Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1279 ggr
Zenta52
2013-09-24 09:55
0

Klicker

Vad är fördelen och nackdelen med klicker jämfört med att använda rösten? Jag förstår inte den entusiasm klicker-fantasterna har som skriver böcker om klicker. Shaping förstår jag är bra för inlärning, men det fungerar väl lika bra om man använder rösten?

Ett exempel:

Jag lärde min valp att sätta tassen på en uppochnedvänd liten skål. Jag sa först "vänta". När han tittade på mig sa jag "varsågod" och när han satte tassen på skålen sa jag "bra", vände på skålen och han kunde ta godiset som låg under. För att få honom att sätta tassen på skålen väntade jag bara tills han gjorde det. Han fattade snabbt vad han skulle göra.

I går köpte jag en klicker. La ett litet plastlock på golvet. Han tittade förvånat på mig eftersom jag inte gett honom några kommandon än så som jag gjorde med skålen. Jag väntade tills han rörde locket med tassen. Klickade och gav honom godis. Efter ett tag hade han lärt sig vad han skulle göra.

Hur fungerar klicker om det är andra hundar i närheten? Blir inte de påverkade av att jag klickar åt min hund och tror att de gjort något bra?

Mapel
2013-09-24 21:05
2

Klicker är till för att få en så exakt belöning som möjligt. Exakt samma sekund som hunden gör rätt så kommer klicker vilket gör att hunden lättare kopplar samman vad som han gjorde rätt. Att säga bra medför ofta en viss fördröjning. Dessutom är ordet bra och tal generellt något som hunden hör hela tiden och klicker är enbart kopplat till träning och att göra rätt. Det är då lättare för hunden att veta vad som är rätt :) Ang att andra hundar blir påverkade så är det ju exakt samma som att säga bra. Alla hundar kan ju ta åt sig av ordet på samma sätt som att alla hundar kan ta åt sig av klicker. Därför bör man inte träna sin hund om man har en annan hund precis bredvid. Men är det ex på en brukshundsklubb el liknande brukar man ju ändå ha lite utrymme emellan och hundarna är ju koncentrerade på sin ägare :) Edit: kom på en annan sak med. Att använda rösten vid belöning kan också vara inkonsekvent pga att man har olika röstlägen. Även om man tycker att man har samma röstläge jämt så kan det ändå vara annorlunda för hunden och det gör också att det kan vara förvirrande för hunden. En klicker är alltid konsekvent och betyder alltid samma sak. :)

Zenta52
2013-09-24 21:58
0

En klicker låter ju exakt likadant oavsett vem som använder den. Jag tror nog hundarna kan urskilja sin egen husses/mattes röst från andras. Så jag tycker inte du har rätt när du säger att andra hundar påverkas lika mycket av min röst som av min klicker.

Mapel
2013-09-24 22:11
1

Alla klicker har inte samma ljud. Tror inte ens samma sorts/ samma märke av klicker har samma ljud :) Dessutom tycker jag inte att det känns som ett särskilt stort problem.