Biltransport hjälp!
Hej!
Vi står i valet och kvalet av vilken typ av bilbur vi skall köpa till vår sheltiekille. Borde man istället fundera på sele? Hittills har det varit artfex eller liknande som varit mest intressant (både jag och min sambo har kombibil). Men då är frågan vilken storlek?
Berätta gärna vad ni använder till era shelies, behöver massor med tips angående detta innan vi bestämmer oss. :)
Tack på förhand!
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
På den här sidan finns en länk till hur stor Artfex-bur man kan ha i bilen. Men hunden bör nog vara av nära vuxenstorlek innan man kan ha den i den buren.
#1 Ja den får ju som sagt inte bli för stor. (för hunden) Kan hända att det får bli något annat innan han vuxit till sig lite.
Hej! Vi har precis köpt bilsele till Ivan, får se hur det funkar. Sedan när han blir lite större blir det bur i bilen istället :).
#3 Spännande. Uppdatera gärna sen när ni har provat. :) Är dom krocksäkra och fanns det i lämplig storlek för valp?
#3 Vad köpte ni för bilsele?
#4 och #5 Hmm, jag vet faktiskt inte om den är krocktestad. Det var min sambo som köpte den i vanlig djuraffär, märket är "Pet products". Tog nog bara för givet att den var "säker", men det blir bara en tillfällig lösning. Bur känns mycket säkrare. Jag kan återkomma när vi har testat huruvida den passar i alla fall ;)
Vi har en bilsele till vår 9 veckors valp och tror och hoppas att den ska passa honom även som vuxen. Den är gjort av kroktestat material men tror dock inte hela produkten är krocktestad. Den har inte heller några plastspännen som många andra har vilket är bra då plast lätt går sönder i en krock, och den har även en bred bröstplatta för att skydda vid krock. Vi är supernöjda! Den är aningen stor nu när han är liten men kommer troligtvis vara perfekt om bara 1-2 veckor!
Han sitter jätte bra i den, har inte varit några problem alls! Kan kolla vilket märke det är på den om en stund när jag orkar resa mig ur soffan och hämta den i bilen :P
Kostade 275 kr föressten :)
Vi skulle nog valt att haft en bur också om vi hade kunnat, det är ju praktiskt och säkert men vår bil är verkligen minimal. Men det är alltid bra med en bilsele ifall men åker i någon annans bil eller åker buss mm då det numera är lag på att hunden ska vara fastspänd i bil :)
Jag köpte förra året en artfex den minsta storleken, och den är stor och väldigt rymlig till min lilla Ziggy som är 18 månader nu och 29 cm hög. Den låg han i som valp mm och det är det bästa köp jag gjort.Det viktigaste är ju att burarna skall vara krocktestade mm.Jag vande honom lite innan med att ha den framme o la in hans leksaker inne i den och han låg o mös i den redan andra dagen. Så det gäller nog sen att man inte köper för stor ifall det skulle hända något och hunden flyger omkring i buren om den skulle vara för stor.Lycka till
#7 Vilka små sötnosar! :)
Märket som vi har på sele heter Kurgo, om det är någon som är intresserad av att se hur den ser ut på sheltie så finns det en bild (som inte är super bra) på vår tråd som heter Damien. :)
#7 Åh vad fina! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag åkte till en djuraffär med Tarzan och köpte en bilsele som passar honom. Märket är Karlie. Jag får testa om han kan sitta i sele i bilen utan att skrika och må illa.
Tack #10 och #12
Susanna
jag tycker att sele är för osäkert för en valp, det tyckte min uppfödare också.. nu vet jag inte om ni har valp?
Jag har en bur till bilen, vill inte att valpen ska kastas runt i en sele som pressar på olika ställen
Jag har använt bilsele till min sheltiekille hela tiden, med början från att han var ca 9 veckor. Största anledningen har varit att jag inte har en kombibil så jag inte kunnat ha en bilbur men idag skulle jag nog inte byta över till bilbur heller. Min kille sitter jättesäkert i bilens baksäte och har klarat av ett par hårda inbromsningar utan problem.
Tack så mycket för alla tips! Har nu köpt en bilsele för att ha tills han blir lite större så vi kan köpa en bra bur. Uppdaterar när vi testat denna. :)
Har nu testat att ha Tarzan i bilsele. Det fungerade inte alls. Han gnällde, skrek, dreglade och bajsade. Fungerar tydligen inte när han kan se ut. Jag får fortsätta med lilla buren i baksätet med mörkt skynke över burdörren ett litet tag till och sedan gå över till större bur i bagageutrymmet.
#19 Oj, vad jobbigt. Men då har du ju testat iallafall. :/ Vi åkte med Ozzy idag till en hundrastgård i bilsele och han satt still men kunde också lägga sig. Tycker att han satt bra på plats och fungerade jättebra, han verkar snarare gilla att se ut (bli ej åksjuk el. liknande) så för oss får det bli sele tills han blivit en större grabb.