Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 3932 ggr
[Camia7]
0

vikt och längd?

vart hittar man tabeller där man kan se vart ens vovve ligger i vikt och i längd/höjd?

_Wilma
2

Här på sheltie i fokus har vi tidigare länkat till denna länken:

http://bowlingsite.mcf.com/Size/size.html

Tyvärr använder man engelska mått:

1 inch = 1 tum = 2,54 cm

1 pound = 0,454 kg

I tråden om Milla finns ett räkneexempel som ev kan vara till hjälp.

🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Camia7]
0

Okej tack :)

[Camia7]
0

såg i milla tråden att en av dina shelties åt dåligt, kan det påverka hur stora dom blir när dom växer/har växt klart?

_Wilma
1

Ja, det var Wilma som åt dåligt.  

Jag tror att Wilma helt enkelt hade anlag för att bli liten. (Hon är en cm under standard, men har lagom vikt i förhållande till längd och benstomme.)

Det var nog mest jag som ville att hon skulle äta mer och växa lite till. När jag under en period gav henne Vom och Hundemat åt hon bra, men enligt veterinären var hon då istället lite för kraftig. 😮

Det är nog svårt att påverka längden på en sheltie. Vikten däremot kan och bör man hålla på en bra nivå för hundens bästa. 🙂

[Camia7]
0

det är juh fyra diagram (eller vad det heter) vilken ska man gå efter? vilken av den röda och den gröna/blåa ska vara för tikar?

_Wilma
1

Man ska helst ligga mellan linjerna. Då är man på den "säkra" sidan. Diagrammen skiljer inte mellan tikar och hanar, men det finns ju en skillnad i standarden så klart.

Det finns sidor som översätter från engelska till svenska. Ibland kan det vara lättare att förstå då.

Lycka till! 🙂