Vilsta 31/8
Igår hade SSSK en utställning i Vilsta, Eskilstuna. Var någon av er med och ställde ut? Kanske var någon bara där som åskådare? :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Tyvärr inte där. Skulle inneha ställt Dizzy ändå eftersom hon ska ha sin första kull om ca 3 veckor. Men det hade varit kul att kolla, men jag var på struktörsutbildning hela dagen. Nästa gång det är i närheten ska jag försöka hinna åka och titta!
Jag var inte där men ska verkligen försöka åka på en sheltieutställning någon gång. Det hålls väl igen i Vilsta till våren, inte sant? Brukar ju vara 2 ggr/år.
Vi var inte heller där, men planerar att åka nästa gång. 🙂
Nästa SSSK-utställning i Vilsta är den 8 mars 2014.
Vi var där!
Första gången i trakterna och jag var lite sen i starten så vi rusade in på en kattutställning först. Tyckte det såg lite konstigt ut, inomhus och trångt med en massa bord, men så har jag har ju aldrig varit på sheltiespecial tidigare. När jag bad om min nummerlapp såg damen bakom inskrivningsbordet lite konstig ut så jag tog en extra titt ut i lokalen och upptäckte misstaget. En bit längre bort och dessutom utomhus i det vackra vädret hittade jag till slut rätt : )
Många fina shelties i burar och tält och tränandes runt området mötte oss med viftande svansar. Äntligen!
Sally ställde upp i valpar 6-9, själv 6,5 månad gammal. Det gick riktigt bra, men det syntes att hon var bland de yngre i gruppen. Fina omdömen och ingen kommentar alls om de busiga öronen. Nu vet vi vad vi behöver träna på inför nästa gång; att stå alldeles stilla och se fiiin ut ; )
Det var jättekul att träffa Sallys uppfödare igen, ditrest ända från Gällivare och även att träffa andra trevliga utställare och fina hundar.
#4 Kul att det gick så bra och att det gav mersmak! 🙂
Vad roligt att ni hade en trevlig dag bland andra shelties och dess ägare 😃
Fick en fundering kring kraven på sheltien i utställningsringen. Jag var på väg att busa med Sally en stund innan vi skulle in i ringen för att hon skulle vara glad och positiv och visa sin bästa sida.
Får då höra att svansen absolut inte får vara uppe i luften! Va!?
Hörde jag rätt? Jodå, svansen ska hänga ner sas det bestämt. Vet någon varför en sheltie inte får visa sig glad i ringen? Måste vara en ovanligt korkad regel eller vad är syftet?
Så här står det i standarden för shetland sheepdog angående svansen:
Svansen skall vara lågt ansatt, avsmalnande och nå minst till hasleden. Svansen skall vara rikligt bepälsad och bäras lätt uppåtböjd. I rörelse får svansen bäras något högre, dock aldrig över rygglinjen. Svansknyck får inte förekomma.
Jag vet inte varför standarden är utformad just så. Kanske är det av estetiska skäl?
Ett av skälen till att sheltien inte ska ha svansen över rygglinjen är att det påverkar deras baksteg. Då svansen är hög blir steget mera kort och trippande. Dock får sheltien vara glad bara svansen inte är för hög =)
Jag skulle kommit dit med Fanta och kolla men orken fanns inte efter helgen innan.
Det med svansen, Fanta är en tuff och glad tjej och hon ska visas glad enligt mig och många andra. Hunden ser mycket gladare och finare ut, hon tar aldrig svansen över ryggen i ringen vad jag har märkt utan hon små viftar och de lyser glädje i hennes ansikte!
Jag tycker att du ska busa lite innan så din hund får lite attityd, hon är ju bara en valp så de är klart hon ska se och vara glad. Utställning ska ju vara kul för båda!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ok, tack för alla synpunkter. En glad hund är vi överens om är det bästa, så jag fortsätter busa och leka så får vi se hur det går i ringen nästa gång : )
#11 Håller med om att vi ska ha glada hundar! :)
Det gör du rätt i, lycka till i framtiden med henne!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*