Bergsklättrare?
Vad är det men min sheltie och alla dessa stenar, eller snarare "berg"?
Han älskar att vara ute i skog och mark och jag har tränat in "sten" vilket innebär att han ska hoppa upp på en sten. Men när jag tänker sten så tänker jag mig en lagom stor dvs inte för hög sten.
MEN det gör tydligen inte min hund. Han vill ha utmaning. Och ärligt talat, så vissa har jag ingen aning om hur han kommer upp på….. Tyvärr har jag inte bilder på alla berg han bemästrat.
Jag delger er lite bilder på min "bergsklättrare" och ger er frågan, är det bara min? Finns det fler klättrare där ute?
Men vilka läckra bilder.
Mickey är som en begsget härhemma, men inte töserna alls. Dom slänger sig ivrigt i dikerna i stället
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#6 Läcker bild. En till bergsklättrare..
Den här tråden blev ju riktigt kul att följa.
#8 Så vacker man smälter,, Underbar bild
Ingen bild på din "bergsget" att visa?
#6+8
Vad roligt att det inte bara är min hund som klättrar på allt som går!
#10 Ska kolla med dotter, hon är den som fotar mest och det är henne han klättrar för. Vad hon är är han, samt att han gärna sticker upp till höjder med förhoppningen hon följder efter, så han slipper sina jobbiga tjejer. dvs sin mamma och lillsyrra.
#12 Han är ju bara för läcker din kille!
#13 Vem kan missa den skönhten där uppe? Ingen!
haha vilka underbara hundar!:) Bilderna är ju jätteläckra! kul att dom gillar att klättra, bra motion:)
Ja, han är underbar! Jag tackar min lyckliga stjärna för att denna kille kom in i mitt liv, nästan varje dag. Han är mitt lilla glädjepiller!
Jaa, motion får dem verkligen. Och han ser så finurligt glad ut varje gång man kommer på honom med att vara på en sten eller annat klättringsbart
Obtealbart och något som man inte riktigt kan förmedla genom en bild…
Super fina bilder! Roligt att få vara modell med honom. :)
Blev han sur? ;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Nejdå, han njuter ju bara av utsikten från sitt träd :)
Haha, vad roligt! När jag läste inledningen i tråden så tänkte jag "japp, jag har också en som vill upp på saker", men sen såg jag dina bilder och riktigt en sån bergsklättrare har jag inte! :D
Men min hund klättrar ändå gärna och flänger t ex upp i gigantiska snöhögar som traktorerna lämnar på vintern. Balanserar rent allmänt, på stockar, stenar men även ryggstöd på soffan och fåtöljer. Han tvekar inte att kasta sig upp på saker om man ber honom (häromsistens en rutschkana i en lekpark, modell lägre).
Men dina bilder på din hund var supercoola!
Ja, som inlägget säger så är han en bergsklättrare, eller som medde uttryckte det "bergsget" :)
Du har inga bilder att dela med dig av på din klättrare? Alla bilder är välkomna. Kul att veta att det inte bara är min hund även om han är snäppet galnare kanske än alla andra 
Haha vilken snygg hårding !
#29 Verkligen cool! 
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#30 + 31
Det roliga är att jag har ett par egna solglasögon som påminner om dessa
Kommer nog se kul ut till sommaren, komma där som helan och halvan…
Skaffade dem då han som sagt gillar att stoppa ut huvudet utanför fönstret på bilen när det är sommaren, då kan det vara bra att skydda ögonen!
Haha vad söt han är! En jättemysig tråd dethär tycker jag :D
Hälsningar Klara :)
Han är ju för cool!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Ska försöka ta någon snygg bild på oss tillsammans sen i vårsolen när vi har våra glajjor på oss 
You know it!!! Finns ingen annan cooling som han!
#29 är det vanliga solglasögon? eller är dom designade för hundar?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#39 ja, skitsnygga 😎 kanske ska se om det finns något par till min golden 😉
Tror nog att du kan hitta ett par som passar din golden 😎
#41 det tror jag redan jag gjort ;) haha, men inte köpt dom ännu. kanske blir någon dag.
Jaa, så kan det kanske vara 😉
Dröjde ett tag innan jag gjorde slag i saken och köpte honom ett par solglasögon.
Åh vad fina bilder på fina sheltiesar! :)
Min lilla 10 veckors verkar också gilla att klättra upp på stenar. Får panik när han försöker kasta sig ner från dem. Tänker på hans sköra ben. Försöker visa honom att han får gå ner samma väg som han kom upp. ;)
Inte värdens finaste bild, men här har ni honom med en pinne i munnen.
#44 Din sheltiekille verkar vara väldigt framåt! Klättrar på stenar med pinne i munnen redan! ;) Förstår att du har fullt upp att passa honom! :)
Han är ju för söt!!
Fanta har fått upp ögonen för stenar och hoppar mer än gärna upp på dom för att hämta godis. ;)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Din fina kille verkar ha samma glimt i ögat och sinne för bus och klättring som min kille har. Kan förstå att du har fullt upp med att hålla koll!!
Haha! Jodå. Han är ett litet yrväder, det är han, och riktigt envis. Han bara ska upp på vissa stenar. ;)
Men det är lite roligt ändå när hundarna klättrar upp på stenarna sådär. När era hundar har klättrat upp på höga stenar, får ni klättra upp efter era hundar då och bära ner dem eller klättrar de fint ner själva?
Min kille klättrar allt som oftast, eller hoppar, ner på egen hand.
Jag har alltid varit lite så att har han lyckats tagits sig upp så får han allt lösa vägen ner också 😉
Varit någon enstaka gång jag lagt mig i och visat honom bästa vägen ner eller lyft ner han själv.
Min får hoppa ner själv, hon vet hur hon ska landa för att inte skada sig. Beroende på storleken på stenen brukar jag peka hur dom ska ta sig ner.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Sicken snygg bergsklättrare 😉
Snygg "get" 😃
Verkligen kul att se att min inte är den ända som gillar att klättra och utforska världen från högre höjder!
Stilig klättrare 😃
#57 Man kan alltid lita på River! 😉
Japp, han är inte bara en bergsklättrare utan är även själv en klippa att luta sig mot om man behöver hjälp 😎
Som sagt en helt underbar barnvakt!
Hur får man sin hundvalp att INTE klättra upp på stenbumlingar? Det ligger en hög stenbumling i den hundrastgård där jag brukar släppa Tarzan, 14 veckor, lös. Sist försökte han ta sig upp på brantaste sidan men ramlade ner. Sen tog han sats på den sida av stenen där det sluttar lite och kom upp på toppen. Innan jag hann fram hade han hoppat ner där det var som brantast. Han verkade inte ha slagit sig, men jag vill inte att han ska anstränga benen så mycket. Stenen är cirka 1,5 meter hög.
Jag är nog fel person att fråga då min kille alltid farit upp och ned på diverse saker enda från att han var liten valp! Något som han bevisligen aldrig slutat med. I "farliga" fall ber jag honom att vänta kvar tills jag kan visa honom rätt väg ned alternativt lyfta ner honom (händer inte ofta)
Det kan som sagt vara värt att lära in "stanna" eller liknande så att hunden står kvar tills man kommer och hjälper/lyfter den ner eller visar den rätt väg ned 😉
Vad rolig han är! Inte dåligt höga berg han stiger upp på. 😃
Ozzy vill också gärna upp på stenar men många av dem är lite för höga och svårt utformade för att han ska klara av det men viljan finns!
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Finns en vilja finns en väg! 😎
Med lite tid finns det nog en "risk" att din också blir en bergsget!
Men är väl kul att även hundarna har en "hobby", min är som sagt bergsklättrare 😍
Skönt att River har full koll! 😉
#64 Oj så redig han är! :)
You bet!! I pauserna stod han och "snacka med grabbarna". Han stod mellan gubbarna, nedanför, och tittandes uppåt. Pendlande med blicken mellan gubbarna. Precis som att han var med i diskussionen. Har tyvärr ingen bild på det men såg otroligt roligt ut!! 😃
Menar du redig på grund utav storleken eller att han håller koll 😉Han är ju iaf inte rädd utan snarare dumdristigt framåt ibland (iaf när det gäller att vara runt tunga maskiner osv).
#69 Ja, det är väl en tolkningsfråga! Men jag syftade på att han ser till att allt är i sin ordning ;) hehe Oj, låter lurigt annars är det väl jättebra att han inte är rädd. :)
Tacka. Nog håller han koll alltid! En riktig grabb som vill vara med där det händer!
Ja, man får hålla ett litet extra öga på honom ibland, men han håller ändå bra koll uppåt måste jag säga. Just efersom de jobbade med kran från lastbil så fick jag hålla koll eftersom arbetarna inte alltid kunde se honom eftersom de var en bit ifrån. Men i övrigt är jag jätteglad att han är så frammåt och orädd. Fått många fina lovord angående just hans mentalitet (och hans utseende också för den delen)! Och han har ju genomför BPH med skott 😃
#71 Det låter ju riktigt lovande! Åh vad roligt, har läst lite om det på skk:s hemsida. Hur gick det då? Fick du skriftligen en beskrivning på beteende och personligheten? Och hur gammal är River? :)
Han är ju för härlig din River ❤️
//Jonnix
Härliga bilder #72-75
Mera bergsgätter åt (sheltie)folket 😎
Japp, efter beskrivningen var gjord så satte sig beskrivaren ner med mig och gav mig en kopia och beskrev vad den sade osv. Han fick fina lovord från personalen med kommentarer som "om fler shelties var såhär så skulle jag också kunna tänka mig att ha en!".
River är 4 år gammal nu och vi gjorde BPH testet precis efter att det blev offentligt förra året.
Japp, något gjorde jag rätt med tanke på hur cool han är (jag är visserligen partisk men ändå!). Generena från hans underbara föräldrar är inte att förakta heller…
#78 Vad roligt att få höra det. :) Han verkar riktigt trevlig faktiskt!
Det tackar River för 😉Vem vet, vi kanske träffas på någon sheltieträff i framtiden!?
#80 Ja, det är inte omöjligt. Har så dålig koll på hur det är med träffarna men dyker det upp någon i västra Götaland så kommer vi självklart åka dit, verkar ju superkul. :)
Vi har en 6 månader gammal tik, Luna, som älskar att klättra! Det finns inte en sten, stubbe eller jordhög vid sommarstugan som hon inte utforskat. Ju högre, desto bättre! Tyvärr hittade jag ingen bra bild just där hon klättrar, men att balansera är en annan av hennes specialiteter. Och att gräva, till mattes stora förtret… Verkar som att hon antingen vill långt ovan mark, eller långt under den. 😉
Det gäller ju att börja i tid 😂
Jag blir såå glad över att se att det inte bara är min hund som klättrar och balanserar på allt han hittar!