sheltie och pudel?
min mamma har också börjat gå med lite på en ny hund, men hennes kille är allergisk. tror ni att pudeln kommer sänka allergipälsen? vill ju ha så mycket sheltie utseende och egenskaper som möjligt, hur stor är chansen att det blir allergivänliga valpar av blandningen? jag satsar på att ta en renrasig, så detta är mer en fråga från mamma.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
En blandning mellan pudel och sheltie blir nog inte bra pälsmässigt, tror det blir väldigt mycket jobb med den och ingen "allergivänlighet". Pudlar och Shelties är ganska lika mentalitetsmässigt, så om ni vill ha en ras de flesta allergiker tål rek. jag pudeln.
-
Det vet man aldrig, men jag skulle nog säga att det inte blir allergivänliga valpar alls. Valparna kan få pudelns päls, men ändå så kanske din mammas kille inte tål dom eftersom det är sheltie i hunden också. Men det lär man inte få veta tills valparn blivit vuxna, då valpar är mer allergena (d.v.s det är mycket mindre chans att din mammas kille tål en valp än en vuxen). Så jag skulle satsat på antingen en omplacering eller en renrasig valp :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
tack för svaren! ja, då behöver jag inte tänka på om jag skulle behöva titta mer efter sådan blandning, jag vill inte ha den då jag inte är så glad i pudeln, jag har inte nåt emot den, då vi har en storpudel, men han är jätte 'vimsig' och 'flippar ut' när man ber honom göra komandon, speciellt om man har något t.ex. godis eller leksak, och han är ju en avlad vattenhund, men hatar att bada… händer något 'otäckt' t.ex. att det skramlar till om han stöter i något när han t.ex. hoppar över ett hinder, så går han inte i närheten av det som skramlade… men det är nog bara han som är sådan, kanske någon mer som gör så…
tack för svaren igen, och jag behöver som sagt inte oroa mig för att behöva skaffa en till pudel ;)
är ni säkra på att personen i fråga inte tål sheltie då?
Jag sj är allergisk mot vissa raser och i det mot vissa färger.
Jag har en pudel som jag inte reagerar på alls och mina föräldrar har 2 colliehundar och hade en sheltie som gick bort förra sommaren.
Sheltien som var trefärgad tålde jag och mammas nuvarande collietik som är trefärgad tål jag men hennes hane som är blue merle blir jag allergisk av🤔
Så jag tycker ni kan testa med olika färger hos uppfödare innan ni bestämmer er… annars är ju pudel ingen dum hund :D
De är ju lite lika sheltie i temperamentet.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
Finns inga ellergivänliga hundar dock det är helt på hur den som är allergisk regarar på olika raser!:)
Hälsningar
Fredrika
#5 men det finns hundar som flera allergiker tål än andra. till exempel pudel, den rasen tål fler allergiker än typ en berner sennenhund. :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Pudel har visat sig vara allergivänlig för de flesta allergiker men vänlig betyder inte att den är allergifri.
Allergivänliga raser finns men inte allergifria.
"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"
mammas kille är pälsallergiker, de han tål till 100% är pudel, chenes crested dog eller vad den heter, och andra raser som är pälslösa, lite hår på t.ex. huvud tål han också. labradoodle, och lite andra raser, finns ett antal, men inga direkt 'roliga' raser…antingen är det en 'tråkig' sällskapshund, eller en 'pälshund' som man måste borsta riktigt noga varje dag och som man ska klippa till ett visst utseende. sheltien har ganska lång päls, men man behöver bara borsta extra noga vid öron osv. där det kan komma lite tovor… och man behöver bara klippa vid öron och tassar… kanske något ställe mer… kommer inte ihåg… pälsen på t.ex. pudel slutar ju aldrig växa D: och man måste ju klippa den någon gång då. sheltien fäller ju, så den blir ju inte oändligt lång… vf är inte sheltien allergivänlig mot pälsallergiker? skulle vara mycket bättre 😕 plus att den skulle fälla även om den var allergivänlig :)
Hej!
Läs gärna artikeln skriven av forskare i ämnet, finns i ett av de senaste numren av Hundsport. Det finns inga allergivänliga raser, bara allergivänliga individer (inga raser specificerade).
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
#9 rättar dig lite, det finns allergivänliga raser men inte allergifria :) Har inte med hundindividen utan människan.
#8 Alltså, när en hund fäller lämnar den ifrån sig mjället (som man oftast är allergisk mot) överallt. Dessa sitter mest på håret, och om hunden då fäller så har dessa mjäll mycket större chans att sprida sig. Dessutom har hundar som fäller päls, många av de raser som inte fäller har faktiskt hår. Sheltie är oftast inte allergivänlig. Men besök folk som har Sheltie (med din mammas kille), eller Sheltieuppfödare. Det är det bästa sättet att få reda på om han är allergisk mot rasen :) En blandning är en extremt stor chansning, så jag skulle satsa på en renras. Dessutom, pudel är inte tråkig någonstans ;) bara för att den är vanlig betyder det inte att den är tråkig.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 har en pudel själv, en aprikos, men de är ju så tätt avlade att de kan bli konstiga. våran är konstig. mesig, om han t.ex. hoppar över nåt och han stöter i lite med tassen och det låter lite, så går han inte i närheten av det sedan… säger man kommandon så blir han helt hysterisk och börjar gnälla och tjuta… kan inte sitta stilla och får typ 'myror' i benen… så jag gillar inte pudeln bara för att han är sådan… hehe. har träffat många pudlar som jag hälsat på, ingen är som våran, men kommer ändå inte över detta 'fjanteriet' som våran har…
#11 men om det nu är den rasen som din mammas kille tål så kanske ni ska köra på pudel ändå? ;) Jag menar att blanda kommer inte att hjälpa. Men åk och besök olika shelties, för vem vet-han kanske tål dom :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 tror inte det, men hoppas att han tål… nä, det kommer nog inte bli av… det är alltid så. vi säger att vi ska se om vi kan åka t.ex. och kolla på det, sen blir det inte så.
jag säger ' skulle vi inte åka?'
mamma säger 'nää… det blir försent' när klockan är typ 14 och börjar sedan säga massa andra saker om varför vi inte kan åka. t.ex. 'de kanske hinner stänga, de kanske är sjuka osv.'
men kan ju gnugga in mig riktigt mycket i sheltiepäls någon gång om jag träffar någon på t.ex. stan. så får vi se vad hans allergi säger. fast får nog säga det med, annars när han inte vet om det så känner han nästan ingenting. när han vet om det så är det nysaa och klia hela tiden…
#13 då tror jag mycket sitter i psyket. Säg ingenting, och reagerar han inte så är han ju inte så jätteallergisk. Sen kan du ju också "lura" honom och säga att rasen är allergivänlig, och när ni åker till någon med sheltie så får han tro det. ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
han vet redan att den inte är allergivänlig.. men ska lägga händerna vid näsan när han sover ;) lyckas jag så försöker jag ta död päls med mig när jag hälsat på en. och lägger de i en påse ;)