Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 1808 ggr
Zenta52
0

Promenera med valp

Jag har läst att man inte ska motionera en valp. Men en del påstår att man bara ska gå ut och rasta valpen. Däremot att valpen kan vara lös och springa så mycket den vill.

Jag började med att bara gå runt huset så han fick rasta sig när jag fick hem Tarzan när han var 8 veckor. Nu när han är drygt 11 veckor går vi promenader på cirka en kilometer flera gånger om dagen och han blir aldrig trött. Vi går oftast i skogsterräng och i hans takt med en snitthastighet av cirka 1-2 km/tim. Han får nosa på nästan allt han vill och stanna och titta och lyssna när han känner för det. Det kan väl inte vara för ansträngande för honom? Han har hittills aldrig fått vara lös, känner mig inte säker på inkallning än.

[Murvel]
0

Valpen kan ha blivit trött, utan att visa det. Är man i skogen med sin flock kan man ju inte riskera att bli "lämnad" för att man inte orkar gå. Därmed "orkar" valpar ofta mycket mer än vad de egentligen är skapade för. Men det kan leda till att de är trötta i kroppen och därmed rör sig fel = riskerar skador. Om du känner att så inte är fallet så kör på. För samtidigt som det är fel att överanstränga och felbelasta, så är det bra att valpen får röra sig på naturliga sätt (i skogsmiljö är extra bra) och upptäcka nya miljöer.

Du avgör själv :)

Men som sagt, tänk på att valpar oftast inte talar om när de inte orkar mer. Ibland, om de har roligt (leker med en annan valp/hund) så märker de inte ens att de är trötta och då är det alltid förarens ansvar att sära på dem i tid. Annars kan det gå snabbt och så är skadan där, en valp som rör sig trött och råkar stuka sig eller dylikt.

_Wilma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Är det fler skador än stukningar som kan uppkomma?

Min valp Milla, som nu är 15 veckor, har lekt med min äldre sheltie Wilma ända sedan vi fick henne, då hon var 8 veckor. Ibland leker de väldigt intensivt (springer, bråkar, rullar runt mm). Milla tröttnar aldrig! Vi har så klart stoppat dem ibland, men inte särskilt ofta. Hon har inte skadat sig. 🥵

Jag tycker att det skulle vara mer ansträngande att leka så än att gå en stillsam promenad på några kilometer (som vi också gör)? Vad tror ni?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Murvel]
0

#1 Jag tror att det främst är stukningar. Har för mig att det står om det i Anders Hallgrens böcker. Kan det vara så att din vuxna hund avbryter leken efter ett tag, och att valpen därmed får en "naturlig" paus? 

Sen sägs det ofta att man kan riskera skador på höftleder med mera om hundarna överbelastas/felbelastas i tidig ålder (går mycket i trappor, går mycket på promenader), men hittills vet jag inte om det finns någon forskning som faktiskt stöder detta (?).

_Wilma
0

#3 Ja, Wilma avbryter leken efter ett tag. Ibland när Wilma vill visa att hon bestämmer ger sig Milla och gömmer sig under en stol. 😉

Sajtvärd på Sheltie IFokus