Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1983 ggr
[Camia7]
2013-07-26 17:29
0

Otrevlig sheltie?

Jag har fått för mig att en sheltie aldrig är aggresiv eller så?

Har ni vart med om en mindre trevlig sheltie? eller hört om en?

Vixxen
2013-07-26 17:36
3

Alla hundraser kan bli otrevliga…  …mycket beror på ägaren.

Men ja, jag har stött på både osäkra, aggressiva och otrevliga shelties.

[Camia7]
2013-07-26 17:37
0

jaha:/ okej om ägaren har vart dum eller så? eller vad är största orsaken till det kan hända då?

mikkan01
2013-07-26 18:11
0

Har stött på en enda mindre trevlig sheltie, skulle tro att det beror på dålig avel och på ägarna. 🤐

~mikkan

Lavine
2013-07-26 20:45
4

Jag har en! 😉 Nej, han är inte generellt otrevlig och aggressiv, men han har svårt med hundspråk, och hundmöten är ett större eller mindre projekt på varje promenad. 

Troligen beror detta till största delen på att han har haft värk och smärta i många år pga artros. Nu äter han smärtstillande medicin på lång sikt, förmodligen resten av hans liv, och hundmöten blir mindre och mindre bekymmerssamma. Däremot har frånvaron av spontan hundsamvaro gjort att han är svår att sammanföra med nya hundbekantskaper.

Men detta är rätt ovanligt bland shelties 🙂 fast visst händer det, inte minst orsakat av grundläggande osäkerhet. Jag har nu förstått vikten av att bygga upp ett självförtroende hos sin hund. Från början. Och att smärtkolla hos veterinär om sådant här plötsligt uppstår. 

Människor och katter älskar han dock!

_Wilma
2013-07-26 22:28
2

#4 Intressant inlägg som visar att det alltid finns orsaker och förklaringar till det som kan uppfattar som aggressivt beteende. Detta gäller inte bara sheltie utan alla raser. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Lavine
2013-07-28 16:16
1

Precis. :) Och man kan ha i åtanke att bara för att man möter en sheltie så behöver den inte automatiskt vara "snäll".

[Camia7]
2013-07-28 22:02
0

jag som har fått för mig att det är en väldigt snäll ras som aldrig visar sig vara aggressiv .. men det var väl in min fina fantasivärld;) Man kan juh fantisera:)

Lavine
2013-07-29 16:01
3

#7 Det är hundar helt enkelt, och inte någon som följer en manual. 🙂 Men visst är det generellt en vänlig ras.

Kitten86
2013-07-29 16:32
1

Det stämmer att rasen generellt är glad och vänlig. I regel har jag själv uppfattat tikar som mer "otrevliga", att de varit små bitchar. Men rasen ska ju vara reserverad mot främligar och kärvänliga mot familjen.

Precis som alla hundar, och andra hundraser, så beror blir den vuxna hunden ett resultat av både arv och miljö vilket innebär att rasen generellt är problem fri och oaggresiv mot andra men kan självklart bli sådan också.

hund_katt
2013-08-03 17:42
0

alla hundar kan bli aggressiva, finns ingen hundras som inte skulle kunna bli aggressiv. mest beror det på ägaren, sådan hund, sådan herre, men allt beror ju inte på ägaren såklart. finns ju exemplar som är 'födda' lite mer otrevligt. men sedan kan ju alla raser även vara trevliga med, även den där pitbull terriern (tror den heter så, det ärnågon som är förbjuden i vissa länder) kan bli riktigt kärvänliga och trevliga vänner. men lita full på den rasen är kanske inte det bästa. då den länge avlats som kamphund, om jag inte minns fel, kanske var något annat, vakthund, vet inte riktigt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
2013-08-03 19:40
1

Håller med dig i allt utom att inte lita på en pittbull helt.
Raser som avlats fram som kamphundar förr är per automatik inga otrevliga eller opålitliga hundar att dela livet och/eller hushåll med! Tvärtom är det jätte trevliga hundar som så många andra hundar/raser blir vad man gör dem till!

hund_katt
2013-08-03 21:10
0

mm, de är säkert jätte trevliga, men eftersom de är förbjudna i vissa länder undrar jag lite vad det är som gör den förbjuden?

den är inte förbjuden i sverige va?

[Camia7]
2013-08-03 21:11
0

Min brors amstaff tik är hur gullig och snäll som helst :)

De är bara avlade att kampa mot andra hundar.. men det betyder inte att dom är elaka

hund_katt
2013-08-04 01:23
0

nej, inga hundar är elaka.

Kitten86
2013-08-04 19:25
1

Oftast har kamphundsraser blivit förbjuden pga rädslan för kamphundar överlag. I vissa av dessa länder har rädslan även ökat pga att det skett en del allvarliga anfall/påhopp av kamphundsraser (vilket oftast, precis som i sverige görs av en felaktigt framavlade blandrashundar mellan olika kamphundsraser alt. "renrasig" efter felaktiga föräldrar).

Känner flera "kamphundar" av olika raser som är hur underbara som hellst. Många av dem tom "dumsnälla", det är därför tråkigt med fördommar mot en rasgrupp som benämns kamphundar.

[Camia7]
2013-08-04 21:27
0

#15 att dom ofta är "dumsnälla" håller jag med om :)

hund_katt
2013-08-05 01:38
0

jag gillar kamphundar, är inte så förtjust i raserna, men skulle jag t.ex. få en skulle jag inte tveka. det skulle jag inte göra med någon annan ras heller. det är mest 'myter' som 'tagit över' mig lite för raserna, och är lite sådär 'smårädd' för kamphundar. jag går fram till nästan alla hundar jag möter och frågar om jag får klappa, men kamphundar brukar jag inte gå fram till… där jag bor så ser de som äger kamphundarna här inte så trevliga ut, kanske är mest de jag är rädd för ;)

trodde de var förbjudna för de var aggressiva och att aveln gått för långt.

[Camia7]
2013-08-05 12:01
0

ja i fel händer så är dom nog inte så mysiga skulle jag tro?