Biter på dörrarna
Våran Shetland Sheepdog 13v,har börjat bita på dörrkarmarna,och en vägg hur får vi honom att sluta med det.Vi har köpt något som heter stop ultra-bitter Fooey.Det verkade att fungera på karmen ett tag men ej på väggen.Det är hörnet han har gett sig på,jag ställt för en stor vas där,men han är där och försöker ändå.Det blir väl att sätta upp en ny bård där tidsnog.
Min valp är bara åtta veckor. Han biter och gnager på allt. Jag läste någonstans att man kan spreja ättika på det som man är rädd om. Jag har inte testat. I stället flyttar jag på honom och ger honom hans tuggpinne eller flosstugg.
Men jag kan hålla koll på honom eftersom jag är hemma jämt.
Jag är hemma jämnt gått i pension men det går ju så fort.Tuggpinnar har vi.
Man kan ha på senap eller vitpeppar.. kanske inte så kul att smeta in väggen med senap men det brukar funka i alla fall. Hade också det problemet när min var valp och då funkade det bäst att avleda honom och ge något han fick tugga på istället. Lycka till!
Jag har satt dit en träprofil som är i vinkel,får väl sitta där så länge. Får väl sätta på en bård sen,det är bara ett år sen vi tapetserade,jag har kvar på en rulle så det räcker.
Ofta så beror detta på att valpens tänder kliar så olika tuggpinnar är bra att ha tillgänliga hela tiden. Använd bitterspray, vitpeppar eller liknande och så fort din valp försöker vara där och bita så avled beteendet med att plocka fram en tuggis och uppmuntra hunden istället att tugga/hålla på med den 😉
Har stora och små tuggpinnar har även tuggring.Det är nog bara att vänta på att. Det ska gå över.
Ja, med lite envishet och väntan kommer du att få bort beteendet. Även min kille tuggade på olämpliga saker/föremål ett tag under valptiden. Men kan glädja dig med att det växer bort med mognad!
Hade samma problem med vår valp nu. Hon bet i stolsben, vi sa åt henne några gånger och avledde med en rolig leksak. Nu är de borta! :)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
om man inte vill ha t.ex. senap på väggen, så kan man ha en senaps tub i närheten som man ger hunden med när han biter i väggarna, ge honom sedan beröm när han slutar och ge honom en tuggpinne istället när han slutar och beröm honom när han biter på tuggpinnen. bästa berömmet(enligt våran golden kille då, men tror det är så med alla hundar) är godis eller 'klappa' på läpparna.
lycka till🌺
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Våran valp biter också gärna på väggar och dörrkarmar, listor osv men fungerar nästan alltid att ge honom ett ben eller liknande att tugga på. Har även sprayat in dessa ställen med ättika (outspädd) vilket också hjälper! Dock har jag fått upprepa detta då det verkar som att ättikadoften försvinner efter något dygn men annars kan jag rekommendera det. Dessutom är ättikan helt osynlig.
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Jag måste spreja ättika längst ner på byxbenen för att han inte ska bita i dem. Sprejar också ättika på golvmoppen, som jag gör rent golven med. Han tror att det är någon form av dragkamp jag inbjuder till, men ättiksdoften gör att han håller sig på lite avstånd.
Var glada att era är så små! Min sheltie åt i år upp en halv dörr, tagit sönder alla mina byxor, trosor flertalet, mattor och bur. Ja dyr hund! 😉
#12 Oj då, låter jobbigt!
Vi har tagit bort mattor, satt upp grindar och plockat bort sådant som Milla (15 veckor) kan komma åt. Vi försöker även att ha hundleksaker och bitpinnar framme. Så ännu är det faktiskt inte så mycket som blivit förstört. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#13 Vant mig nu, men alltid ett extra öga framme. O inte är det en sheltie man fått 😉
jag gav henne ett ben att tugga på eller sa nej, men direkt när hon reagerade på mitt nej och slutade så började jag leka med henne och ge henne beröm eller vad man ska säga, så hon är jätte duktig nu på att sluta när man säger nej :D
#15 Kul att det går så bra! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#16 ja tack :D