Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 5327 ggr
Ti-ti-oo
2

Sheltie eller pudel???

Vet ju att det inte kommer att vara så många opartiska svar eftersom jag är här på "sheltie" men frågar iallfall ;) Vi är en familj på fyra, en femåring, åtta - snart nioåring, och vi mamma o pappa. Vi föräldrar har haft mycket hund när vi var barn och unga. Vi har siktat in oss på antingen sheltie eller pudel (dvärg eller toy). Jag skulle gärna träna agility men är inte intresserad av utställning. Det som egentligen avgör är pälsvården. Vill inte att hunden fäller alltför mycket: fördel pudel Vill inte att den luktar mycket hund: ? Så lite daglig/vecko- Pälsvård som möjligt: ? Jag vet att det är "fel" raser när man tänker på Pälsvård, jag pysslar gärna om pälsen men skulle inte vilja lägga ner alltför mycket tid varje dag/vecka. Vilken av dessa två skulle ni rekommendera?

_Wilma
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att du hittat hit till Sheltie i Fokus! 🙂

Jag har sheltietikar, och har ingen erferenhet av pudlar.

Ofta tror man att sheltiens päls är tidskrävande, men det stämmer inte enligt min erfarenhet. Jag borstar igenom pälsen en eller två gånger per vecka. Det tar någon minut. Tikarna brukar fälla någon tid efter löp och då borstar jag mer för att inte all päls ska hamna på golvet. Då tar borstningen några minuter. En nackdel är precis som du skriver att sheltien fäller. En del har mer päls och andra mindre.

Ibland då vi varit ute händer det att sand fastnat i pälsen runt tassar och ben. Då duschar jag tassar och ben med vatten. Jag badar dem bara 2 gånger per år i samband med att pälsen fälls. Har aldrig känt att mina shelties luktat "hund".

Jag brukar klippa pälsen runt och under tassarna och så att de får "fanor" på benen. Det gör jag kanske en gång per månad. Pälsen runt öronen brukar jag ansa lite grann ibland då jag tycker att det behövs. (En del sheltieägare gör inte det.) Klippningen tar några minuter. Det är viktigt att man vänjer hunder vid att hanteras, så att den accepterar Pälsvård, kloklippning etc. Men det är ju inget som är speciellt för just shelties! :)

Lägger in en bild på hur pälsen på min vuxna tik ser ut då hon är fullpälsad.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Ti-ti-oo
0

Tack för svaret! Och vilken söt sheltie!! Vad menar du med fullpälsad?

_Wilma
1

#2 Tack! Hon är fin! :)  Fullpälsad är då hon har som mest päls, alltså precis innan hon börjar fälla. Tikar fäller ju en tid efter löp. Hanar fäller oftast inte så regelbundet, och de har ofta mer päls än tikarna.

Lycka till med val av hund! :)

Ti-ti-oo
0

Okej, det var lite det jag gissade. Fäller de hår förutom en eller två gånger per år?

_Wilma
0

#4 Tikar fäller under någon månads tid 2 gånger om året.

drika
0

Helt klart sheltie, tycker pudel är en tråkig ras (skulle aldrig välja det själv). Alla hundar luktar hund föresten;)! Men pälsvården har du fått bra svar på.:)

Hälsningar

Fredrika

xina10
0

Vet inte riktigt vad som menas med luktar hund, mina två luktar i alla fall gott i pälsen, möjligen luktar de "hund" när pälsen är blöt 🤔
Jag har i alla fall inte ångrat valet av ras och inlägg #1 förklarar väldigt bra om hur det är.

//Jonnix

drika
0

säger som du innan:) luktar gott i päls när de är torra:)!

Hälsningar

Fredrika

Kitten86
1

Jag har vana av båda raserna, min första hund var en dvärgpudel (gick bort i våras vid 15 års ålder) och min nummer 2 blev en sheltie. Båda raserna har sina för- och nackdelar beroende på vad man söker efter is sin hund.

Beroende på hur du tänkt hålla er eventuella pudel i för päls/frisyr så får man en hel del Pälsvård. Den ska borstas och klippas regelbundet eftersom pälsen inte fälls. Jag klippte min pudel själv, ca var 3:e vecka (beroende på årstid och frisyr) och det tog kanske 30-40 minuter. Jag höll min pudel kortklippt vilket gjorde att jag inte behövde borsta speciellt ofta. Men känner till dem som håller sina i mer utställningsfrisyr och då handlar det oftast om daglig borstning och skötsel av pälsen. Fördel att de inte fäller vilket är jätteskönt, men vissa individer fryser mer vilket innebär tröjor/jackor/overaller etc vid utgång beroende på årstid och väder. Trevliga sällskapshundar som gillar aktiviteter men annars är nöjd med att vara med. Rasen är ganska skällig. Rekommenderar rasen.

Sheltien då. Jo, även där har du en del Pälsvård även om det oftast handlar om betydligt mindre än vad ovana gärna tror (med tanke på fluffet). Pälsarna kan variera där vissa har en pälstyp som tovar sig lättare vilket underhålls med borstning. Annars pratar vi kanske om att borsta någon gång i veckan, klippa till pälsen runt fötter och öron någon gång i månaden. Rasen fäller, vissa mer än andra. Tikar fäller i perioder som sammanfaller med löp. En glad och aktiv hund som gärna vill aktiveras men även passar som sällskapshund. Finns individer från hela spektrumet av aktivitetsskalan med allt ifrån arbetsnarkomanen till soffpotatisen. Även denna ras är ganska skällig, även om det varierar från individ från individ.

Kortfattat är raserna ganska lika vad gäller Pälsvård, vad gäller tiden som behöver läggas ner i pälsvården. Varierar ju som sagt något beroende på val av frisyr på pudeln. Klipper och fixar man pudelns päls själv kostar det mindre pengar och går fortare än att boka tid hos frisör. Båda raserna skäller en del och passar till aktiviteter och som familjehundar och/eller aktiviteter. Alla hundar luktar hund, men ingen av raserna luktar illa. Det gör å andra sidan ingen hund som sköts om. Pudeln fäller ingen päls men det gör en sheltie.

Jag själv funderar på att skaffa ytterligare en hund, eftersom min pudel gått bort, och kan själv sitta och väga för och emot då jag är delad mellan om det ska bli en ny pudel eller sheltie 😉

emma93
0

Vad kul att ni funderar på Sheltie! Jag har ingen erfarenhet av att äga pudel, men tycker att de verkar vara helt underbara. Jag är dock inte så bra på fix- och trix- med päls då jag har begränsat med ork och jag tycker att Sheltien är väldigt lättskött. Tycker om att ställa ut, så en ras som kräver mycket Pälsvård hade inte riktigt funkat för mig. 

Vad gäller att lukta hund så har jag i alla år varit så fascinerad av att Sheltien inte luktar hund. De luktar bara gott. Någon gång har jag kännt att någon av mina har luktat hund, men det har då varit väldigt längesedan bad (vi pratar över ett halvår…ja…det går finfint att låta bli badet  länge om de inte är inbitna sumpråttor förståss:)) samt att hunden samtidigt varit flåsig. Jag har många gånger frågat bekanta som kommit hem till oss om det luktar hund, men det har aldrig hänt när vi enbart haft Shelties. Och vi har alltid haft flera Shelties åt gången, så jag tror inte att de överlag luktar hund. Om vi nu tänker på samma sak, när vi skriver "luktar hund":). Men som någon skriver ovan, så luktar de blöt ylle när de är nybadade och blöta, men det är ju snabbt övergående:)

/emma93

Ti-ti-oo
0

Tack #9 och #10! Precis det vad jag funderade över. #6. Och ja vissa hundar luktar mycket hund, t.ex. har ofta spaniels en mycket tydligare hundlukt. Jag har haft en airedaleterrier - luktade lite grann, basenji - luktade inte alls, blandras jackrussel och yorkie - luktade bara när den fick varmt o svettades. Det verkar nog bli en sheltie! Min man tycker dessutom att pudlar är fjantiga… Ha, ha! Han är mera för rottis och doberman, men det tycker jag är alldeles för stort eftersom vi kommer att resa till Finland en hel del med två barn, packning och hund! Tack för alla svar!