Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 1116 ggr
Ella2013
0

Har ni både sheltie och nån annan ras?

Hejsan!

Vi har ju vår Ella sheltie som är 6½ månad, tidigare hade vi en Berner Sennen tik, som tyvärr dog vid bara 5½år I en svår hjärtsjukdom. Innan vi skaffade Ella funderade vi mycket på olika raser och Berner Sennen var förstås en som var högt upp på listan, vi valde dock bort den eftersom vår älskade Emma hade haft bade problem med leder (vilket begränsade hennes liv) och sedan dog hon ju så ung.

Ellas uppfödare föder upp bade shelties och Berner sennen och hon menar att de passer väl tillsammans, nu ska hon lite minska på sin egen hundmängd (har 14 hundar hemma nu :) ) och har erbjudit oss en 3 år gammal berner (foder) tik som har A höfter, 0 armbågar och friska knän, och hennes temperament är underbart.

Min fråga är nu om här finns erfarenhet av att ha både sheltie och större hund. Bernertiken är van med shelties och gillar alla hundar, tror ju nog att våran Ella skulle trivas bättre med en annan sheltie men I vår familj finns det ett hål som bara kan fyllas av en berni (speciellt min man längtar) fast vi förstås älskar Ella och är väldigt glada över henne.

Blev lite mycket svammel :) men är ett stort beslut att ta…ska vi nu välkomna en berni I vår familj eller vänta ett tag och sedan kanske ta en till sheltie senare…

Ressu
0

Hos oss bor det både sheltien och cockrar och de har fungerat bra tillsammans. Skillnaden är ju dock att de är i samma storleksklass (nästan iaf) 😃

Svårt att säga om de går bra tillsammans det måste man nästan pröva och se. =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

hund_katt
0

kolla om ni kan 'prova' att ha hunden i kanske någon vecka eller helg, så får ni se om de trivs tillsammans :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
0

Jag har en sheltie och hade fram till i januari även en dvärgpudel. Men även där är det rätt lika i storleksklassen.

Har inte själv ägt någon större hund tillsammans med min sheltie men haft honom tillsammans en del med min kompis grandis vilket fungerat jättebra. Tror inte att det har så mycket med storleken att göra utan individerna i sig. Så även jag skulle råda er till att ge det ett försök.

Ella2013
0

Tack för svaren!

Uppfödaren sa att det alltid lönar sej att testa minst två veckor innan man bestämmer sej, för det är ju rätt stor omställning för den nya hunden också och på två veckor brukar den hinna bekanta sej och så kommer dens rätta jag fram. Bestämde att vi ger det ett försök och hoppas att vi alla trivs tillsammans 🤗!

Märker vi sedan att det inte är nån bra ide så var det säkert inte meningen att bli!

Jämtlänning
0

Själv tror jag det går alldeles utmärkt! :) lycka till

hund_katt
0

Lycka till! har ingen av hundarna svårt med andra hundar tror jag det går bra! 🙂

Kitten86
0

Tycker att det är rätt beslut att åtminstone testa på för att se hur ni allihopa trivs ihop. 

Lycka till!

Ella2013
0

På söndag kommer Luna till oss ❤️! Meddelar senare hur det går!

_Wilma
0

Spännande att höra om hur det går! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Ella2013
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, nu har Luna varit hos oss i 1,5 veckor och det har gått bra hela tiden. Luna är tyvärr inte så lekfull men de har i alla fall bra sällskap av varanra och verkar trivas tillsammans :)

hund_katt
0

vad bra :) de värkar komma överens.

Kitten86
0

Vad roligt att höra att de trivs ihop och att allt gått bra!!

Beckibus
0

Va söt hon är! :) Hoppas det går bra  framöver osv! :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ressu
0

Roligt att höra att de kommer bra överens =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Ella2013
4

Ella väljer alltid det mjukaste och gosigaste stället att sova på och ligger aldrig ( om det inte är väldigt varmt) direkt på golvet, på bilden är det tre madrasser på varandra, och Luna ligger ALLTID på golvet, svalast så, men ofta hittar man dem i alla fall nära varandra :)

_Wilma
1

De verkar gilla varandra! :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Beckibus
0

Vad söta dom är!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Lavine
0

Vad kul och fint att de liksom har samma färger, fast är i olika storlekar. :-)

Ella2013
1

Ella, Luna och vår son 5år-bästa vänner

Viccan92
0

Antar att hon är från Blekinge ;). Känner en kennel som har både berner sennen sheltie.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

drika
0

Ja har sheltie och leonberger:)

Hälsningar

Fredrika

Ella2013
0

#20 vi bor i Finland, hört om flere som har dessa båda underbara raser :) både Luna och Ella kommer från en kennel här i Finland: Helmilän.