Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 5377 ggr
Zenta52
0

Effileringssax

Vad är en effileringssax bra för? Hur använder man den? Eftersom jag inte har en hund än testade jag en sån sax på mig själv. Den klippte dåligt men luggade mycket. Det gjorde ont :)

_Wilma
1

Effileringssaxen används för att tunna ut päls (om det behövs) och för öronen.

Hittade en länk som beskriver hur man kan göra:

http://www.evros.se/Grooming1.htm

Det är inte helt lätt att använda effileringssax om man är ovan. Man får testa sig fram. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[lovihsa]
2

Jag tycker effileringsaxen ger mer naturliga resultat så jag använder den nästan alltid efter jag använt den vanliga saxen. Detta är inte på min sheltie utan på min shih tzu blandis som jag brukar hålla kortklippt. Använder den mest kring huvud, tassar och öron. 

Ang. sheltie så kan jag också rekommendera evros som _Wilma länkade :)

Kitten86
1

Effileringssaxen hjälper till att tunna ur pälsen och klipper på ett sådant sätt så att hundens päls inte ger ett klippt intryck, dvs den gör så att det inte syns.

Effileringsaxen har en sida som en vanlig sax medans andra sidan påminner om en kam, detta gör att saxen klipper "ojämnt" vilket ger ett mer naturligt intryck istället för de skarpa kanter som blir med en vanlig sax.

Eftersom saxen klipper på et annorlunda sätt så kan man inte klippa lika mycket åt gången samt att pälsen/håret ibland kan fastna lite i "kammens" sida av saxen. Om man inte är försiktig kan det då bli så att man nästan luggar hunden medans man klipper. Det krävs lite övning för att få ett bra resultat med en effileringssax.