Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 4728 ggr
[Camia7]
0

Sprider sig det vita?

Om en liten shetie valp har en knappt synlig bläs i pannan kommer det bli en bläs av den eller kommer det bara att vara en ljus strimma? brukar det vita sprida sig med åldern? :)

Lavine
0

Nej, snarare tvärtom tycker jag. :)

Kitten86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min erfarenhet är att det vita snarare minskar när valpen blir äldre.

Min hund hade en bred bläs som liten valp, bläsen är idag endast en strimma.

På bilden är min River ca 1 vecka gammal. Där ser man tydligt hans breda bläs.

Kitten86
0

Rivers "bläs" som vuxen.

Kitten86
0

Kan tillägga att en av hans syskon hade en strimma som valp som mer eller mindre hann försvinna helt innan leverans.

_Wilma
0

#1 #2 Håller med! Wilmas bläs var betydligt större då hon var liten valp.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[Camia7]
0

jaha okej.. tycker att det är svårt att hitta valpa med bläs? och med hel krage?

Kitten86
0

Jag upplever inte heller bläs/strimma som jättevanligt, iaf inte på vuxna shelties då det på de flesta växer bort under valptiden. Hel, vit, krage vet jag inte heller hur pass vanligt det är…

Min har faktiskt både "bläs" och hel, vit, krage 😉

hund_katt
0

valparna är ju mindre än de vuxna, de kanske inte 'vuxit i' sin bläs när de är valpar 😉

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Kitten86
0

Ja, lite så skulle man kunna se det och förklara det 😃

Cassii
0

Jag skulle säga att man parar två stycken med vit faktor för att få så mkt vitt som möjligt - oftast då bläs och krage uppstår. Dock finns risk för övertecknade valpar, men oftast blir resten av valparna mkt väl vitpigmenterade. (Vita ben, bläs, krage är vanligt.) De flesta shelties föds med en smal strimma, som sen till leverans är helt borta. För att valpen ska behålla sin bläs bör den gå fram till ögonen som nyfödd då den krymper eftersom huvudet växer är den antagligen lika stor resten av livet bara att huvudet växer massor o den då ser tunnare ut :)

[Camia7]
0

#10 eftersom det bara är att para vit med vit faktor för att få mer vitt.. då borde det juh finnas kennlar som gör det för att få mer vitt?

Vet ni någon kennel som gör det?

Om jag skulle starta en kennel skulle jag göra det, det finns juh dom som avlar för att få fram andra ovanliga färger så varför inte?

_Wilma
1

Enligt standarden för shetland sheepdog är det inte önskvärt med vita fläckar på kroppen, förutom som bläs, krås och krage och på ben och svansspets. Så en hund med för mycket vitt placerar sig inte bra på utställningar. De flesta kennlar försöker nog att avla enligt standarden, men ibland blir shelties övertecknade ändå. Har sett flera på blocket under sommaren. :)

[Camia7]
0

Ok3j jag menar inte övertecknade:) vill bara att det ska bli mer bläsar och hela kragar:) finns ju så lite av det.. min nästa ska ha båda.. svårt att hitta bara.. men måste alla kennlar vara intresserade av utställning då? Fins det ingen som bara vill ta fram fina, friska hundar med fina färger? Om det inte finns så ska jag göra det om 10 år eller så:)

Princesseen
0

#13 klart det finns. Har hört flera kennlar som bryr sig mer om fina friska hundar. Men det betyder inte att dom vill börja avla fram övertecknade hundar som inte ser ut som en sheltie ska i färgen. Det är inte bara att para vit faktor med vit faktor för att få bläs och krage. Om du bara parar vit faktor med vit faktor så är det ju inte så att du får vackra friska shelties med blås och hel krage utan att vara övertecknade. Sen om jag inte minns fel så är dom valparna som inte blir övertecknade bärande på mycket vit och chansen att dom ska få övertecknade valpar är större än dom utan övertecknade syskon och många undviker då dom för avel efter som dom ger övertecknade valpar. Va jag vet så vill ingen vill ha övertecknade valpar.

htt
3

Varför så viktigt att ha just krage och bläs? Är det inte viktigare att föda fram friska, trevliga individer?

[Camia7]
1

Självklart kommer bläs och krage i andrahand Som jag har skrivit i tidigare kommentar

_Wilma
2

#15 Jag tror att alla som svarat i detta inlägg är överens om att hälsa och mentalitet är viktigast. Men en sheltie har inte sämre hälsa och mentalitet för att den har bläs eller krage… :)

tails of power
0

Vi avlar inte för utställning. . Du kan kika på våra om du vill… bläs och krage finns på en av våra tikar å hon ska få bli mamma nästa år :) Kenneltailsofpower.se

gizmozorro
1

Så här bred bläs hade min ena sheltie när hon var 2 veckor gammal.

Susanna

gizmozorro
1

och så här ser hon ut som vuxen

Susanna

_Wilma
0

#20 Så söt hon är! :)

gizmozorro
0

Tack #21

Susanna

[Camia7]
0