Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 656 ggr
hund_katt
1

'hundpengar'?

Hejsan! jag skriver inlägget sent, men svårt att sova, varit på scoutläger i en vecka, så känns lite konstigt att inte sova bland massa myror och massa störande, pruttande, rapande killar längre. visst är det skönt att vara hemma och slippa killarna, men något fattas… så jag är uppe tills jag somnar.

det var inte detta inlägget handlade om, behövde bara prata av mig lite, typ 'stolt/mallig' för jag varit på läger i en hel vecka(vilket jag aldrig varit en hel vecka på innan)så, jag 'börjar om' inlägget.

Hejsan!

min pappa har som jag kanske nämnt börjat intressera sig lite mer i shelties sedan vi hälsade på hos kenneln. han har även alltid haft minst två hundar, men senaste åren har han bara haft en, han hade två i några månader då vi skaffade en innan den gamle skulle avlivas, och pappa är själv hemma ganska ofta, så det blir ju jättetråkigt för honom att inte ha någon att prata med.

och de åren vi bara haft en innan vi skaffade valpen var för att pappa ville testa på att ha en hanhund istället då han bara haft tikar innan.

men nu var det inte detta jag skulle prata om häller (är lite flamsig då jag är trött men inte kan sova)…

ja, så jag frågade pappa, om vi kanske skulle kunna skaffa en till nästa sommar, och då sa vi att om jag betalar hunden, så betalar han försäkring och mat osv.

så jag är redan rätt spänd även om det är minst ett år kvar.

jo, som rubriken 'hundpengar' så handlar detta om att börja spara mina pengar och kanske hjälpa till hemma osv, förr var jag duktig på att spara, och hade sparat ihop 5 000:- som jag sedan slösade på mina råttor… de kostade hälften, så hade då 2 500:- kvar, men efter råttorna blev jag dålig på att spara, och efter skolan så blev jag sötsugen då jag började slarva med maten…och tog då med mig en 500 lapp(då jag bara hade 500 lappar) och 'lovade' mig själv att jag bara skulle använda max en hundring per vecka, men sedan tänker man' men det vill jag också ha, äsch, bara några kronor över vad jag lovat mig själv om' och såhär blev det då vecka efter vecka, min mamma lånade även 1 000:- som hon sedan la in på banken för att jag skulle spara dom… och har även tänkt 'jag ska inte köpa godis, utan mat', hur tror ni det funkade?

men nu ska jag spara. och nu har jag ju även något att spara efter, så blir kanske lättare med. om det inte funkar får jag köpa en spargris som man inte kan öppna, utan måste slå sönder. eller kanske en med lås på? så är det inte lika lätt.

jo, jag tänkte ju jobba lite hemma osv. men kom även på en till sak jag kan göra för att få ihop pengar, göra hundkoppel och hundhalsband. även andra saker med, hundleksaker t.ex. vilket jag kom på då vi gjorde sådana armband med fallskärmslina(kommer inte ihåg vad de heter) på scouterna.

pappa hade sätt på typ någon jaktbutik sådana armband för 200:- /st.

så man tjänar ju rätt bra på det. och tänkte kanske ställa upp på marknaden osv, även ta emot beställningar på internet osv.

och här är prisen jag tänkte. man får även i beställning skriva in måtten man vill ha på halsband och koppel. men 'medelprisen' är dessa tänkte jag börja med, kanske blir dyrare eller billigare med…

Halsband

litet (pappilon, sheltie osv. små hundar) - 100-150:- /st.

mellan (mellanpudel, retriever osv. medel hundar) - 150-200:- /st.

Stort (schäfer, husky osv. stora hundar) - 200-250:- /st.

Koppel

Kort (t.ex. träningskoppel, vissa vill hellre ha sin hund närmre än vad andra vill) - en meter +/- x antal cm - 70-100:- /st

lagom (mellan, inte för långt, inte för kort) - minst 1.5 meter - 2 meter - 150-200:- /st.

långt (extra långt, så hunden kan gå x antal meter ifrån sin ägare, om man t.ex. bara ska gå ut på snabb kissepromenad innan man åker till t.ex. jobbet) - 2.5 - 3.5 meter - runt 300:- /st.

storlek+längd+ tjocklek får man även gå efter sitt önskemål, så gör jag så gått jag kan. gör även olika 'knopar' som jag 'tillverkar' kopplet på. allt går inte att få precis som sina önskemål, men jag gör så gått jag kan. man får även 'byta' om det skulle vara dåligt och gå sönder efter bara någon vecka vid normal användning. dvs. bitande på koppel osv. blir inget nytt koppel om man inte köper ett nytt.

även frakt ingår i priset.

detta är ingenting jag kommer göra på ett tag, först 'öva',sedan lära sig längderna på hur lång linan ska vara för att få x antal längd på kopplet/halsbandet. detta var mer 'idé-avskrivning' så jag kommer informera om när jag börjar. då jag börjar så jobbar jag på det jag ska så mycket jag kan, med tanke på att jag har skola osv. och sysslor att göra hemma. jag kan ju även arbeta på det i skolan på t.ex. slöjden osv.

man får även ge önskemål om vad det ska vara för t.ex. halsband, ett man knäpper upp med plast eller metall spännen, eller ett halsband man bara drar över huvudet.

halsbanden kommet då inte gå att ändra storlek på, kanske, om man vill ha en i nylon eller vad tyget heter, så kostar det lite extra. men det kommer inte vara något jag gör fören ett tags erfarenhet.

nå, vad tycker ni? hoppas ni orkade läsa allt, och skriv gärna tips och råd osv. i kommentarer, och även åsikter vill jag höra :) tycker ni det värkar som en bra grej att göra? jag tycker själv det är kul. allt som har med hundar att göra gillar jag ;)

min pappa gjorde ett koppel till våran goldenkille. ska fixa bild så snabbt jag kan, men har inte någon laddare till mobilen, så kan inte ta något kort, men någon gång kommer det.

beställningar kommer jag nog också vänta med, men kan ju skicka 'gratis prover' för att se om detta funkar. och man får då behålla kopplet/halsbandet. men gör inga avancerade prylar i första taget. jag kan börja i stort sätt när jag vill med 'gratis proverna' så blir de också lite 'träning' för mig med, utan att ni slösar pengar på något som sedan inte funkar. skriver i kommentar eller nytt inlägg när jag börjar ta beställningar för 'gratis proverna'. kommer nog göra ett halsband+koppel per person och kanske max 10 stycken då jag har gratis proven.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse