Valla får
Hej,
har ni testat på att valla får med era shelties? Jag var med Ella på en endags kurs i lördags, och det var riktigt kul. Med de hundar som var med första gången var det mer som att testa hur de reagerade på fåren och om de tände på dem. Ella verkade ha instinkter kvar och det var riktigt kul att se att hon visste vad hon skulle göra. Tror att det kunde vara en riktigt rolig hobby, tyvärr ordnas det inte kurser i närheten av var vi bor, så det lär väl bli att testa bara nu som då när vår förening ordnar sådana här dagar.
Min kille har vid ett flertal tillfällen varit kring får och visst kan man se att instinkten finns där. Tyvärr vet jag ingen som håller kurs eller så i min närhet så han har aldrig testat på att faktiskt valla får. Fast det skulle vara jätteroligt att iaf få testa!
Jag ska iväg den 15/9 och prova att valla med min yngsta sheltie. Ska bli kul att få prova.
Susanna
Vet någon om det finns sådana här kurser eller vad man kan kalla det fårvallning nära Stockholm?
Vet ni var man kan testa på det? Hade velat testa det min min Sheltie!
Jag vet bara ett ställe här i Finland, men det hjälper ju inte så mycket :( lönar sej att fara till nån som förstår sej på rasen.
Många gånger kan man märka på en ung vallhund om den har det i sig att valla. Det kan märkas på det att hunden är mer intresserad av får och kor än av smådjur och fåglar.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld