur gamla är dem nu?

Ressu
0

Han är riktigt snygg, måste nog säga att det är bra att du har sagt åt dom ang. tyngderna. Speciellt hans vänstra öra är rättuppstående. Så det är inte alls för tidigt med tyngd.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ronja06
0

#11: Viggo har alltid haft stående öron. Pga. hans storlek. Så vid 7 veckors ålder var uppfödaren tvungen att sätta i jätte mycket tyng för att få dom att tippa. Sedan har vi försökt minska tyngderna efter varje vecka som gått.

Då vi var i Köpenhamn, och Viggo hos mammas kompis under 3 dagar… Så åkte tyngderna ut under någon utav dagarna. Då vi kom fram stod de upp som räv öron. Och då fick jag börja om från början igen… *suck*

Viggo har helt bedrövliga öron… Här kommer en bild då han är 6,5 veckor gammal. Några dagar innan hon satte i tyngd.

Mvh Emelie Förlägen

Sune-
0

#6 Vad fin han är :)

Ronja06
0

#14: Tack :)

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

Tack! Samtidigt blir man lite berdrövad av att se hur vacker hunden man egentligen ville behålla, blev. =P Dom har ju tänkt ha honom till utställning så jag hoppas verkligen att dom härdar ut och kämpar på lite med öronen. Det är ju som svårt när dom inte bor i Gällivare så att man kan hjälpa dom. För dom är nybörjare och dom har lite svårt att förstå mina instrukioner tror jag..

Jag kan absolut lägga in bilder, men inte än. Jag har ingen bra ny bild på Enya, vill ha en sån där som den på Zorro så man ser hur hon ser ut men jag har inte haft tid att fota på ett tag nu.. Grimar (Elvis) ägare har lovat att skicka bilder efter att dom har varit på utställningen i helgen så jag hoppas på att kunna visa bilder på honom snart. Aska och Mille kommer det nog ta ett tag innan jag får bilder på, men det kommer så fort jag får några. =)

Emmeli
0

#17 Jag måste säga att han är väldigt vacker, och han kommer nog passa till utställning om ni får bukt på öronen :) Måste säga att han liknar min hund Lussi, Tindras halvbror väldigt mycket :) Hittade inte den bilden jag ville ha där dom liknar varandra som mest, men här är en iaf :) Han är lite mindre åldermässigt dock :P

BrightGloria
0

#6 Jättesöt! Riktigt vacker!

Jag har jätteproblem med Zeldas öron!
Har testat allt känns det som och ändå står dom upp som fladdermusöron, suckaaaaar!
Jag har testat med: häftmassa, potatismjöl + vasselin (?), Cocoline, något klet som jag inte vet vad det heter, glykos, öron massage. Dom står ändå upp och det har de gjort nästan ända sedan vi fick hem henne.

Hörde av uppfödaren att häftmassan typ ökade musklerna i öronen så att de ställde sig upp hur mycket kludd den än hade. Så vi slutade med det. Men nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Vissa shelties är gulliga med stående men inte Zelda. Lite rastypisk vill jag ju att hon ska vara ju. *snyftar*

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[Malin3033]
0

#18 med för mycket kludd blir det motsatt effekt, öronen blir ännu mera envisa! man ska ha så att dem precis vippar "som dem ska", så ska man vara konsekvent och sätta fast så fort dem ramlar av, vilket de gör ganska ofta. massera ner dem på kvällarna med vasselin

[Malin3033]
0

#13 ställer dem sig upp på grund av storleken?

Ellenfyrkant
0

Det är viktigt att sätta i tyngder på en gång. Inte ens en timma skulle Zigge vara utan (info av uppfödare). Så jag skulle aldrig kunna tänka mig att du ska sluta ha tyngder på den lille, det lär bara bli ännu svårare att få ner öronen med tiden.

Mvh Ellenfyrkant

Ronja06
0

#20: Då han var liten så hade han så otroligt små öron. (därefter blev det ingen tyngd på öronen som gjorde att de tippade) All kraft gick åt till att växa på höjden, öronen började växa först vid 6-7veckors ålder.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#22 alltid lär man sig något nytt, var bara nyfiken då Ronja, precis som Viggo var/är väldigt liten

Ronja06
0

#23: Jag tvivlar att din Ronja var så liten som Viggo var. För inte vägde hon bara 1,2kg vid 9 veckors ålder? FlörtGlad

Mvh Emelie Förlägen

Starfall
0

#24 Oj, med andra ord vägde han lika mycket som en av mina kattungar, hon väger nästan 1,3 kg och är 10 veckor… Då förstår man hur liten Viggo var/är

Ronja06
0

#25: Det är svårt att tänka sig en sådan liten sheltievalp. Jag hade det i alla fall, fram tills jag hade hämtat hem Viggo Flört

Mvh Emelie Förlägen

Starfall
0

#26 Det förstår ju. Men med all valpfluff såg han väll dubbelt så stor ut;) Han e så söt din lille Viggo =) Börjar den riktiga pälsen komma nu? :)

Ronja06
0

#27: Han hade ju knappt någon valppäls Flört I alla fall inte på ryggen o magen. På tassarna, kragen och i ansiktet fanns det "normalt" med valpfluff. Han har nästan bara vanlig vuxenpäls på ryggen just nu. Och hans krage har börjat komma. Så hans vuxenpäls kommer snabbt.

Mvh Emelie Förlägen

Starfall
0

Vad roligt =) Ser fram emot att fortsätta följa hans utveckling tills han blir vuxen :)

Pussa på sötnosen från mig Kyss

bima69
0

Oj, vad fin han är… Ska dom ställa honom på fler utställningar, kanske Överkalix nu till helgen?

Dom måste han ha nått i öronen direkt, dom blir bara mer och mer svårjobbade… Sen när dom tappar tänder så brukar öronen blir lättare också…

Britt-Marie

[Malin3033]
0

#24 kommer faktiskt inte ihåg Ronjas vikt. Men kring 3 mån ålder var hon 23cm i mankhöjd.

SparklingTindra
0

#30 Visst är han fin! Jag vet inte när dom ska ställa honom. Dom ville iallafall att jag skulle höra av mig när jag fick reda på när det blir inoff i Gällivare.

Idag har Grimars (Elvis) matte skickat bilder från när han ställdes nu i helgen. Han blev tvåa av tre femmånaders valpar och fick HP. Kom tvåa på grund av storleken (han är stor).

Här är kritiken han fick:

Maskulint huvud, int uttryck, mörka fina ögon, bra bett, fin hals, mycket kropp för åldern, kraftig benstomme, stora tassar, fina proportioner, välvinklad fram och bak, rör sig trevligt, trevlig valp.

Sen medverkade han i barn med hund med sin lillmatte Felicia. Dom var jätteduktiga men blev tyvärr oplacerade (var ju bara de 4 bästa som blev placerade). Sen så var det ju en och en halv timme försenat och det är länge att väntal, både för valpar och barn.

[Malin3033]
0

#32 vilken snygging! dock stör jag mig på domare som skriver te.x "stora tassar", är det bra lr dåligt? mycket lättare att förstå om dem skriver te.x "bra tassar" lr liknande.

bima69
0

*32 Han ser också fin ut.. Var han också i Luleå i helgen? Det var ju en av Lillemors valpar som blev bästa han valp och Bim där.

Jag ska till Överkalix med Saga i helgen, hon har bara långa ben och utan päls… Men det är för träningensskull… Inför Norge utställningarna i början av september.

Britt-Marie

Ronja06
0

#31: Okej. Då var Viggo och Ronja lika stora vid det tillfället. (Viggo var ca. 22-23cm i mankhöjd)

Glad Den slutliga mankhöjden på Viggo bör bli ca. 32-33cm (om man räknar från mankhöjden vid 12veckor) Vilken mankhöjd har din Ronja?

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
0

#35 Ronja är just nu (och kommer nog inte bli större, hon löpte vid 9 mån ålder och har inte växt sedan dess) ca: 33-34cm i mankhöjd.

Ronja06
0

okej. Då blir Viggo bara lite mindre än Ronja Skrattande

Mvh Emelie Förlägen

SparklingTindra
0

#33 Ja, visst är det störande?! Vet många som varit på utställning med sina hundar och bara fått såna saker som kritik. Då vet man ju inte riktigt vad dom tyckte om hunden.. =P

#34 Japp, det var på Sphk's inoff. utställning i Luleå. Jag hörde att två kullsyskon från Lillemor ställdes där. =) Det går säkert jättebra med Saga i Överkalix (och i Norge också). Ska du till Norge med Lillemor då eller?

bima69
0

*38 Jo jag ska dit med Lillemor och Kricko…

Vi får väl se hur det går i Överkalix, tar detta bara som en träning.

Bello_O
0

Passar på att slänga mig in här;) Vad heter den Lillemor ni pratar om i efternamn?

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

_Wilma
0

#40 Tråden är gammal, så du får kanske inte något svar. ;)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

SparklingTindra
0

#40 jag kan PM'a dig, skriver inte ut folks efternamn här ;) Men det är troligast den person du tror att det är. ^^

medde
1

#42 Tack🌺 Bra att du inte skrev ut namnet, Det är inte okey enl iFokus regler för nätverket

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Bello_O
0

Okej jo jag tänkte på pm:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.