Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 592 ggr
Zenta52
2013-08-31 11:59
1

Biter i kopplet

Tarzan, 13 veckor, biter i kopplet och vill ha dragkamp. Jag har försökt med att säga nej och när han släpper kopplet och sätter sig ge honom en godisbit. Men sen fortsätter han igen om han är på bushumör. Det händer alltid på det ställe där han brukar rasta sig och utanför porten när jag pratar med grannen. Eftersom jag vill vänta ut honom på raststället så han bajsar och kissar är det väldigt irriterande.

Finns det något man kan ha på kopplet så han låter bli att dra i det?

dexter_tyson
2013-09-01 23:32
0

Jag brukar visserligen Ha Tyson lös eftersom valpar är väldigt följsamma. Men ta med dig nån leksak ut på promenaden, det brukar göra succé! ;-)

Zenta52
2013-09-02 14:06
1

Tarzan är inte följsam, men väldigt lydig när han är lös. Jag hade honom lös på en skogsstig en liten stund för första gången häromdagen. Han stack iväg i full fart upp i skogen. När jag ropade "Tarzan" tvärstannade han och tittade på mig. Jag ropade "kom" och han rusade till mig. När vi gjort så några gånger kopplade jag honom. I dag hittade jag en hundrastgård när vi promenerade. Inga hundar där och han kunde tokspringa. Samma sak där att han kom så fort jag ropade på honom.

Jag testade med en leksak i dag. Den var kul ett litet tag sen började han dra i kopplet igen. Tarzans bästa leksak är jag, mina byxor, skosnören och resten av mig.

_Wilma
2013-09-02 17:21
0

#3 Mina sheltiesar behöver få en promenad varje dag då de kan springa ganska fritt. Efteråt är de ganska lugna och följsamma. Kul att du hittat en plats där Tarzan får springa ganska fritt, och att han kommer på inkallning.

Har du testat att kampa? Mina hundar har inte heller varit så intresserade av leksaker och bollar, men att kampa med mattes sönderklippta gamla tofflor har varit jättekul. I alla fall en stund.  Det kan vara ett sätt att avleda.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Zenta52
2013-09-02 19:54
0

Jag kampar en liten stund varje dag med Tarzan inne. Men han tycker det är roligare ute med kopplet. Enda sättet att få honom att sluta är att något distraherar honom, som i dag t.ex. när flyglarmet gick.