sitt, vänta, varsågod
Hur lär man sin valp att sitta och vänta med att äta tills man säger varsågod? skulle vara bra att veta :)

När jag skulle lära Frankie detta så gjorde jag på följande sätt:
Jag höll en godisbit i handen. Höll handen stängd. Så fort han nosade på handen och försökte öppna den så sa jag nej. Så höll jag på tills han förstod. Nästa steg var att öppna handen så han kunde se godisen. Han förstod väldigt fort vad jag ville, och försökte inte ta den. Nästa steg var att lära honom att han fick ta den när jag sa varsågod. Det var det svåraste. Men han lärde sig detta och nu kan man hålla en godisbit framför nosen så han kan känna doften utan att han försöker ta den innan jag säger varsågod:) Samma sak gäller med leksaker:)
Detta är jättebra att lära sin hund, annars kan den bli som Pyret var när hon kom. Hon försökte hugga till sig godisen hela tiden. Och inte tog hon den fint heller. Nu försöker jag lära henne detta att sitt, vänta och varsågod:) Det går sakta med säkert framåt:P
Du kanske menade hur man lär den sitt, vänta och varsågod innan man tex går över en väg eller ut genom en dörr? :)
Kramar/Carro
nej jag menade när de ska få något gott :) förstod ganska bra.. :P verkar lite svårt att lära är det det? :P

Nej, det är inte så svårt:) Det svåraste med Frankie var att förstå att när man sa varsågod så fick han ta godisen:)
hehe ok :P

Vi lärde Viggo det genom att när han får mat. Började med att sätta han, och att han skulle titta på mig och då varsogod. Ibland var jag tyvungen hålla i han när han ville fram ;)
Det gäller bara att vara envis och ha tålamod :)
va bra att han kan det nu då :D