Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 734 ggr
Zenta52
0

Bilburen för liten

Jag har Tarzan, 11 veckor, i en sån här bur i bilen. Men nu kan inte Tarzan stå rak i den längre.

Något tips om vilken bur jag ska skaffa? Den ska helst kunna fästas i bilbältet i ena baksätet.

Kitten86
0

Tycker personligen inte att en sådan bur är att föredra då hunden inte sitter säkert i dem.

Jag använder inte bilbur själv eftersom jag inte har en sådan bil utan min hund sitter med bilsele i baksätet. Men skulle jag ha bilbur skulle jag skaffa en ordentlig, som är byggd för placering i bagageluckan.

Exempel på krocktestade burar för bagageluckan:

Artfex
MIM

Lycka till i ditt letande!

Zenta52
0

Jag har en bur för bagageutrymmet. Men den är alldeles för stor för honom. Han kommer att kastas in i bursidan vid en häftig inbromsning. Dessutom är han svår att ha i bil. Han skrek som en stucken gris första gångerna och kräktes. När jag täckte över buröppningen så han inte såg framåt fungerade det bättre. Numera är han tyst och kräks inte. Men jag tror att han inte skulle må bra när han känner sig ensam i bagageutrymmet på min kombi. Han måste tränas så han känner sig trygg i bilen först.

Zenta52
0

Helst hade jag velat ha honom i en sele i baksätet. Men jag vet inte om det fungerar och finns det säkra bilselar för en 11 veckors valp?

Kitten86
0

Jag har haft min kille i bilsele from att han va ca 9 veckor.

Det finns olika märken på bilselar på marknaden, precis som med bilburar. Det finns en sele som är krocktestad och det är Allsafe

Zenta52
0

Minsta storleken av Allsafe-selen är alldeles för stor för en sheltievalp.

Kitten86
0

Jag har som sagt haft bilsele på min hund sen han va ca 9 veckor, men jag hade ingen Allsafe sele utan en som jag köpte i djuraffären. Vet att dem inte är krocktestade men den fungerade utmärkt för min hund under uppväxttiden både i passform och vid häftiga inbromsningar.

Du gör ju självklart som du vill i valet mellan bilbur och sele. Det är bara tips om vad som finns därute och vad som fungerat för mig och min hund…

Zenta52
0

Har i dag testat att ha Tarzan i bilsele. Det fungerade inte alls. Han gnällde, skrek, dreglade och bajsade. Han blir för stressad när han kan se ut. Jag får fortsätta med lilla buren i baksätet med mörkt skynke över burdörren ett litet tag till och sedan gå över till större bur i bagageutrymmet.

Kitten86
0

Tråkigt, men du gav det ett försök iaf!

Zenta52
0

Nu har jag åkt en tur med Tarzan i Artfex-bur i bagageutrymmet. Han gnällde lite i början men var tyst resten av resan. När vi kom hem såg jag att dreglat och kissat i buren. Så han mår inte riktigt bra när vi åker bil, men det är betydligt bättre än tidigare.

På Artfex hemsida står att minsta storleken på buren passar i min bil, en Mazda 3. Det stämmer inte. Det går inte att öppna buren om den placeras som den ska, tröskeln tar emot. Så jag var tvungen att placera buren på tvären.