någon?
Vet inte varför jag försöker, får ialla fall inget svar! Men igen då! Skulle vilja veta mått på en sheltie valp och en vuxen så jag kan köpa bälte och koppel osv innan valpen kommer. Vad ska jag ha för storlek på en y-sele? Vad ska jag ha för storlek på ett bälte? Någon som kan rekommendera en y sele? Skulle också vilja veta vilket tuggben som är bäst för en valp? Jag kommer inte att köpa riktiga djur ben bara vanliga ja tuggben
Tillägger att jag vill veta vilken storlek på matskålar jag ska köpa? hur mycket mycket mat per gång ska dom ha? hur mycket ska dom ha som vuxna? kanske är bäst att köpa skålar som den kan ha som vuxen också :)
skulle uppskatta svar :)
Min sheltie äter knappt 1 dl foder 2 gånger om dagen. Hon är liten så uppskattningsvis äter en sheltie 1 - 1,5 dl foder 2 gånger om dagen.
Jag skulle rekommendera att du köper skålar som rymmer minst 2 dl till fodret och en ännu större till vatten. (Wilmas rymmer nog 4 dl.) Köp stadiga skålar, gärna i keramik, så de har lite tyngd. Då står de stilla även om valpen puttar till dem.
Angående hur mycket en valp äter ska du följa uppfödarens rekommendationer. Jag använde till en början samma foder som valpen var van vid. När valpen blir lite större kan man välja ett annat foder.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
I Hurttastorlekar har jag hört exempel på selar som:
Storlek 45 till valp.
Storlek 60-65 till vuxen hund.
Men vissa shelties blir ju som bekant rätt stora. Tror en 45:a passar många valpar dock.
Okej 🙂
Det där med selar halsband etc är lite svårt kan jag tycka då shelties varierar mycket i storlek som valpar och även som vuxna. Det bästa för att få det att sitta bra är att faktiskt ha med sig valpen/hunden och testa då olika modeller även sitter olika bra beroende på hur hunden ser ut (proportioner).
Jag har själv en sheltie på den större sidan så kan inte riktigt ge dig bra tips på en passande storlek, tyvärr.
Jag själv köpte en passande "valpskål" en på den mindre sidan som han kunde komma åt bra i etc. När han sen blev lite äldre så köpte jag hans "vuxenskål" som han har än idag.
Vad gäller tuggben brukar de flesta pressade djurhudar fungera bra för en valps kliande och växande tänder. Det finns mycket hundtugg som passar en valp och sen varierar det mellan vad valpar gillar. Var försiktig med att ge valpen rökta hundgodisar då det kan bli för stark för valpens mage vilket kan orsaka diarée.
Typ strips som de här, eller pinnar som de här brukar uppskattas. sen får man testa sig fram.
Okej tack:) jag funderar finns det en riktig hund butik som man kan svänga in på efter att man har hämtat valpen? För att prova ut halsband och sele.. Finns mycket på nätet och lite på granngården? Men vill gå in på en butik där det finns miljontals med hundprylar att välja mellan :p
Du får ta med hunden in i vilken djuraffär som helst. Åker du till Granngården så fråga om du får ta med hunden in.
Vid annat fall, eller annan typ av affär som kanske säljer vissa hundsaker så fråga alltid personal.
foder det kollar du på exempel på påsen. då det står hur mycket hunden väger och hur mycket hunden ska ha. jag köper sele alltid efter jag fått hunden. när jag hämtar den har jag ett litet koppel som man spänner runt halsen eller ett litet halsband. då man sen efteråt kan gå till en djuraffär och mäta rätt storlek mycket enklare
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Okej:)
Mitt tips är att köpa ett set som passar nu och sedan ett när din valp är vuxen. .. sen rekommenderar jag bur i bil :)
Längst ner på sidan http://www.mixangels.com/sele.htm finns en växa-i-sele. Passar en valp på 1,5 kg och passar nog upp till 7 kg.
Susanna
Tack för tipset :)