Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1170 ggr
Peak303
0

Sheltie frågor

Ställde samma frågor inne på hundar iFokus men fick inga vettiga svar på mina frågor. Hoppas kunna få det här inne!

Har under de två senaste åren(om inte längre) suttit och funderat fram och tillbaka vilken hundras jag ska skaffa mig längre fram när jag har pluggat klart. (ca. 3 år dit)

Vill då skaffa mig en ganska aktiv hund då jag själv är aktiv. Har länge funderat på en Sheltie då jag känner att det är en hund som passar mig. Har träffat flera stycken hundar i den rasen också. 

Men funderade lite på vad man ska välja för kön på hund, tänkt på en hane. Men vill gärna veta mer om just kön val. Har hållit på med kaniner sedan jag var 8 år och på kaniner kan man se tydliga skillnader på honor och hanar. Där honor väldigt ofta är rätt mycket envisare än hanarna och att hanarna kan bli väldigt haniga under tonåren. Kan det vara så med hundar med eller är det annorlunda?
Har(eller ja pappa) haft en hane och tikar ur rasen westie men minns inte hur våran hane var i psyket då jag var runt 7(19 idag) när han avlivades. Har haft tikar fram till idag, var av ena lever fortfarande på 11 år. 

Finns det några större och mindre ras sjukdomar på Shelties som man bör ha koll på? Med tanke på att jag gärna vill att hunden ska kunna följa med mig väldigt ofta på både promenader, springturer och träningar för hunden.

Funderar även på det då jag inte riktigt vet om jag vill ställa ut hunden utan mer träna agility, spårning och andra liknande aktiviteter. Finns det uppfödare som har stamtavla på hundarna men som inte (bara?) inriktar sig på utställning på det viset?

Väldigt tacksam för svar! Glad

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

_Wilma
3

Hej och välkommen till Sheltie i Fokus! 🙂

Jag har och har haft sheltietikar, men har inte haft någon hane själv, men har träffat många. Jag upplever inte att det är jättestor skillnad på tikar och hanar då det gäller shelties. En del uppfödare som jag pratat med säger att de föredrar hanar, de menar att de har lite jämnare temperament pga att de inte löper. Men själv har jag inte tyckt att mina tikar beter sig särskilt annorlunda vid löp…

Sheltien är en aktiv ras, precis som du önskar. De hänger med överallt om man vill, och de gillar aktiviterer och träning. Många är ju duktiga i agility och lydnad, men vill man inte tävla bör och kan man aktivera på annat sätt genom promenader m m. De kräver dock inte lika mycket aktivitet som en del större bruksraser, vilket jag tycker är en fördel. De kan slappa i soffan ibland också!

Sheltien är i det stora hela en frisk och sund ras, men i det avelsprogram som finns jobbar man för att minska problem med höfter, arnbågar och ögon. Ögonlysning är obligatorisk för avelsdjur, och en del (en minoritet) röntgar höfter och arnbågar för de som går i avel.

Sheltien är ju från början en gårds- och vallhund, och har kvar de instinkterna. Den gillar sin familj och vill ofta "ha flocken samlad". Jag tycker att det är en bra familjehund. En del shelties kan vara reserverade mot främlingar, men de ska inte vara rädda (även om det också finns). De är trogna sina ägare.

Sheltiens päls kräver en del, fast inte så mycket som man kanske skulle kunna tro. Pälsen värmer på vintern, de flesta klarar även värme bra. Men man behöver borsta den ibland och ansa vid ben, tassar och öron.

Lycka till med valet av ras! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Peak303
0

#1: Tack så mycket för ditt svar! 🙂

En hanne kanske inte är så fel för mig då trots allt. 

Jag föll för rasen väldigt mycket när jag haft Aussie som en dröm hund i något år men såg sedan att dem krävde otroligt mycket mer än vad jag kanske kan erbjuda som aktivering för hunden. Att det även är en flockhund låter riktigt bra för min del. 

Agility är något jag vet att jag kommer satsa på, lydnad hade nog också varit roligt att prova. Finns det några aktiviteter som Sheltie brukar gilla? 🙂 

Underbart att det är en så pass frisk ras! 
Var lite rädd att det skulle vara en del rasproblem som på alla andra raser.

Finns det några uppfödare som inriktar sin Sheltie avel på agility? 🙂

-'  Malin Hultman

_Wilma
0

#2 En sheltiehane skulle säkert kunna passa! 🙂

Det finns shelties som håller på med bruksaktiviteter som spår och sök, och andra kanske tränar freestyle och HtM (Heelwork to Music) och rallylydnad.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
1

Jag har endast haft hanar,jag är nog bara en hanhundsägare vet inte varför det är bara så.Tycker nog att rasen är ganska jämn när det gäller tikar och hanar.En åkomma är sheltiehäl kommer inte ihåg vad det heter på engelska just nu,någon annan kanske kan det?

Sheltiesar brukar vara pigga och hänga med på det mesta.

Kolla in Brainpools kennel i småland,där kan jag tänka mig att köpa en hund,stog faktiskt i kö på en valp där men just den tiken jag vill ha efter gick tyvärr tom så jag hittade min Levis istället.

Peak303
0

#3: Tackar 🙂

#4: Tack för tipset! 🙂

-'  Malin Hultman