skäller.. :/
Hejsan!
Nu vet nog nästan alla vid det här laget att jag har en liten sheltie valp på 11 veckor. :) Nämligen lilla Ronja. Men denna lilla dam skäller otroligt mycket, och har märkt att hon skäller bara när det kommer en okänd hund eller om hon ser något som är lite läskigt enligt henne, hon skäller även på sin spegelbild. Jag har iallfall kommit så långt att jag har insett att hon skäller för rädsla. Men hennes skall är väldigt skarpt till skillnad från Ivans, våran andra hund. Han låter mer som en "riktig" hund om jag får säga så. :) Finns det något att göra så att hon slutar skälla? Jag har försökt att säga nej till henne men hon förknippar inte nej:et med hennes skall. Jag har ju hört att sheltien ska vara en skällig hund så det kanske inte finns något att göra åt?
Ska ju på valpkurs den 19 augusti för första gången så jag kan ju fråga där med.
Lilla Ronja skäller även när hon vill att Ivan ska leka med henne, så det är inte av rädsla.
Tacksam för svar!
//Malin och lilla skälliga Ronja
Har varit inne och ändrat datumet,mvh medde
Det är ju bara 7 dagar till valp kursen!
Så ta upp det där.
Då får du proffisionell hjälp med hunden.
Alltid bättre att se hunden hur den är innan man råder.
Lycka till
Tror med all säkerhet att detta blir bra
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Oj! Förlåt mig! Där uppe hade jag ju skrivit 10 augusti!! Menade att valpkursen börjar den 19 augusti. Vad klantigt av mig, men nian och nollan sitter så förbaskat nära varandra!
Men jag får hoppas att jag får några bra tips där. :)

#2 Ok, jag kan ändra datumet åt dig om du vill:)
Mvh///Medarbetare prizma_o_kristall
Att din lilla valp skäller kan vara att hon är osäker då det gäller andra hundar. Min lilla Ronja skällde alltid då hon såg en annan hund då vi var ute. Min kompis kände en "hund psykolog" (stavning?) så vi frågade lite vad hon trodde det kunde bero på.
Hon sa att det ibland gäller osäkerhet då hundar skäller på främmande saker, eller att min hund Ronja "beskyddade" mig från faror. Men det finns flera anledningar. Sedan finns det en del hundar gillar att "höra sin egna röst", då vissa hundar bara skäller för ingenting igentligen. (precis som en del människor som gillar att sjunga för sig själva ;) )
Men fråga på valpkursen. Kan tyvärr inte ge dig så mycket råd tyvärr… Ronjas skällande gick i alla fall över efter vi hade social tränat henne. (vilket vi gjorde hos hundklubbar, hundkurser och hos kompisar). Eller så kanske hon börjar gå in i "spökåldern" då allt är farligt enligt små valpar? ;) (Ronja kom i denna spökåldern vid 3 månaders ålder)
Mvh Emelie 
jag visste inte att shelties var ovanligt skälliga.. Är det många som hört det?
Ja, lilla Ronja kanske är i spökåldern. :P Hon blir ju 3månader på tisdag (7/8). Får hoppas att det går över av sig självt. Hon skäller mindre nu på hundar som hon har träffat tidigare än främmande. Det ahr säkert något med osäkerheten att göra.
#5 - Jo, jag har läst och hört att shelties är en skällig ras. Speciellt när vi kom till uppfödaren och hennes 5 hundar, då var det kör i skallsång. :P
#6, bra att veta, det hade jag ingen aning om ^^
#5: En del shelties skäller väldigt mycket. Vad jag har hört är det därför de har mycket "vall" kvar i sig. Vet inte om det stämmer. Men det är bara vad jag har hört. ;)
Mvh Emelie 
Många vallhudnar skäller ju. Så det kanske ligger något i det. ;)
aa kanske det kanske :P