Valp & jobb???
Hej!
Jag heter Tove. Jag har aldrig haft hund, men jag älskar hundar och har alltid velat ha en. I framtiden om nått år, så kommer jag och min sambo troligtvist att skaffa oss en valp och jag hoppas verkligen att vi kommer ha tid för en också. 
Jag förstår att om man skaffar valp, så är det som att skaffa sig en "bebis" och att man måste ha koll på valpen och inte lämna den ensam. Efter att jag har läst endel trådar angånde valp, så verkar det som att man måste vara "arbetslös" för att kunna ha valp? Huh? Inte för att jag tror att det är den ända lösningen, för jag vet att många har hund och ändå jobbar heltid… Men hur är lösningen?
Men nu till min fråga angående jobb och att ha valp:
Hur har ni/du löst jobbet och valpen?
Hur länge var ni/du varit hemma med valpen innan ni/du började jobba?
Blir inte klok… hur gjorde ni? Vill verkligen ha en valp i framtiden.
Är väldigt tacksam för svar!
Jag har inte hund själv, men de jag känner till som skaffat valp/ny hund har tagit semester de första veckorna, jobbat hemifrån, haft dagmatte eller liknande. :)
#1 Okej, ja det är ju mycket man måste tänka på för att få ihop allting. :)
Själv har jag min mamma som jobbar hemifrån som alltid kunnat hjälpa mig med valp/unghund och även fungerar som dagmatte nu när hunden är vuxen 😃
Men jag vet också folk som löst det med att man mellan sig själv och sambon jobbar olika tider så att alltid någon är hemma alternativt att man tar semesterdagar eller liknande för att lösa det. Det förekommer säkerligen också kombinationer mellan detta. Annars kan man som sagt ha en bekant/ familjemedlem som fungerar som dagmatte också.
Som du säger så är det jämförbart att skaffa en valp som att skaffa barn. Det är något som kräver planering och där man bär ha tänkt ut lösningar på (vissa)saker i förväg 😉
#3 Vilken tur du har då 😛Själv har jag en mamma som inte vill ha nått djur i huset så jaa… men kanske det går att övertala henne mha "valpen" (Hon tycker djur är söta, men gillar inte att djur släpper en massa hår) när dagen är inne. hehe 😃 Nä men skämt o sido så tror/hoppas jag att det kommer gå att lösa sig. Jag har läst att många hundägare har med sig hunden på jobbet, det gör ju hela saken enkelt :) Själv jobbar jag inte än för jag pluggar, men jag undarar:
Vad är det för jobb som man kan ha med sig hunden på jobbet? Det vore rena lyxen 🙂
Att ha hund kräver ju väldigt mycket tid, men om ni vill så finns det ju alltid hunddagis, dock kan det vara ganska dyrt men de e väl sånt man får räkna på innan. :) lycka till med valpen sen :)
#5 Tack! :)
Ja, jag har haft tur. Känns tryggt och bra att ha henne att lämna min pojke till, jag vet att han har det bra och att han i största möjliga mån får vara med.
Bra att veta är också att hunddagis oftast inte tar valpar under en viss ålder, typ 3-6 månader eller liknande. Men annars värt att kolla upp/hitta en dagmatte åt valpen (behöver ju inte vara ens mamma…)
Jag har haft olika jobb men har änsålänge inte haft lyckan att ha ett jobb där jag kunnat ta med mig min hund, vilket annars vore toppen. Vet en del som jobbar i butik, är egenföretagare eller kör budbil eller liknande som kunnat ta med sig sin hund till jobbet.
Min pappa kan ha våran på hans jobb, skogsstyrelen:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
min pappa fick ha med sig sin hund på jobbet, tyvärr var det ett jobb där man gör muttrar och skruvar osv. (tror det var ett sånt jobb han jobbade på då, han bytte jobb, men var något liknande, jag kommer inte ihåg) och då hördes borrmaskiner och sånt men det gick ganska bra. vid hans arbetsställe (där han jobbade, där han hade sin 'hörna' och sin arbetsbänk osv) satte han, han fick lov såklart, ljudisolering så det blev lite bättre för hunden. hunden kunde vara själv, hade inga problem med det, men kunde gny lite ibland, då hon var van vid att ha sällskap av den andra hunden vi hade som dog och hon var en riktig hussegris. och han jobbade en bit ifrån så han kunde inte komma hem på rasterna och gå ut med henne, så hon fick följa med, och alla på jobbet älskade henne, de hjälpte även pappa att gå ut med henne på deras raster, så fick hon gå ut fler gånger, och inte bara med husse också. så det gick jättebra. det fanns även hundrädda på hans jobb, men tack vare våran peppa, så vågade till och med dom gå ut med henne.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag är pensionär och har äntligen kunnat skaffa en hund igen. Jag hade hund på 70-80-talet när jag var frilans och kunde sitta hemma och jobba. Men efter det har jag inte kunnat ha hund förrän nu.
Hej Tove!
Både jag och min sambo jobbar heltid. Vi har dock löst det som så att jag tar ut semester fem veckor först och är hemma med valpen, sedan är min sambo hemma ytterligare en månad. Därefter kommer han (valpen) följa med till hans jobb några dagar i veckan (han arbetar som elektriker) och de dagar han inte kan det kommer han att vara hos min mamma som är hemma.
Från årsskiftet ska han börja gå på hunddagis, har två stycken på gångavstånd härifrån som verkar väldigt trevliga med duktig personal och mycket utevistelse.
Det är ju lite meckigt i början, som flera har sagt innan så kräver det ju en del planering och kanske en del pusslande i början för att det ska funka! 😉
Jag har gått ner till att jobba 75% men trots det så får hundarna vara hemma någon dag själva och då max 3 timmar. Detta har funkat bra för oss. De dagar de är själva på efter middagen så har jag haft mycket tid till hundarna under förmiddagen och aktiverat dem så de ska känna sig nöjda och trötta tills husse kommer hem. Givetvis så hade jag velat vara hemma hos de hela dagen men det går inte att lösa. Så, så här har vi det.
//Jonnix
Nu har vi lyckats passa in valpköpet så att jag kan vara hemma (pga studier på distans) då min sambo inte kan få ledigt, ända fram till vintern med valpen. Annars vet jag att andra som har passat på att skaffa valp på semestern och sedan kanske hunddagis kan vara en lösning? Valpen blir socialt kompetent och självklart ska man se till att personalen har tid för en valp men tror inte det brukar vara något problem. Ett jobb skall ju inte hindra en från att kunna ha hund! Hoppas att ni hittar någon bra lösning och lycka till :)
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr