Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 866 ggr
Mlyy
2013-08-01 15:13
0

Måste man?

Måste man "göra något" med sin Sheltie? t.ex. agility osv?

Har sett här på forumet att många skriver att Sheltien blir vad man gör den till. :) Även ett gammalt par kan ha en Sheltie utan att den blir understimulerad.

Zenta52
2013-08-01 16:35
4

Jag är pensionär och kommer nog inte att orka springa i agility. Men det finns ju annat Tarzan och jag kan göra när han blir äldre: rally-lydnad, vanlig lydnad, spårning mm.

Fördelen med att vara pensionär är ju att man har mycket tid för hunden: Gå på promenader och mental träning genom att lära hunden olika trick.

Kitten86
2013-08-01 20:01
1

En sheltie blir vad man gör den till, men precis som inom alla andra raser finns det individer med mer arbetsdriv än andra. På grund utav detta vill uppfödare gärna veta vad man har för planer för sin framtida hund för att se till att hund och människa passar så bra ihop som möjligt! Det finns shelties som har mycket arbetsdriv och som påminner om BC medans andra är riktiga soffpotatisar redan från början.

Kitten86
2013-08-01 20:03
2

Sen finns ju många aktiviteter man kan göra med sin sheltie, behöver ju inte vara just agility även om rasen är välrepresenterad inom sporten.

Man kan träna tricks, freestyle, valla, lydnad, rallylydnad, treiball m.fl.

[Murvel]
2013-08-01 20:40
4

Ingen hund måste tävla eller träna någon särskild sport på brukshundklubben etc. Det är något vi människor gör för att aktivera hunden i samråd med andra eller för att få titlar med mera.

Alla hundar behöver ett viss mått av mental och psykisk aktivering, beroende på ras och individ. Sheltien passar finfint till agility, men kan lika gärna vara en sällskapshund så länge den får sin motion och sin hjärngympa. De flesta shelties gillar att arbeta med sin förare, så bäst är det ju om man kan berika det genom olika uppgifter i vardagen - om man nu inte vill ut och tävla. 

Sen håller jag inte med om att en hund alltid blir vad man gör den till. Det är som att säga att det är en programmeringsbar maskin som bara blir precis som vi vill. :P Alla hundar har redan olika "program" (anlag) i sig, och det kommer alltid att vara LÄTTARE att få hunden att göra det den har anlag för. Men, givetvis, med träning kan man lyckas med det mesta. Frågan är bara hur mycket träning man är beredd på att lägga ner.👍

Mlyy
2013-08-01 21:27
3

Tack för alla svar! :D 

Jag tror ju definitivt att hunden blir vad man gör den till. :) sen är det ju såklart så att alla raser är "ämnade" till att göra olika saker. :) t.ex. vallning, jakt osv. Men jag anser absolut att man kan "forma" hunden. :)