Nervös inför valp
Hej Alla!
Detta blir mitt första inlägg på Sheltie iFokus men jag har följt er alla ett bra tag och tycker att ni verkar så trevliga. Jag har längtat efter en sheltie väldigt länge men har varit noga med att tiden ska vara rätt. Nu har det äntligen blivit dags och jag får hem min lilla valp på lördag.
Jag är såklart väldigt glad och upprymd men samtidigt känner jag mig oerhört nervös. Detta blir min första hund och jag vill göra så mycket som möjligt rätt (även om jag är säker på att något kommer bli lite galet). Hur kände ni när ni skulle hämta hem er valp? Var ni nervösa?
(jag kan posta en bild när jag fått hem henne då jag ännu inte har någon egen bild)
Åhh vad spännande!!!!
Jag blir glad för din skull🙂 och ja! posta en bild på den lilla vovven sen när du får hem henne!
Klart du är nervös. Det visar ju att du är engagerad🙂 men kom ihåg att hundar känner av sin ägares energi så försök att hitta ett inre lugn att utstråla och säkerhet och att du är ledaren. All lycka till och njut av ditt liv som hundägare🙂

Jag var lite nervös, men uppfödaren och Tarzans mamma var så trevliga så det släppte när jag kom dit för att hämta hem honom. Tarzans mamma hoppade upp i mitt knä och låg där när jag skrev på alla papper som behövdes.
Tack för era snälla ord! Min uppfödare är väldigt trevlig och stöttande och sa att jag skulle tro på mig själv. Jag har läst på så mycket att alla tankar mest snurrar i huvudet nu och det är kanske därför jag känner mig lite osäker. Jag tror det kommer kännas bättre när jag väl hämtat henne.
Hade ni med något speciellt när ni hämtade valpen? Läste något om en handduk/filt om den skulle må lite dåligt i bilen, men är det något annat? Vi kommer köra en timme ungefär.
Tarzan fick med sig en filt från uppfödaren. Filten hade han legat på hos henne. Jag åkte ensam en timme med Tarzan hem. Jag borde ha haft någon med mig i bilen för han mådde inte bra under bilresan. Jag tror han blivit lugnare om någon varit med.
Åh vad kul med valp! Jag har ganska nyligen varit i samma sits som dig! Har en 14 veckors valp hemma.
Jag och sambon var så nervösa innan vi skulle hämta vårt lilla hjärta och höll på och planerade och fixade och grejade som galningar innan så att allt skulle vara perfekt! Vi hade också planerat och planerat i flera år för att skaffa valp och nu pluggar min sambo på distans ett år så då var det ju perfekt.
Jag tror att det bästa är nog egentligen att inte planera allt för mycket nu de sista dagarna utan ta det lite som det kommer. Vi hade ju planerat allt in minsta detalj! Hur vi skulle introducera honom för lägenheten, hur vi skulle introducera honom till våra andra husdjur(nämligen 5 råttor), hur vi skulle gå tillväga när vi träffade första kompisarna, första hundmötet, första utflykten, ja verkligen allt. Men såklart blev ingenting som vi hade planerat och allt blev kanske inte riktigt så bra som vi hade tänkt medan andra saker blev jätte mycket bättre!
Så mitt tips är helt enkelt att anpassa dig efter den individ du får hem, ut och utforska på valpens villkor! Är valpen ledsen och stressad över att ha lämnat sin flock så ta det lite lugnare och verkar valpen anpassa sig bra och inte har några problem alls med sin nya miljö så gå lite snabbare fram!
#4 Vi är två stycken som ska hämta henne så en kör och en får vara valpansvarig. Tack för att du delar med dig.
#5 Ja jag tycker ju också om att planera :) Men man kan ju inte planera allt, som du säger vi får se hur valpen är och hur snabbt vi kan gå framåt. Tack för dina tips, jag ska bara ta det lugnt och ta allt lite som det kommer.
Så roligt med valp! :) Ja, det är en helt underbar känsla. Nervigt, pirrigt och så himla spännande! Man har så mycket nytt framför sig.
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Grattis till din valp! Ska bli kul att få se bilder framöver! 🙂
Jag har nu min tredje sheltie. Varje gång vi hämtat en liten valp har det varit lite pirrigt, men framförallt väldigt roligt. Innan har man ju kollat hemsidor, valt och tagit kontakt med uppfödare och till sist besökt och hämtat hem valpen. Spännande med hela processen. :)
En valp kräver mycket tid och intresse. Så mitt tips är att försöka finnas till hands så mycket det går. Tänk på att valpen är en liten bäbis som inte lärt sig så mycket. Ha tålamod i början, men framför allt njut av att ha en liten fin valp! :)
Lycka till! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Grattis till valp och välkommen till sajten (officiellt!)
Min sheltie är min andra hund (eller egentligen 3:e om man räknar in "familjens" hund som kom först). Min sheltie pojke var den första hund som jag skaffade själv då jag fick min första hund i present. Nåväl…
Jag var nervös, eller snarare mer otålig. Natten innan det var dags att hämta hem min lilla pojke så hade jag svårt att sova. Ville verkligen åka dit TIDIGT för att få hem min valp så snart som möjligt. Men man fick ju snällt vänta medan klockan sakta tickade fram till rätt tid. Sen var det pirrigt, och roligt. Hur skulle min tidigare hund reagera och hur skulle allt gå? Tiden har gått fort och min pojke fyllde 4 år i somras. Vi har hunnit med massor och siktar på att göra en hel del mer!
Att ha valp är roligt och jobbigt på en och samma gång. Låt valpen vara valp, tiden går så fort ändå. Finns där för din valp och guida den rätt med lugn och stadig hand, visa tålamod och glöm inte att bjuda på massa bus och kärlek. Glöm inte att en sheltie är snabblärd, ibland kan en gång vara en gång för mycket 😉