Testikel problem
hej! Hoppas ni hat en fin midsommarafton, själv ska man jobba så man sitter här i okristlig tid och funderar på saker :) Tänkte höra hur vanligt det är just att shelties inte får ner bägge testiklarna sent? Nu är han köpt vid 8 veckor utan testiklar nere, så kommer dom inte ner är det ingen katastrof efter som jag vet om detta, men är nyfiken ändå. en testikel är nere och den andra tror jag mig ha känt, men är ej säker. Skulle vara roligt och höra hur stor statistiken är igentligen på våra shelties? Molo är i dag 4 mån fyller 5 mån den 5 juli Må gott alla! Nu blire jobb
Hej!
Statistiken har jag ingen koll på men har själv en med bara en kula.Har också hört från 2 olika håll att i England är det ok att avla på hanar som är krypta.Konstigt tycker jag.🤔
Hej!
Att vara krypt anses ju som ett fel enligt standarden och då också på utställningar. Vid avel används oftast hanar som har bra meriter på utställningar, men inte alltid. Så är det nog både i Sverige och i England. (Det är samma standard i England och i Sverige.)
Hittade följade på i SSSK:s avelsstrategi:
Kryptorchism
Avsaknad av ena eller båda testiklarna, och testiklar som stannat i bukhålan, är ett vanligt problem hos shetland sheepdog. Analys av hälsoenkäten tyder på att över 13% av sheltiehanarna är drabbade, vilket är en mycket hög siffra.
Under framförallt 50-talet var många av de främsta avelshanarna i rasens ursprungsland monorchida, vilket kanske delvis kan förklara problemets omfattning.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Hittade en senare siffra på andelen krypta shelties…
I RAS för Shetland sheepdog (2011) framgår det att 17,3% av hanhundarna har en eller båda testiklarna kvar i buken.
Av avelshanarna är 7% inte officiellt utställda. Motsvarande siffra för tikar är 18%.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Hej! Jag undrar samma sak. På vårat "besiktnings protokoll" står det att båda kulorna kan kännas och är normalt belägna i pungen. Dom har inte ramlat ner, när gör dom det ungefär? Vår lilla kille är 14 veckor! Sen när jag var hos min veterinär för att Sigge skulle få sin 12 veckors vaccination bad jag henne känna efter. Men hon kan endast känna 1 Är väldigt orolig då tanken var att han skullr bli pappa! Hur fungerar detta i tävlingssyfte om kulorna inte kommer ner? Tex. Agillity, rallylydnad och freestyle? Hoppas det var okej att jag frågar lite frågor här i din tråd :)
Hej
Ziggy är kryptokid (d.v.s) båda kulorna har inte fallit ner. Det fick jag veta redan när jag köpte honom och fick honom därför lite billigare.
Har varit till o från hur jag skall göra med kastering men eftersom han visade så fruktansvärt mycket för löptikar och led själv av det han åt inte bara skrek o ylade så beslutade jag mig här för c:a 3 veckor sedan att göra en kemisk kastrering med chip eftersom det är sommar nu och varmt så ville jag vänta med att göra ingreppet förrän till senhösten.
Men veterinären sade att det skulle ta c.a 3 veckor innan det börjar verka och det stämmer verkligen från denna lilla ylande, skrikande och rent ut sagt hopplös liten kille som ej var lyhörd eller något under denna tid så är han nu en lugnare, följsammare kille. Det har skett ett under rent sagt och nu äter han bättre och har t.o.m gått upp ett par hekto han vägde ju under 4 kg när det var som värst med löptikar. Men det som är viktigt är att man för en veterinär som kör ultraljud innan ingreppet så att dom hittar båda kulorna…
Ja tack för era svar😊 här hoppas jag än på att bägge åker ner, Han har en kula i pungen och en är nu jag helt säker på att jag känner strax ovanför på andra sidan!😊 Är som en liten ärta som rullar undan. Annars blir det kastrering här med så småningom tror jag Ha en underbar sommar mina vänner ! ❤❤
Sofia, hur går det med kulorna? Har dom åkt ner än? Tyvärr är bara en nere här än..
#7 Här är också bara en nere tyvärr. Men jag ger inte upp hoppet! Han är bara 4, 5 månader! Så veterinären sa att vi ska ge han tid upp till månader. Hoppas så innerligt att den andra kommer ner också! Hur gammal är din lilla kille? :)
Angående testiklar som ligger kvar i buken, rekommenderas att ta bort dessa då de ligger och sprutar hormoner vilket kan ge över sexuella hanar som rider på allt och alla och har ett onormalt stort intresse av löptikar . Dessutom är risken stor att de blir tumör omvandlade när de ligger där.
Här har vi kastrerat vår hane som dock hade stenarna på rätt plats och inte var nämnvärt stökig vid löptikar heller. Utan vi har gjort det för att ge honom ett bättre liv. Vi har en underbar hund som umgås med alla oavsett kön, som är glad och arbetsvillig och vänligheten själv.
Det är inte helt ovanligt att stenarna vandrar lite upp och ner under uppväxten, finns mycket som kan vara orsaken att de till slut stannar kvar i buken.
När jag fick hem min sheltiehane, 8 veckor, hade testiklarna inte kommit ner än, veterinären hade dock känt dem på besiktningen lät det som.
Men hur länge ska man vänta för att åtgärda, dvs. om testiklarna inte kommit ner?
# 10
Vad stod det i besiktnings protokollet ? antingen finns de där eller inte. Oftast är de på plats redan vid valp besiktningen, sen kan de hoppa lite upp och ner innan de bestämmer sig vart de ska stanna.
En krypto valp, alltså en som inte har stenarna vid besiktning brukar sällan få ner dom, det är min erfarenhet. Men under har väl skett.
Min är 5 mån och jag masserar lite då och då:) tror mig känner den andra men är inte säker. Shelties brukar vara sena, min hade inga vid 8 veckor. Fram till 6 mån kan dom åka upp och ner, sen ska dom väll i bästa fall intaga sin plats :) lycka till och vi uppdaterar väll här? Kul och följa och se om nån har tur av oss :)
#12 Vi får hålla alla våra tummar att båda kulorna tillslut kommer ner för att stanna på våra små pojkar :) Självklart måste vi hålla kontakten så vi får veta hur det går :)
Hur går det Sofia ? Molo fyller 6 mån i morgon och bara en finns, trist men så är det, håller tummar och tår för dig
Hej! Vad tråkigt att höra :/ Kan dom inte komma ner efter 6mån? Jag tror mig faktiskt känna bägge nu! Tänkte åka till veterinären en dag och låta dem känna så jag kan få det bekräftat!
Åh! Grattis! Är glad för eran skull:) jo dom kan komma ner ända fram till året, men det är väldigt sällsynt, efter 6 mån minskar risken radikalt att dom ska komma ner, så jag får väll sakta vänja mig att så här är det, men när han blir ett år så ska jag börja med agillity, får se fram i mot det
Jag har haft för många år sedan en annan ras som var krypt. Men då var det inte lika vanligt att man sa "ta bort" Kulorna i buken, men en varning att det kunde sluta illa. I dag vet man mer och har man en hund så är det verkligen att rek att ta bort dom. Dom/den ligger i en onaturligt värme och det kan sluta illa framtiden. Så har man en krypt: ta bort dom
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Vi håller alla tummar ett tag till att dom kommer ner! Vad kul med agillity :) Det ska vi med träna och förhoppningsvis tävla lite :) Men fram tills han har åldern inne ska vi gå grundkurs i rallylydnad och freestyle! :)