Alla rätt 🙂
#1 haha jaa inte så svåra frågor men grattis ändå:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
2 rätt :P
Yey alla rätt, hihi 🙂
3 / 3 och ändå har jag bara vetat (till 100%) fråga nr.1, de andra chansade jag mest på, nr.3 kunde jag väl ganska bra, de ända färgerna jag visste man inte fick para med varandra var blue merle och sobel, så den kunde jag också rätt lätt. 🙂
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag fick 2 rätt
Grattis hörni:)
Alla rätt 😎
Kul med ett litet quiz, även om det inte var så svåra frågor!!
#8 jaa haha lite omväxling ändå;)
alla rätt yey :)
Grattis!
En tik är inte begränsad till sju års ålder för att ta en kull på.
Man ska bara se till att få ett veterinärintyg på att hon är i kondition att klara av en kull.
Personligen så tycker jag man ska vara ytterst försiktig och tänka igenom det ordentligt!
2/3 eller hur det blir.
Hade för mig att det va 5 års ålder dom får ha sin första kull som max.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
jag har läst på skk att den ska Helst vara under 7 år men det är antagligen inget måste:)
Nej, SKK säger att en tik får vara max 7 år gammal, men får bara paras och få kull om tiken har godkänt hälsoprov från veterinär. Men precis som med människor så är risken högre för komplikationer ju äldre tiken är.
Så skriver SKK:
3:3 att inte i avel använda hanhund/ tik förrän vid den ålder då hunden uppvisar en vuxen individs fysiska mognad och beteende.
att inte para en tik vid för hög ålder. Här bör rasspecifika hänsyn tas.
3:4 att inte låta tik föda fler än fem valpkullar. Om en tik får två valpkullar inom 12 månader ska tiken sedan ges minst 12 månaders vila före nästa valpning. Tik över sju år ska vila minst 12 månader mellan sina kullar.
3:5 att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år före parning och bifoga intyget till registrerings- ansökan. Av intyget ska framgå att tiken är i sådan kondition att hon utan risk för sin hälsa kan få en valpkull. Tik över 7 år får inte användas i avel om den inte tidigare haft en valpkull.
Sedär, då har dem ändrat sig lite igen. Förut fick man inte para tik över 7 år, medans man nu får det och att den ska besiktas innan parning. Bra med 12 månaders vila så att kroppen hinner vila upp sig!
Hanhund säger dem när de uppvisar vuxens fysisk mognad. Men annars säger man ju 18 månader som minimum.