Avla på ståöron
Jag kollade runt lite på uppfödares hemsidor igår och såg en som avlade på två sheltie med ståöron. Hon försvarade sig för hon hade tydligen fått väldigt mycket skit för det. Men flera av dom uppfödare jag har varit hemma hos har manipulerat nästan alla sina hundars öron. Varför skulle det vara skillnad att avla på manipulerade öron istället för ståöron? Min lilla krabat har ståöron. Har haft tyngder sen dag 1 men så fort dom släpper så åker öronen upp. Hur vanligt är det med ståöron och varför är det okej om man avlar på manipulerade öron men inte öron som inte är det?
Kan hålla med dig om i, vart ligger skillnaden egentligen? Många shelties öron blir manipulerade/korrigerade under valp/unghundsperioden för att bli korrekta och för att i slutändan kanske inte visa något om dess tidigare bakgrund som ståöron eller helt enkelt för lätta.
Det finns nog ingen uppfödare som avlar på individer med uppenbara/ickemanipulerade ståöron medans man som köpare inte har någon aning om avelsdjurens "öronstatus" eftersom det kan vara tillsynes perfekta fast pga korrigering.
Det mest ultimata vore ju ändå att avla på friska och sunda hundar, under detta faller ju både kropp och själ vilket i en perfekt värld borde innefatta avel på individer med naturligt resta öron med korrekt vipp. Men korrigering är okej och inget som det direkt talas om att man gjort på sin hund vilket som sagt tillför att man som potentiell köpare inte har någon aning om bakgrunden.
För mig spelar det egentligen ingen roll om hunden får ståöron, perfekta öron eller för tunga öron utan jag kan bara hoppas på en framtid där man inte ska behöva korrigera hundens öron för att den ska matcha rasstandard, men fråga är vart rasen är på väg eftersom korrigering är tillsynes så vanligt?
Du har redan fått bra svar från Kitten86. 🙂
Det viktigaste är att man avlar på friska och sunda individer. Redan här är det många faktorer som man ska ta hänsyn till.
Många uppfödare ser inte bara till den enskilda hunden utan tittar även bakåt i linjerna. Man väger samman för- och nackdelar och därför kan det alltså bli så att man avlar på en hund med korrigerade öron, och som då ser rastypisk ut, pga att övriga faktorer är bra.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Att avla på två individer med ståöron endast för att få fram en viss färg tycker jag är lite märkligt!
#2 så du tycker det är okej att avla på sheltie som har hängöron för att dom konstant manipuleras bara för att då ser den ut som rasstandarden men inte på samma sheltie om den var o manipulerad så den hade ståöron? En uppfödare iallafall som jag va hos hade öronen manipulerade hela tiden när det inte va utställning. Dom andra vet jag inte. #4 dom uppfödarna jag va hos avlade på vanliga färger eller va man ska säga med ståöron och det anser du vara fel? Eller missförstod jag dig.
Men ibland blir det ju bara ståöron. Jag har ingen skillnad om det är ståöron eller ej. Om uppfödaren gillar det så låt h*n. Just nu i Idas fall hade båda föräldrarna ''vanliga'' hängande öron som det ska men hon fick ändå små rävöron 🙂
#5 Det är nog inte så vanligt att man konstant korrigerar öronen, utan man gör det snarare under vissa begränsade perioder ex då de får vuxentänderna eller vid första löp.
Personligen menar jag att hälsa och mentalitet är viktigare faktorer för aveln än vilka slags öron sheltien har. Men samtidigt tycker jag också att man ska använda shelties i aveln som ser rastypiska ut, och det är ju fler faktorer än öronen som avgör vilken exteriör en sheltie har.
Det jag menar är att man kan använda shelties med tunga öron eller ståndöron i aveln, om övriga egenskaper är OK. Det är ju mycket man bör ta hänsyn till vid val av avelsdjur. Ingen hund är perfekt och man måste också tänka på att avelsbasen inte blir alltför begränsad. 🙂
Att ha tyngder hela tiden i öronen är heller inte bra då det då bildas brosk som gör att öronen blir mera ståndkraftiga. Oftast är det bara under tandlossningen eller könsmognaden som man eventuellt bör korrigera öronen. Som grundregel brukar de säga att öronen inte ska få stå en hel dag utan att man vidtar åtgärder. Hurvida det då stämmer kan jag inte säga. Jag använder mej inte av tyngder, utan har jag varit tvungen att korrigera så har jag limmat / tejpat.
En anledning att man inte avlar på ståöron är utställningsresultat. Jag anser att en hund bör ha minst ett godkänt utställningsresultat innan man avlar på den. Detta för att hunden bör vara rastypisk.
I avel är inget svart och vitt utan det är otroligt många faktorer som spelar in. Hälsa, utseende, lynne m.m.
Ja Både min gamla sheltie och Ziggy har ståöron. Det är bara att acceptera dom är lika fina ändå.Man har liksom vant sig vid det.
Och man ser mer och mer med sådana öron
Jag tycker faktiskt det är djurplågeri att limma och tejpa öronen.. Alla har rätt till sin åsikt och detta är min åsikt. Det är helt sjukt att så många hundar tvingas till att få sina öron manipulerade! Det är dags att ändra rasstandarden, tycker jag. När min äldsta hund var liten hade vi tyngder i hans öron ett tag. Han fick exem och höll på att klia sönder sig! Så vi tog bort tyngderna och har aldrig använt det igen. Minsta hunden hade sina öron limmade när han kom till mig. När limmet började lossna följde en massa päls med och han fick hårlösa fläckar på huvudet. Nä, låt era hundar bli som dom är födda till, älska dom som dom är!
Använder lim på min men bara till efter första löpet sen fåre vara! Har inte stött på några problem, man limmar ju bara i pälsen och inte för hårt eller för mycket det ska ju absolut inte kännas för valpen eller vara på huden! Hon har varken tappat hår eller nåt iaf:)! Jag tycker nog att man helst ska avla på en så rastypisk hund som möjligt helt enkelt det är min åsikt.
Hälsningar
Fredrika
#10 På vilket sätt är det djurplågeri? Vet inte hur andra limmar, men våra har vi limmat i yttersta spetsen av pälsen så vi har ALDRIG haft hårlösa fläckar på de vi har haft limmade eftersom det aldrig kommer i närheten av huden. Sedan beror det också på vilket lim man använder. Likadant med tyngder, använder man sånt som inte lämpar sej för hundar så kan de få eksem.
Alla har vi rätt till vår åsikt, men jag tycker faktiskt inte alls om att bli kallad djurplågare! Mina hundar är mina ögonstenar och jag skulle ALDRIG göra något för att skada de!!!
Jag använder häftmassa på Ivan. Eventuellt vill uppfödaren låna honom och ställa ut honom när han blir äldre då han i alla fall nu som valp ser ut att kunna bli väldigt fin. Nu är han ju bara 12 veckor, så än så länge tycker jag inte att det är särskilt jobbigt, Ivan bryr sig inte heller om det öht. Häftmassan sitter där bara ;). Provade att ta bort när öronen såg lite för tunga ut, men efter någon dag hade de börjat resa sig igen. Tycker annars att det är fint både med vippöron och med ståöron och har inga planer på att ha häftmassa på öronen åratal som vissa verkar ha? Vippöron ger sheltien ett mer "sött" utseende medan de med ståöron ser lite ut som små rävar ja :) Verkar vara vanligare än jag först trodde med ståöron dock!
Hundar kommunicerar med öronen.
Så det är inte så trevligt att jobba med deras öron. Dom som är limmade får ju svårare att kommunicera.
Min erfarenhet är att det är MYCKET vanligt med ståndöron.
Kolla in en utställning….in i sista stund ska det masseras, t.o.m inne i ringen, så är det en och annan som glömmer att ta bort häftmassan….
Jag tycker inte om ståndöron, tycker att vippöron gör sheltien mycket sötare.
Men jag har använt sheltiesar med ståndöron i avel.
Jag ägde en en tik, hon blev svensk vinnare 97, men hon hade ett ståndöra, inte under utställningen såklart…..
Tjejen, som du har kikat in i på hennes sida är antagligen samma som har annons på blocket.
Jag tycker det är superbra gjort att skriva ut det som hon gjort. Då har man ett val, som köpare. Det är inte alls säkert att avkommorna får ståndöron men hon har gett ett val till köparna.
Hon kunde inför fotografering satt i lite häftmassa och hållit tyst så som många gör.
Att hon väljer att avla på två ståndöron tycker jag heller inte man ska kritisera, för avel är en balans. Diskutera, visst.
Intressant diskussion! 🙂
Min äldsta hund, Wilma 2 år, har naturlig vipp, så jag har inte behövt krångla med lim eller tyngder. Min yngsta, Milla som är 15 veckor, har än så länge naturlig vipp. Om det skulle bli aktuellt att korrigera skulle jag nog göra det till en viss grad bara. Om hon skulle vara besvärad på något sätt, skulle jag avstå.
#14 jag håller med dig om att det va bra att hon var ärlig. Tycker bara det va så tråkigt att hon skrivit att många kommenterat när det är så många som korrigerar öronen och sen avlar. Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att avla på manipulerade öron istället för ståöron. Det är ju samma sak för mig. Hundarna har ju enda den genen även fast man korrigerar. Då kan man ju lika väl (om man vill) låta öronen vara och fortfarande avla.
#12 jag anser att det är djurplågeri att manipulera öronen, hänga i tyngder i dom bara för att få ett annat utseende. Och limma/tejpa? Skulle DU själv vilja få dina öron fastlimmade mot huvudet? Eller tejpade för att dom ska bli finare?
#17 vadå fastlimmade mot huvudet:S? finns väl ingen som gör så på hunden?
Hälsningar
Fredrika
Jag tycker att det är upp till var och en om man vill korrigera sin hunds öron eller inte. Jag valde personligen att inte göra det, visst skulle min hund vara jättefin med "rätt" öron men han har ännu mer charm med sina "unika" öron 😃
Vad gäller avel så är det som många redan påpekat aldrig svart eller vitt utan ett ständigt vägande av för- och nackdelar mot varandra. Jag kan dock tycka att det är bättre och vara ärlig med huruvida avelsdsjuren har fått sina öron korrigerade eller inte eftersom utseendet till trots så kommer ju valparna få gener från båda föräldrarna. Samma sak med ärlighet kring avelsdsjurens andra egenskaper, så att man inte endast avlar på utseende ex.
Sen personligen så tycker jag inte att det spelar någon jätteroll vilken typ av öron en sheltie har, även om vippöron är att föredra eftersom rasen ska ha det enligt rasstandard. Men jag ser inte att alla shelties ska ha korrekta vippöron om det endast ligger korrigering och lång tids jobb bakom det, utan i de bästa av världar så ska ju alla födas med, och få, naturligt resta fina vippöron.
På det stora hela ser jag avel med sunda och friska individer, både fysiskt som psykiskt, som en självklarhet. För hunden ska ju vara en fullt fungerande, och glad, individ i det vardagliga livet och inte endast vinna på utställning t.ex.
#18 jag har sett flera sheltievalpar som haft dina öron fastlimmade på huvudet. Har aldrig sett någon annan typ av limning.
#17 Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att de limmas i yttersta pälsen (utmed eller inmed öronen) som ALDRIG kommer i kontakt med huden.
Såg vad du skrev, men betyder inte det då att alla som tejpar, limmar öronen är djurplågare då du skrev det är djurplågeri? Kanske massage av öronen också är djurplågeri?
Jag skulle säkert kunna tänka mej ha öronen limmade en tid. Vissa måste gå med tandställning för att fixa tänderna, är det då människoplågeri?
Djurplågeri är att inte ge sin hund mat, att slå sin hund, att inte ge den vatten, att ha den inlåst i en bil osv. Tycker verkligen du går över linjen om du jämför manipulation av öronen till dessa!
I boken Shetland Sheepdog av Anita Axelsson finns beskrivning i bild och text hur man "limmar" öronen. Som #21 skriver är det inte i huden utan i en hårtuss. I boken finns också andra tips om hur man får fram vippöron på shelties.
För de som vill ställa ut sina shelties är det viktigt att hunden har tippöron så jag förstår varför det är viktigt för dem att korrigera öron som vill stå upp. Jag är inte intresserad av att ställa ut men min uppfödare kanske vill ställa ut honom en gång om han får ner testiklarna och ser i övrigt bra ut. Därför använder jag häftmassa, men inget annat. Blir det tippöron så är det bra, blir det ståndöron så har det ingen betydelse för mig. Viktigast är att han är frisk och glad och att vardagslydnaden fungerar.
Jag skulle tro att de flesta "avlar på ståöron", men att öronen på de flesta avelshundar är fixade så att de är tippade. Antingen för bildens skull med tyngder, eller så med mycket jobb när hunden är ung (och kanske sen också).
Jag är väldigt kluven till ståöron/vippöron. Jag tycker att sheltien är sötast med vippöron. Men jag känner ingen sheltie som har haft det på naturlig väg (det finns säkert). Jag höll själv på med diverse trix med min hunds öron, men när jag avslutade "utställningskarriären" med honom så slutade jag med örontrixet, och han har nu pigga och fina ståöron. 😉
Lika kluven är jag till en uppfödare som visar hunden på sin hemsida med ståöron. På nåt sätt signalerar det för mig att den uppfödaren inte är så noga med sheltieutseendet. Knepigt av mig. För då verkar det ju som att jag hellre skulle vilja att denne hade satt tyngder i öronen för fotoögonblickets skull. Men ja, jag får en bättre bild av uppfödarens hundar om de ser ut "som de ska". Även om jag alltså själv kanske skulle strunta i att få öronen vippade. *funderar vidare*