Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 10151 ggr
FiffiD
0

Skillnad på engelsk- och amerikans sheltie?

Undrar om det är ngn skillnad på de olika linjerna, annat de mest uppenbara som utseende, ex temperament, mentalitet?

Emaljoh4
0

Intressant!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sissie
0

Visste inte ens att det fanns två varianter. Ska bli spännande och se om någon kan förklara skillnaden. Ser fram emot det.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Chanku
0

Jag har hört att de amerikanska är lite mer framåt än den "normala" engelska. Hurvida det stämmer har jag ingen aning om.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Ronja06
0

Nu har jag ingen egen amerikanare, än. Dock vill jag att nästa sheltie ska ha amerikanska linjer. (bortsett en speciell engelsk linje jag gillar)

jag som är inbiten agilitymänniska har sett stor skillnad mellan engelsk - amerikanare. Amerikanarna tycks ha mer "power" o en helt annan fart som nästan tycks vara medfödd. (många hundar har BRA fart, men alla de amerikanarna jag sett har haft mer eller mindre fart. Svårt att förklara med ord vad jag menar..)

såklart finns det undantag. Tokiga "britter" o mindre fartiga amerikanare. Men detta är den uppfattningen jag fått.

Mvh Emelie Förlägen

Emaljoh4
0

Ser man någon skillnad om det är amerikans eller engelsk linje? Typ grövre osv?=

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chanku
0

Amerikanarna är oftast grövre, de ser iallafall betydligt grövre ut än de engelska som är lite mer nätta. Dock finns det ju nätta amerikanare och grövre engelska, men överlag så upplever jag amerikanarna som grövre.

Amerikansk typ: http://www.belmarkshelties.com/Images/rumor10mo3.jpg (championtik från USA)

Engelsk typ:

http://www.shellricks.se/vinnare.htm

FiffiD
0

Detta är ju spännande!

Inget jag funderade över eller visste om när jag skaffade vår lilla kille, men det brukar ju vara så att när man har rasen så får man reda på mer och mer.

Lite svårt att se på de olika kennlarnas hemsidor vilken typ de avlar på - engelsk eller amerikansk, utan att gå in och kolla stamtavlor, googla osv. Någon som vet vad de olika kennlarna har för typ, och kan göra det enkelt för mig ;)?

Chanku
0

#7 De allra flesta svenska kennlar avlar på den engelska typen :)

FiffiD
0

Jo, det är just det. Det är därför jag tänkte göra det enkelt för mig att få reda på vilka som avlar på den amerikanska ;)

Chanku
0

Aha, det var så du tänkte.

Jag vet att Kråkeslottets brukar avla på engelska och amerikanska linjer.

[Malin3033]
0

Moorwood har en hel del amerikanska linjer och även Vebell's.

Amerikanarna har ett grövre framparti vilket gör att de verkligen kan ösa på med fart när de springer. Britterna är lättare i kroppen vilket också kan ha sin fördel.

Varken den extrema amerikanaren eller britten faller mig i smaken. Utan någonstans där mitt emellan. Britterna är oftast sötare i uttrycket medans amerikanarna är typsikt snygga och muskelösa hundar. Så länge inget går till överdrift ;)

FiffiD
0

Egentligen spelar utseendet ingen roll för mig, utan mentaliteten och arbetsviljan. Går säkert att hitta linjer som faller mig smaken inom de båda typerna, men kanske då att amerikanarna har lite mer medfödd fart, power och galenhet då, om jag förstått det hela rätt? Vilket är det jag vill ha :).

Tar tacksamt emot flera förslag på kennlar, om det finns :)!

Kitten86
1

Jag har också fått det förklarat för mig att den brittiska är mer nätt och lite mindre medans den amerikanska är lite grövre och större.

Min sheltie är mer av den amerikanska typen och jag kan hålla med om att det är mycket go, fart och stor arbetsvilja. Min sheltie härstammar från kennel Svansboden's och Quipus.

Om man inte kan se vilka linjer som en kennel föder upp så är det aldrig fel att fråga, men de flesta föder upp den brittiska.

druttizen
0

Jag tycker man ser skillnad på engelsk och amerikansk väldigt mkt.
Engelsk är nättare till en början och amerikanska är lite grövre.
Linjer och huvud är inte helt samma. Jag tycker väl amerikanske ser lite mer ut som en collie i mini fodral på nått sätt faktiskt…

Finns vissa söta amerikanska, men ja tycker bäst om engelsk.
Söker du på skillnad så ser du både foton och vad som skiljer dom ;)

Sheltieliv
0

Jag tror att mina vovvar är en blandning mellan amerikanska och engelska linjer. Jag kan ha fel, men tror att det är så.

Mina skiljer sig en hel del från de typiska britterna i alla fall. De är högre och kraftigare. Min 1 åriga vovve vägde vi igår, och han väger 11 kg. Jag vet inte om detta har något med amerikanska resp. engelska linjer att göra, men mina killar har även mindre päls än de shelties vi träffar. Och ja, annan uppbyggnad helt enkelt.

Men de har inte det amerikanska ansiktet tycker jag, och är inte helt så kraftiga? Jag vet inte, och som sagt är jag inte ens helt 100 på att det ens är amerikanska linjer i.

De är i alla fall från Moorwood Ablaze With Jewel och Hillacre hot to trot, någon som vet om någon av dem är från amerikanska släktet? :)

Chanku
0

Fast är amerikanarna verkligen högre?

Ressu
0

De flesta amerikanare är nog högre än de engelska. Visst finns det undantagsfall men största delen.

Jag föredrar dock den engelska linje pga dennes smidighet och finmejslade uttryck =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

RunLike
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Amerikanare hemma, grövre i typen och som ni säger är det är mycket fart och riktigt stor arbetsvilja. Enligt mig är hon även mycket mer social och framåt till skillnad från många "britter" som jag uppfattat dom i helhet.

Frida.S
0

Jag har en amerikanare och hon är VÄLDIGT pigg och arbetsglad! Hon är uthållig och i agilityträningen ser man att hon verkligen tar i. Som någon skrev ovan så är det svårt att förklara skillnaden men jag upplever att hon VILL så himla mycket och man ser att hon älskar farten och njuter av att springa riktigt fort. När man tränar så är hon så "uppe i det" att hon (som annars är väldigt social) nästan kan bli irriterad om den t ex. skulle springa fram en annan hund.  

För övrigt så tycker jag att hon är ganska normalbygg, 38 cm hög och men normal pälskvalitet. Angående mentaliteten är hon reserverad men nyfiken mot främlingar och älskar nära vänner och familj.

_Wilma
1

#18 Min uppfattning är att även flertalet shelties av brittisk typ är trevliga och sociala, och de flesta är riktigt arbetsglada och gillar att träna. 🙂

Den ideala mankhöjden skiljer inte nämnvärt mellan brittisk och amerikansk sheltie (enligt standarden). Den amerikanska standarden är till och med lite strängare för shelties som ligger över resp under det tillåtna höjdintervallet. Den brittiska standarden ser avvikelser som fel, men hunden kan ändå få en hyfsad bedömning, om övriga egenskaper är bra.

(Jag har ingen uppfattning om hur man dömer i praktiken.)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Rasen följer samma rasstandard men vet att jag läst inne på amerikanska kennelklubben att de har ett högre "tillåtet" mått på hundarna dvs hundarna får vara högre än idealet säger enligt rasstandarden. Sen är det mycket möjligt att de är hårdare vad gäller bedömningarna om hunden överstiger detta.

Ska se om jag kan hitta vart jag läst detta….

_Wilma
1

Här är en länk till en av de amerikanska klubbarnas (AKC:s) standard.

http://www.assa.org/standard.html

Fel höjd är diskvalificerande, men som jag skrev tidigare vet jag inte hur man bedömer det i praktiken. 🙂

Engelsk och svensk standard har olika idealhöjd för tikar och hanar. Det verkar inte AKC ha. Det står att sheltien ska vara mellan 13 och 16 tum.

Och här den andra amerikanska standarden (UKC:s)

http://www.sparkshire.com/ukc_standard.htm

Oj då, 16 tum är 40,64 cm, högre än engelsk/ svensk standard alltså! 😮

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Hihi. Visste att jag läst, och översatt, någonstans att AKC har högre höjder godkänt iom 13-16 inches. Kollar man på länkarna så gäller dock samma höjdspann inom både AKC och UKC dvs 13-16 inches vilket blir översatt till 33-40,64 cm och det skiljs enligt dessa standards inte åt mellan tikar och hanar som det gör i den svenska standarden.