Stor sheltie !!
Min Calle börjar närma sig 15 kilo muskler, dubbelt så stor som en "vanlig sheltie"..
Mellan nos och svans är han ca 121 cm lång…
Från golvet till översidan på hans rygg så är han 50 cm hög..
Ni som har Shelties åt det större hållet, hur stora är era ??
Tycker Calle ser mer och mer ut som en schäfer i blue Merle täckning.. :)

Oj! Hur gammal är han nu?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Han är lite drygt 7 månader..

Mankhöjden är 49,5 cm..
Oj, det var en baddare. Den största jag har och har haft har inte varit större än 39,5 cm i manken och vägt 10 kilo.

OJ jises ! Har aldrig hört om något sånt extremt fall, nog för att man har sett stora shelties men.. Ja, oj ! Har du någon bild på honom, där man ser hela kroppen ? Vore kul att se.
Minän 37,5 cm och väger 9 kg.
Mvh Ellenfyrkant

Oj! Vilken bjässe! :)
Förlåt om jag frågar, men är han renrasig?
Trodde inte dom kunde bli så stora! :)

Min tik är ca 36½ och väger 6-6½ kg nåt sånt.
#7 Jag har sett en sheltie (unghund) som kommer från en välkänd "utställningskennel". Först när jag såg den så funderade jag på om det kanske var en ung collie då den var så himla stor ;) Så jepp, ibland blir det knasigt och man får fram en bjässe ;)

Jag ska ta en bild senare under dagen som en referens…
Denna hund kommer också från en välkänd utställningskennel ( kanske är samma ), och JA, jag har tänkt tanken många gånger om han verkligen är renrasig… ( kenneln har fött upp collisar också ) Hela hunden är mer schäfer än sheltie och ALLA som ser honom och frågar vad det är för ras, gissar på "felfärgad schäfer"..
Helt ärligt så finns det INGENTING annat än färgen ( blå ) som liknar en sheltie. Det gör ingenting, men man vill ju ändå veta.. 

Ibland blir de små rackarna stora!
Vi får inte glömma bort att man i början på 1900-talet avlade in Collie för att förädla sheltien - har för mig att jag läst att den sista kända korsningen skedde någon gång på 50-talet….
Så det är inte så konstigt att större exemplar ibland slår igenom. Den största jag träffat var 54 cm! En riktig charmör men OJ så stor!
Mina damer är rätt rejäla - Tingeling var 39 cm sist hon mättes och några av hennes valpar blir med all säkerhet stora även om uppfödaren valde en lagom stor hane…
Däremot är hon en tunn räka - väger 9 kilo - samma som min Smulan (när Smulan är så smal som hon bör vara) och hon är 37-38 cm men lite rejälare byggd….
Så det är nog mycket möjligt att han är helt renrasig! Hur ser hans kullsyskon ut? Pälsen kan också variera - ofta kommer den senare, han är ju ung ännu. Tingeling såg nästan korthårig ut ett långt tag!

Han är nästan 2 dm än sina föräldrar och kullsyskonen är bra mycket mindre än vad han är… 
Det finns nog riktigt stora exemplar av sheltien. Min mamma har en som är 50cm i manken… Bifogar en bild av honom. Hans kullsyskon är dock helt "normala".
Dock är denna inte den största jag har träffat på. Har sett flera som är runt en 52-54cm. En av dem var dessutom en tik =). Alla dessa är renrasiga.
Det kan variera nåt enormt på storlekarna inom samma kull, så att det är stor skillnad är inte jättekonstigt. Har träffat Shelties där det har skiljt på 2 dm inom samma kull, även om det inte hör till vanligheterna. Så renrasig är han säkerligen. Precis som #10 skriver är det inte jättelängesedan som Collies avlades in och att en stor storlek slår igenom på enstaka individer i en kull är inte så ovanligt.
Bra att du känner att det inte gör nånting. Stor Sheltie = mer Sheltie att älska

Min är lite åt det större hållet, vid 3mån mättes hon till 30cm så jag gissar på att hon slutar vid 40-41 cm. :)

#14 Min tik var 23-24 cm när hon var 3 månader ;)

# 12..
Min hane påminner lite i teckningen som hunden på bild.. Doch är nosen längre och han är inte alls så långhårig.. Hur gammal är hunden där på bilden ?

#16 Pälsen kommer, på vissa tar den längre tid och sen liksom exploderar pälsmängden ;) Sen verkar skallformen variera en hel del i rasen. Dels då den mer "platta" collieskallen och så en lite mer "rundad, mjuk" skalle.
#16 Han var ungefär 4 år på bilden.
Pälsen kommer att växa ännu samt så kommer han ännu att fylla ut vid nospartiet. Detta är saker som kommer med åldern =)

#15# Fyra uppfödare har sagt till mig att när dem är 3mån (inte 12 veckor) ska man lägga till 10cm och vid 4mån ska man plussa på 6cm. Detta har stämt på alla shelties jag studerat! Min tik har dessutom varit väldigt lik dem i växtmönstret, din är kanske ett undantag? :D

#19 Nej, det varierar. Däremot brukar man kunna använda det som riktmärke. Dvs en hund som är 24 cm när den är 3 månader slutar förmodligen inte på 45 som vuxen, utan snarare kring 34 (plus/minus några cm). Min ökade upp ca 12½ cm från det att hon var 3 månader.
Min hane är stor också
Många tror det är en collie och det är lite irriterande om jag ska vara ärlig, för jag valde en sheltie, en liten ras. Det är min första hund och folk tror det är NÅTT ANNAT.
Kan inte undvika att det är lite irriterande faktiskt…
Min hane är lite mer än 2 år nu och han är 45 mank.
Han väger 14.4 men behöver gå ner till 13 för att passa kroppsformen bäst.
Han blev lite "rejäl" här och var, för att passa in till sin höjd, eller ja.
Hanar har visst en förmåga att bli lite mer limpa än tikar, då man går över standard måtten.
Men har fått reda på också att fler syskon till min, blev för stora. Att uppfödaren sysslar mkt med inavel och inte är så superbra inom avel helt enkelt.
Hade NÅN blivit för stor så hade jag tänkt mer att det faktiskt händer. Men min hunds mamma fick på redan sin andra kull, 4 av 5 som blev för stora.
Men bortsett från min uppfödare så händer det att nån kan bli för stor ibland. Kanske har att göra med att collien för var inblandad lite i aveln och att det KAN ligga nått kvar i gener som gör att typ 1 på 50 blir för stor. (Antalet är bara lite snabb-gissat)

#21 Förstår inte varför det är irriterande, eller varför det irriterar dig mer för att det är din första hund ? Det är inte så konstigt om folk tror att en enorm sheltie är en collie, då de flesta som ens vet om rasen sheltie ser storleken som enda skillnad. så ta det lugnt och tala om för folk att det är en storvuxen sheltie i stället om det känns bättre. Du vinner juh ingenting på att gå och irritera dig ellerhur ? Och det är ingen som gissar att det är en collie för att vara elak heller. Jag får rätt vad det är höra att det är en collievalp jag har, men jag bara fnissar åt det eftersom det är en lagomt stor sheltie jag har. Och eftersom collien som ras är väldigt mycket mer känd bland "icke-hundfolk" kommer man nog få höra att man har en variant av collie oavsett vilken storlek ens sheltie har. 
Mvh Ellenfyrkant
#21 Diva blir ofta kallad Collie, hon är 33 cm. 

#23 Pixie blir kallad collie, "sån dära dvärgcollie", spets (trots att hon inte normalt går med hög svans), papillon (!) och blandras :)

Ja, men jag kan förstå om folk tror att överväxta shelties är collie. Sheltin "heter" ju i folkmun dvärgcollie. Ingen som visste vad jag hade för hund innan jag sa dvärgcollie. 

Att det är en Collie man har har man ju fått höra ett antal gånger! Men som sagt….. visst kan man bli lite irriterad men för det mesta tänker jag "ja, ja…. de har i alla fall prickat rätt och förstått att det är en hund" 
Det finns en underbar T-shirt att köpa som jag inte fått ändan ur att skaffa än. På den står:
"She's NOT a miniature Collie!
She's a Shetland Sheepdog and don't you dare call her Lassie!"

Hahahaha!
"And don't you dare call her Lassie!" Klockren!!!
#26 En sån t-shirt skulle man ha!:)
När jag började med Sheltie 15-18 år sen så hade jag tre st som var mellan 35 och 37 cm manken, alldeles normalstora med andra ord. När jag flyttade till Göteborgstrakten fick jag flera gånger höra vid möten med andra att de också haft mellancollies, men att mina var för små! Eh…vad säger man!:) Det måste alltså funnits uppfödare av "mellancollies" i trakterna.:-P

Det är så mycket vetare man träffar på! Alltid får man höra kommentarer. Har haft min chihuahua nu i två år och det är ständigt "kolla en paris hilton-hund" "en råtta i snöre" " titta en katt" osv. När jag en dag hade ett regntäcke på henne kom det fram en som beklagade sig över att jag "klädde på min hund" precis som paris hilton sa han. När det var vinter och hon gick utan täcke, ja då fick jag tillsägelse för att hon minsann frös!!! Tänkte att nu skulle det var slut med alla kommentarer när jag skaffade en sheltie, men då får jag ju höra att det är en Lassie-hund.. Roligt att alla andra känner min hund bättre än vad jag själv gör…. :)

#26 Vilken rolig tröja! :)

#28 Jag hör det hela tiden jag med! "Men är hon inte ovanligt liten för att vara en sheltie?"

Appropå egendomliga kommentarer från "folk som vet":
För en hel del år sedan satt jag i islandshästmontern på Husdjursmässan. I montern bredvid hade vi en ponny med föl. Varje gång fölet lade sig ner för att sova så kom det alltid fram äldre herrar och talade om att "Så gjorde bara sjuka hästar. Vi MÅSTE tillkalla veterinär!"
I montern framför huserade ett katthem och jag var nära att storkna av skratt när en liten gosse kom springande och skrek "Titta pappa! APOR!"
Annars har jag en kompis med lappisar som alltid råkar ut för folk som talar om hur hon skall uppfostra sin redan väluppfostrade hund. Och i trakten har vi en ilsken skidåkare (syns endast på vintern) som föraktar mig djupt för att en av mina hundar skällde åt honom. Han var VÄLDIGT hundvan och om jag bara "gick till Brukshundklubben så fick mina hundar lära sig veta hut minsann!"
Jag har en kompis som på skämt kallar sin stora sheltieflicka för "Mellancollie" 
Och man får ofta höra långa förklaringar till att det minsann är "Dvärgcollie" jag har och inget annat!

#32 Jag mötte en gång en kvinna som frågade "Vad är det för blandras?", jag svarade att det var en sheltie. Då utbrister hon "Ja, det var en sån. Min dotter har såna! Såna här är lite rädda för folk så då måste man göra såhär" och så böjer hon sig fram iförd tjock vinterjacka, halsduk o mössa o riktigt tokstirrar på Pixie som inte uppvisat några tecken alls på att vara rädd utan snarare drog i kopplet för att få komma fram. Pixie funderade en stund vad det var för mysko tant, men gick sen fram för att hångla lite.
Folk har alltid lustiga åsikter om saker o ting ;)
Man blir full i skratt många gånger som hundägare. Fick en gång höra om min blm (som är ganska välmeriterad exteriört) att "en sån där gatukorsning kan du inte ha behövt betala mycket för).:-D Jag ler fortfarande, så den kommentaren har glatt mig många gånger genom åren.
#22 Menar inte att jag går och irriterar mig till vardags eller så. Utan mer att om man ska va ärlig så är det klart att det är lite Trist (eller va ma väljer för ord), att man fick en så stor sheltie som sin första hund. Han är rätt stressad på köpet, så blir ganska många extra kilo att hantera i kopplet då han sätter fart. Mot vad det hade vart om jag fick en mer standard size.
I de lägena kan jag väl lite känna att det va en liten hund jag ville ha och inte en stor. Men menar inte på att jag går och känner irritation varje dag eller så
När folk säger collie eller så, tar jag inte åt mig så mkt av. Jag kan presentera han som minicollie ibland. Säger att det är en shetland sheepdog som blev för stor, men att rasen även kallas minicollie ibland (för att dom ska få upp ett ljus).
Så den biten stör mig inte så mkt.. utan storleken mer.
Han blev ju grov på fler sätt än bara höjden och sen har han lite päls på köpet så han ser ut som en limpa på styltor kan jag skoja ibland..
Nää skämt och sido. Jag tycker han är söt och allt! När han är intill andra shelties så ser man me tydlig skillnad dock och då får alltid den andra sheltien massa klappar och rara ord, medan Wilmer får ett enkelt "ja hej på dig med". Och även att många kan säga "han är söt på SITT sätt".. Så mer sånt som irriterar. Att alla andra är så söta och perfekta överallt, medan jag får ryktet "den osäkra Stora hunden".
Så är det fler shelties så får de Andra mer uppmärksamhet och Wilmer lite stå i bakom för att han inte är lika söt. Händer mig ofta och det känns ju lite utfrysande ibland, ska ja inte sticka under stolen med.
Är han intill fler shelties så jämnför folk. Lite trist att utseendet har så stor betydelse har jag tänkt mkt. Att min är "mindre värd" i både utställning och bland klappar för att han inte ser ut HELT som rasen ska se ut.
Men jag tycker om Wilmer och gör mig inte av med han bara för han blev för stor. Är dock lite tungt att hantera honom och hans hela 14.4 kilo, då han får stress eller så ute. För när jag valde ras, så valde jag att jag vill ha en liten och inte stor. Sen fick jag stor ändå.
Men som sagt, inget jag går och stör mig på om dagarna. Vi jobbar vidare på rädslor och jag hoppas han får mer päls också.
Menade mer att man nog skulle ljuga om man menar att man inte känner till VISS del att det är synd med sizen 

hmmmmm… är nog en sån där "onormal" sheltieägare. Jag GILLAR stora shelties
! Gillar även övertecknade och tycker att ståndöron är charmiga…….
. Fast skulle jag själv ha kennel och avla skulle jag nog försöka få fram "rastypiska".
Men träffade jag Wilmer så skulle han nog få mycket uppmärksamhet! Och att han ser ut som en limpa på styltor - det går över! Han är ju ung och utvecklas fortfarande.
Min kompis fick höra att det var oförskämt och egoistiskt att behålla en så enormt gammal hund att till och med hela kroppen blivit grå! HEMSKT! HU! osv… Det tog flera kvarter innan hon kom underfund med att det var hennes ett år gamla Blue Merle som tanten pratat om! 

Ibland kan man verkligen undra! Självklart är det rätt sätt att bemöta en osäker hund att visa sig så hotfull som möjligt….! Tja du, idioter finns i alla modeller! Man kan ju hoppas att tanten får en arg doberman i näsan nästa gång hon gör så! 
#36 hehe ja jag tycker om honom och han är söt och charmig. Stressad och ibland reserverad mot nya, men bara man komme innanför skalet lite så..
Tycker det är så synd att de man träffar lite "fryser ut" bara för utseendet.
Så fungerar det ju i människo världen också, vilket är hemskt.
Sen kan jag tycka att han ska få mer päls, så han inte får så pinniga ben och stor kropp.. pälsen lite fyller ut. Han närmar sig 2½, Men det kanske kommer. Hans bröder hade mkt päls redan som 1 åringar
Sen är det många kilo att hantera, då han är stressad av sig också då.. huuuhaaa.
Han har visat sig vara sönderavlad. Nyligen fått reda på det, så det blir väl ganska mkt mer att kämpa med stressad och tung hund i kopplet då man själv inte väger så mkt.
men vaaa haha, det där med blm tanten var ju lustigt 

Jag måste fråga, vad räknas egentligen som stor sheltie?
Jag blev så ledsen nu när jag mätte Sess och hon var 38,5cm i manke. Jag vill ju hålla på med avel och utställning, men hon betecknas väl antagligen som för stor? Jag kan känna att det är typiskt min "tur" att få en för stor hund när jag är "beroende" av att ha rastypiska hundar för att kunna hålla på med det jag vill göra…
Har fått höra från flera att jag ska sälja henne och köpa ny hund, men det är ju inte bara att sälja!
Hon är ju vår familjemedlem likaväl… Jag känner mig kluven, för jag vill inte betrakta hundarna som utställnings- /och avelsmaskiner. Dom ska ju vara här och få ett hem för livet! Känns bara så FRUSTRERANDE när jag bestämt mig för vad jag vill göra så skiter det sig!

Ska tillägga att hon är ganska exakt 7 månader gammal, så hon lär väl dessutom växa mer?
#39 Hon kan växa lite mer.

#39…. det är bara att vänta och se. MEN alla mina hundar har "satt sig" lite efter det att de blivit vuxna. Det är tydligen inte helt ovanligt.
Såklart du inte kan sälja! Men shelties kommer i buketter! Snart får du säkert en till
! Det nervösa är att man aldrig kan veta helt säkert vilken storlek vovven kommer att bli. OK - en aning och fingervisning har man men ingenting är säkert. Så krama henne och vänta och se!….. och undvik engelska domare
! De vill tydligen ha små exemplar!

Klart jag inte kan.. Hon är ju min bebis.. Håller redan på att titta på en till.. 
Dock så har jag anmält till vilsta 14 augusti och om jag inte missminner mig så är domaren från storbritannien…. Kanska lika bra att stryka? 
Mankhöjd
Idealhöjd Hanhund 37 cm
Idealhöjd Tik 35,5 cm
Avvikelse med mer än +/- 2,5 cm från dessa idealhöjder är absolut inte önskvärt.
Din hund kommer nog växa lite grann till.. Min växte till han var kanske 10 månader. Jag har min som sällskap och kommer nån gång skaffa en till sheltie.
Prova ställa ut kan du alltid göra. Funkar hon inte för att hon är lite för stor, så kan du alltid satsa på utställning med nästa sheltie i framtiden ;)
#38 Detta med att ha en sheltie som bara är lite på större sidan så utesluter inte att man inte kan gå på utställning. Det finns flera domare som vill ha sheltien på den större sidan. Kan ge som exempel en bekants sheltie som är nästan 2cm för stor så brukar få normalt en 2a på utställning men så hux flux hade denne en domare från Nederländerna (tror jag det var iaf) så fick denne 1a med CK och CERT samt RES-CACIB. Så det är väldigt olika på domarna =)
#42 Visst är hon anmäld till valpklassen? Isåfall tycker jag nog du ska pröva ställa ut. =)

Ressu:
Okej, det var kul att höra! Taggar en lite! :) Ja, hon är anmäld till valpklassen, men vet inte om jag ska försöka få någon annan att ställa henne. Känns tråkigt om jag skulle sabba för henne för att jag inte kan.. Hon är ju så oerhört social, trevlig och lyhörd så är synd att det inte baseras på det! Då skulle hon vara en klar 1:a! :P
#45 Om hon inte går i samma klass som valpen jag ska ställa i. Så kan jag ställa henne om du vill, ska också till Vilsta. 
#45 Om du känner dej osäker kan du ju som du säger låta någon annan visa första gången. Då ser du ju precis hur det går till och kan börja träna det på egen hand. Kanske ordnas det oxå i den närhet utställningsträningar som du kan gå på?
Det viktigaste är att komma ihåg att den bedömning man får på utställningar egentligen är bara EN människas åsikt. Om en inte gillar din hund så kanske nästa domare älskar den!
Ett stort lycka till och meddela gärna hur det gick på utställningen =)

#46 Varsågod! ;D Jag försöker få hennes uppfödare att ställa henne, men om hon inte vill så får du mer än gärna göra det! :)
#47 Jag har inte sett någon, har sökt lite men inte hittat något. Ska meddela hur det gick! :)
#48 PM:a gärna ditt mobilnr, så jag kan hitta dig där.
Skulle vara kul och träffas även om jag inte ställer henne.
Hej jag är i färd med att skaffa en shelti som jag ska ha som sällskap utställning och agility (om hunden gillar det förståss). Ser att det står att en välkänd utställnings kennel får stora sheltisar, kan du säga kennelnamnet så man vet vem man inte ska ringa. Kanske du kan tala om vad föräldrarna till dessa storvuxna sheltisar heter. Det var någon som sa att det finns en känd shelti kennel som även föder upp collie och kanske det har parats där emellan. Jag är ju ute efter en shelti och inte en collie, men man gillar sin hund fast den blir storväxt, men att en kenneluppfödare blandar ihop hundar på detta vis är ju helt galet tycker jag. Går det inte att stoppa en sådan uppfödare den måste ju endast vara ute efter att tjäna pengar än att se till rasen. Man älskar ju sin hund men man blir besviken på hur folk gör.
Medarbetare för Welshponny ifokus
moimoimoi
Man kan nog ställa ut ändå ja…
Jag pratade med en collie ägare och hon sa att det beror väldigt mkt på domare. Endel gillar de lite mindre colliesarna och endel gillar lite mer standard osv.
Är nog så att måtten inte ALLTID är super exakta och att det mkt beror på va domaren tycker om osv.
min uppfödare har tydligen amerikanska linjer i sin avel.
hon har även collies i uppfödning å min blev för stor. Så man vet ju aldrig.
hon sysslar ju mkt med inavel med. istället för att hyra in en hane ibland.
inte nog med det så ska min hunds mamma tydligen enligt en av köparna, så är hon lite stressad tydligen. Å alla valpa hon fått är stressade å sånt, så…..
Han är min första hund nånsin och hade jag vetat om de amerikanska linjerna, inaveln och att tikmamman tydligen är lite stressad, så hade jag inte tatt den kenneln. För jag ville ha en sheltie och visst kan vissa bli förstora, men då två tikar i SAMMA kull dog för dom blev för stora, samt att jag hämtade honom då han var 13 veckor, så kunde hon ju sett att han var för stor. För jämnför jag idag men andra shelties som är 13 veckor, så kan jag ju idag se tydligt att min var för stor redan då.
Och en för stor sheltie, 45 cm och runt 14 kg, som blir stressad, är en enormt tyngd i ett koppel. Jag är inte super stabil själv. Är sjukskriven för det och hade Gärna velat veta allt detta om min uppfödare kan jag lova. För då hade jag inte kunnat ta denna valpen. För mkt jobb
#50 Det är inte större risk att hunden blir för stor bara för att den har amerikanska linjer, dessa hundar är dock ofta grövre.
De sheltieuppfödare som har Collieuppfödning också har nog knappast parat mellan raserna då det inte skulle gagna dom själva på nåt sätt alls. Resultatet skulle troligast bli en massa icke rastypiska valpar i fel storlek. Dessutom så måste du ju ha båda föräldradjuren i samma ras för att kunna regga valparna.
Det är svårt att få fram en utställningshund, det är inte bara storlek som spelar in. Och det här med storleken är svårt. Även om du parar två små shelties med varandra kan valpen bli för stor.
När hunden är 8 veckor gammal kan man oftast veta på ett ungefär om den kommer att hålla storleken eller bli för stor/liten, men det finns ingen garanti.
Är det någon som vågar skriva vilka föräldradjur ni har till era storvuxna sheltisar och kennelnamnen på dessa som ni köpt valparna av så jag inte kontaktar dem. Alla kennlar jag pratat valp med låter så bra men det är självklart de vill sälja valpar. Jag vill inte köpa en valp från en kennel som inte är bra i grund och botten. Undrar vilka utställningskennlar som man ska undvika, ni kan skriva i min gästbok så behöver inte någon annan mer än jag se det. Tack på förhand.
#54 Alltså, det hjälper inte att skriva vilka kennlar de storvuxna sheltiesarna är ifrån då de kan födas i en kull där alla andra är i rätt storlek eller där båda föräldradjuren är i rätt storlek. Det handlar inte om oseriös avel bara för att dom blir för stora. Nästan alla sheltieuppfödare har för upp valpar där någon har blivit för stor. Denna ras har mycket storleksproblem. Ska du undvika alla dessa kennlar lär du inte få någon kennel kvar.
Jag tänkte mer på de som någon skrivit om välkända utställningskennlar som är oseriösa det är ju inte vara så många shelie kennlar det handlar om, eller har jag fel? Men namnen på föräldradjur som ger storväxta sheltie är väl inte fel heller att nämna. Även om det "även om det bara kan bli av en händelse" en storväxt shelti så är det i allfall bra att veta vilka hanhundar som har anlaget.

Rustibuss: Om du vill vara helt säker på att få en hund som inte blir för stor så får du nog söka efter en omplacering. Det är tyvärr så som sparklingtindra skriver att det är många som växer över och köper man valp så gäller det bara att hålla i hatten och hoppas på det bästa. Oavsett vem man än köper ifrån så är det 50/50. Det är ju skittråkigt om man vill avla och ställa ut och köper en hund osm blir för stor. Jag hade många tankar och planer när jag köpte Sess och hon är stor redan nu(typ 38-38,5cm) 8 månader gammal.
Hoppas du hittar just din hund! :)
Det stämmer det som skrivs här.
Avel kan vara fin och hundarna också, men ändå kan nån bli för stor.
Förstår hur Rustibuss menar också. Jag ha bortsett från storleken varit besviken på min uppfödare å på hennes avel, så kan privat skriva namnet.
De andra valpköparna jag pratat med är också besvikna på deras stressade hundar å allt vad som kommit fram dessutom.
(uppfödaren finns inte med här, skriver privat ändå)

Ville bara meddela att även om Sess blev oplacerad så fick hon bra kritik och blev PROFFSIGT visad av sheltietjej! :) Dom var SÅ duktiga båda två!! :)
#59 Sess var kanonduktig! Skriv gärna kritiken här också =)

# 60
Skulle gärna göra om jag kunde tyda allt det står själv! ;)

#56 Alla uppfödare har nog fått storvuxna shelties någon gång så länge de har hållt på ett tag..
Men ja skall ge dig ett tips på uppfödare istället Kennel Memus är mina hundar ifrån.. Jätte fina hundar har hon sociala och bra i storlek och päls.. Hon har sin kennel i Svenjunga å jag kan inte mer än rekomendera henne… Så istället för diss får du Hiss 

Jag har en stor tik på 40-41 cm, väger 11,5 kg! Men jag visste när jag köpte henne att hon skulle bli stor och i lydnadsträningen har det bara varit en fördel 
Jag äger en svartvit sheltie kille, helt underbar! Det enda som är tråkigt är att redan från att jag hämtade honom har jag fått kommentarer som "vilken fin border du har" eller "visst är det en border collie?". När man sen säger att det är en sheltie så får man tillbaka "nemen, finns dem i svartvit? Det hade jag aldrig hört!"
Men han är helt underbar och jag älskar rasen! Är min första sheltie… Vi har testat en runda i utställningsringen, men han är på gränsen för hög! Men det gör inte så mycket, jag köpte honom inte som utställningshund…. Har mer tänkt mig agility eller flyball men det verkar inte vara så många i Sverige som utövar den sporten…
#64 Det är nog okunskap bara förresten. För många har ju aldrig sett en svartvit sheltie och det är ju de färger en BC har.
Så nog bara okunskap, precis som att vi med sheltie nog alltid nån gång åtminstoe fått höra från folk att vi har en collie eller lassie hund. Okunskap =)
Har du något foto på honom förresten?
Ja, visst är det okunskap men tråkigt likväl… Träffade en tjej på hundklubben som hade en trf sheltie som va jätteliten och som hade tänkt skaffa en svartvit men "fegat ur" pga att färgen är så ovanlig och skaffat just den här trf istället. Men hon tyckte han va jättefin. Han har dock lite tunga öron, men jag vet inte riktigt hur man kan korrigera detta…
Har inga bilder i den här datorn. Men det finns en bild på honom (dock inte så bra) på min profilsida.
Vi har også sheltie for første gang, driver egentlig oppdrett av Bullmastiff og Tibetansk Spaniel, og kommer til å drive litt sheltie oppdrett. Når vi kjøpte oss sheltie i 2012 visste vi at vi ønsket noen vi kanskje kunne ha litt på utstilling og ha valper på. Så vi plukket ut to vakre jenter fra flotte og sunne linjer, far er Int Multi ch Japaro Chasing The Storm og er 39 cm og mor Mabel Joy's Bless My Time "Lille" som er 38 cm. Disse jentene har fantastisk personligheter, men det viste seg at mormor til disse jentene var en stor sheltie…og den ene tispa vår "Lila" har arvet mye etter henne, så Lila ble nå i voksen alder 42 cm og ca. 12 kg. Lady arvet mer etter sin mor og ble i voksen alder 37,5 cm.
På bildet ser du Lila
Glemte å nevne at dere kan se mer om disse to jentene og de andre hundene våre på vår hjemmeside http://bullmastiffer2.weebly.com/