Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 1280 ggr
Bello_O
2013-09-16 14:39
1

Fästing!

Hejsan!

Idag när jag skulle gå hem från skolan så gick jag som vanligt till pappas jobb för att hämta Ginny. När jag kom fram hälsade jag på pappa och lilla valplingen. Efter en liten stund satte jag mig på golvet och fipplade lite med min mobil som paus (det är 2 km mellan skolan och hemma), och hon kom och la sig och sov i mitt knä. Efter ca 5 min la jag bort mobilen och gick över till att pyssla lite med Ginny. Strax därefter såg jag en liiiiiten svart prick på hennes knä. jag böjde undan pälsen så gott det gick, och där satt en liten insekt fast. Jag, som x-tremt insektsokunnig, ropade på pappa och hans jobbarkompis Lisa, de kom rätt snabbt. Pappa lyckades dra bort den (låssas mormor kan ett knep) med huvud och allt från en hyfsat motvillig valp. Han kan också rätt lite om insekter så han frågade Lisa. Ja, det var en fästing. vi drog av huvudet och kastade ner allt i toaletten. Det hann inte bli stor alls, verkade som om den hoppat på idag el. igår. Men nu till frågorna, Vad för sjukdomar kan kon få? Är det viktig att kontakta veterinär? Vad ska vi göra nu? tyckte det var lite konstigt, bor långt uppe i vbtn, men de ksk har börjat öka här ovanför Umeå också… Tacksam för svar:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Mlyy
2013-09-16 18:05
2

Det är ingen fara, inte alls nödvändigt att kontakta veterinär. :)

Frida B
2013-09-16 18:36
3

Fästingar är ju värsta sommarplågan, har du aldrig varit med om det? ;) De är helt ofarliga sålänge de inte bär på smitta, vilket är väldigt sällan. Men iaf borrelia brukar visa sig genom beteendeförändringar och lite sånt :) Men jag har aldrig haft en hund som fått borrelia, och har haft runt 17 passehundar (inte samtidigt) 

Men vill du veta mer letade jag upp lite fakta som du hittar här :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bello_O
2013-09-17 18:19
0

Okej :) #1

#2 Nej jag har aldrig varit med om det här uppe i norrland faktiskt;p Jaha men då är det antagligen ingen fara:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.