Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2094 ggr
wira
2007-08-05 22:04
0

storlek

storlek

är det någon här på forumet som kann det där med storlekar på sheltie, har själv en tikvalp som nu vid 4mån är 34cm och hon är riktigt fin och bra mentalt så jag vill förståss att hon ska hålla sig någorlunda innom stand. hon har ganska grov benstomme fast ej för grov men det syns att hon ska bli av den större modellen, har tänkt mig att avla på henne.Hör gärna av er med era erfarenheter i detta ämne.

sheltien är underbar

Jojsan
2007-08-05 22:31
0

tiken ska som fullvuxen vara 35,5cm. Hanen ska vara 37cm avvikelse med mer än 2,5cm uppåt och nedåt är inte önskvärt. :)

Mi-ck-an
2007-08-05 22:50
0

Heheh.. Min Sheltie hane är 1-2 cm för hög Fundersam

medde
2007-08-05 22:51
0

Här har du en bra länk til SKK Rasinfo
http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI88.pdf
Mvh medde
Ligger på Pdf fil

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ronja06
2007-08-06 00:14
0

Min Ronja mätt till 40cm i mankhöjd på utställning. Dock är det lite oklart fortfarande hur hennes mankhöjd är. Eftersom vid tre olika mätningar visat olika. 38cm, 40cm och 41,5cm. Vid 4 månaders ålder hade min Ronja en mankhöjd på 28cm.

Totts att Ronja är något större än "önskvärt" har hon fått fina priser på officiella utställningar. Vi kommer troligen att ta valpar på henne i framtiden också. Dock vill jag då att Ronja gärna fått något mer pris på officiell utställning. (HP eller CK) Och isåfall kommer vi att söka efter en liten "avelshane" som är passande. Därefter för att försöka få valparna på bra mankhöjd.

En sheltie tik brukar växa i mankhöjd ända tills de börjar löpa första gången. (ca. runt 10-15 månaders ålder) Sedan händer det att tikar runt 2-3 års ålder "krymper" 1-2 cm i mankhöjd.

Mvh Emelie Förlägen

wira
2007-08-06 00:31
0

Hörde av en uppfödare att det viktigaste vid val av avelshane är att dom är av samma typ,linje och har samma uttryck. För att få en så jämn storlek på valparna så ska man nog ej gå ner så mycket i storlek på hanen, annars riskerar man att en del blir stora och en del små. Man får väl kanske börja så för att miska storleken på sikt, har du mätt din tik med mätsticka?

Ronja06
2007-08-06 00:36
0

#5: Självklart. Alla tre gångerna har vi använt mätsticka. Annars tror jag man inte riktigt kan räkna med mätningen. Hon är alltså mätt av tre olika personer varje gång.

Då jag menade liten hane menade jag inte att den skulle vara allt för liten såklart. Inom rasstandaden (stavning?) alltså. Gärna runt 37 - 38cm.

Mvh Emelie Förlägen