Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1139 ggr
ziggy 57
0

Antiskallhalsband

Eftersom Ziggy är så skällig när han ser rådjur mm och när jag går ut tidigt på morgonen och sent på kvällen så vill jag inte att han skall skälla och väcka grannarna i stugorna brevid så jag beställde ett antiskallhalsband som sprutar citronextrakt när han skäller "Canicalm"heter detta halsband.

Och det har hjälpt på en gång han kan glömma sig och skälla en gång men sen är det tvärtyst på honom när den lilla duschen kommer under hakan.

Men sen tror jag inte man skall ha på det jämnt för han har väldigt respekt för det och hoppar högt när det sprutar till.

Så det är nog för och nackdelar om det inte används på rätt sätt.

T.ex om han är på tomten och leker med boll mm så vill jag inte ha det på för han kan ju skälla av glädje också och då blir det ju fel .

Men det är väldigt skönt att kunna gå på morgonen och kvällen och ha tyst på honom för det är hur mycket rådjur som helst runt oss eftersom vi bor så nära naturen.

Kitten86
3

Man ska alltid vara försiktig tycker jag med anti-skall halsband och liknande produkter. Detta tar ju inte på något sätt bort hundens beteende egentligen utan stoppar hunden tillfälligt från att skälla då det skapar obehag eller rädsla. Och som många andra "hjälpmedel" gäller det att man använder detta korrekt för att man ska få rätt effekt eller inte skada hunden fysiskt eller psykiskt.

Hade en kvinna som hade en häst i samma stall som mig för ett antal år sedan. Hon ägde en isländsk fårhund som jämt, mer eller mindre, skällde och försökte valla. Jag minns att även hennes hund hade ett sådant halsband. Den hunden iaf lät ibland bli att skälla för att hon visste att hon hade just det halsband på, medans hon ibland laddade och skällde så pass mycket att sprayen tog slut. Ibland sprang hon även i medvind och skällde så att sprayen inte träffade henne….

ziggy 57
0

#1# Ja du har så rätt. Men jag skall pröva ett tag i alla fall och se hur det går men med försiktighet.

Lavine
1

Jag är också lite tveksam till såna här produkter. Har i och för sig aldrig testat heller (vilket då återigen beror på tveksamhet). Du har säkert fått förslaget förut, men: skvallerträning? Att göra det till en glad sak att söka upp dig i stället för att skälla på rådjuren när han ser dem. Jag förstår att det är mycket jobb när det handlar om viltintresse.

ziggy 57
0

#3# Ja det är också en grej med skvallerträning ja alla tips är välkomna tycker det verkar intressant just detta med skvallerträning

Kitten86
0

Skvallerträning är jättebra och ett bra hjälpmedel till att få bukt med vissa beteenden som t.ex. viltintresse!