Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 1650 ggr
Zenta52
0

Diarré och kräkningar

Tarzan, 4 månader, ligger nu på djursjukhus med dropp. Han fick kraftig diarré och kräktes. Han kunde inte ens behålla vattnet han drack. Förmodligen har han ätit något olämpligt ute.

Tarzan tuggar på allt han hittar ute. Mossa, gräs, pinnar, sniglar, stenar mm. Stenarna spottar han ut, men mycket annat äter han upp innan jag hinner stoppa honom. Hur ska jag få honom att inte få något olämpligt i magen i fortsättningen?

Jag hoppas få hem honom snart igen. Men jag vill inte att det här ska hända igen.

EC84
0

Usch vad tråkigt! Stackars er. Jag har samma problem med Ivan, han stoppar gärna i sig allt. Man får passa honom med hökögon. Har du provat att köra lite byteshandel för att lära honom att släppa mindre lämpliga saker som han försöker stoppa i sig?

Zenta52
0

Jag brukar säga loss till honom och han släpper och får en godisbit. Men det är inte alltid det fungerar, ibland sväljer han det han har i munnen i stället för att spotta ut.

_Wilma
1

Stackars Tarzan! Skönt ändå att han får bra hjälp!

Milla (20 veckor) har också ätit en hel del olämpligt. Det är i och för sig lite bättre nu än för någon månad sedan, men man får passa henne jättemycket utomhus. Inne har vi tagit bort olämpliga saker (mattor, skor, böcker i en viss höjd etc etc), så där går det bättre. Vi försöker också ha någon leksak eller bitben framme, så hon tar det i första hand.

Jag säger inte till henne om hon tuggar lite på gräs, mossa eller pinnar (känns som man blir tjatig), men om hon hittar bajs (🤪) eller något annat som är helt olämpligt säger jag ifrån med sträng röst. Jättesvårt detta! Man vill ju att hon ska kunna få springa lös där det går.

Som tur är har hon klarat sig ganska bra. Då hon har varit lös i magen har jag gett henne kokt ris (utan salt). Det har hjälpt och är ju ofarligt att ge vid enstaka tillfällen.

Tyvärr har jag inget annat råd att ge än att vara med honom så du ser vad han gör, och korrigerar då det behövs. Det kommer bli bättre då han är lite mer vuxen. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

meerschweinchen
0

Oj stackarn! Jackie har jag inte haft nå större problem med, visst äter hon en hel del olämpligt ibland men som tur så brukar jag hinna stoppa henne :)

Mvh Sabine

xina10
0

Stackars Tarzan hoppas du får hem honom snart.

//Jonnix

Zenta52
0

Jag har fått hem Tarzan i dag. Han får gå på diet ett tag. Han har lite lös avföring men är glad och lekfull.

_Wilma
0

#6 Skönt att ha honon hemma igen! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

xina10
0

#6 skönt att Tarzan blivit pigg igen :)

//Jonnix

Zenta52
0

Tänk att fasta bajskorvar kan vara så vackra! I natt släppte Tarzan två stycken och ingen lös sörja, vilket han stolt väckte mig för att tala om. Nu kan jag försiktigt börja öka mängden dietfoder (han har bara fått hälften av vanliga dagsransonen i två dagar). Han får Hills ID Low Fat som de rekommenderade på djursjukhuset.

elinssd
0

Det kan vara kattbajs eller liknande, min hund fick åka in på djursjukhus över jul pga att han fått i sig katt bajs och han kunde inte heller äta eller dricka så han fick dropp och massa mediciner. Det kan vara det, sen har vi hemska grannar som slänger ut mat till fåglarna som ''korv, bröd och annat'' många människor tänker inte på att hundar har bra luksinne och kan sluka i sig direkt, dom vet ju inte vad som är rätt och fel när det gäller ätbara saker, och absolut inte valpar. Hoppas han mår bättre snart!!

Kitten86
0

Tråkigt att han varit inlagd men skönt för dig att ha honom hemma igen!!

Min kille är också sådan att han är och pillar och smakar på det mesta. Tyvärr finns inte så mycket att göra, du kan ju inte stoppa honom från att vara sig själv. Som i mycket annat lär sig hunden mer i och med att den blir mer vuxen.

Försökt att se till att vara i närheten för att kunna hålla koll, och lär in hunden kommando om att spota ut t.ex. och att den då får belöning. Jag kan t.ex använda kommandot "spott" eller "usch" och han spottar då ut det han har i munnen. Väldigt smidigt om de tar något olämligt. Annars är det bara att hoppas på det bästa, att han lär sig på egen hand att det han åt inte var bra och att han blir mindre intresserad av att stoppa allt i munnen i takt med att han blir vuxen.

Valpar är ju som småbarn och upplever världen genom att smaka på allt!