Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettartikelarkiv
Läst 5796 ggr
hund_katt
0

halsband eller sele?

jag vet, det är lång tid kvar innan jag kan skaffa en valp, men har för det första inget att göra, och för det andra, så är det ju bra att kolla saker tidigt, vad jag lärt mig i alla fall ;)

jo, min fråga är, vilket är det bästa, sele eller halsband, att ha på sin valp? jag tänkte att valpar kan ju få för sig att bara kasta sig åt nått håll, eller dra i kopplet, och eftersom de är så lätta, så är det väl en risk med halsband om man ska hålla emot. det gör det ju inte på sele, då håller man ju inte bara i runt halsen och nacken, utan man håller u i runt bröstet och så då.

men jag kanske överdriver om halsband? men vilket är lämpligast till valpen?

detta hör ju inte till frågan, men ville bara skriva av mig, en gång träffade jag en liten valp, max 10 veckor, och den hade retrieverkoppel på sig! då gör det ju ännu ondare om valpen drar/kastar sig…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Beckibus
0

Jag rekommenderar ställbart halsband som dom kan växa i. Dom växer fort och det är onödigt att köpa halsband som dom växer ur efter några veckor!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

_Wilma
0

Du har fått ett bra svar av #1.

Jag har använt små mjuka ställbara läderhalsband till mina valpar. Det har fungerat bra. Man vänjer dem vid halsband undan för undan. Första gångerna är det lite obehagligt för valpen, men de lär sig ganska fort. :)

Vänta med sele. Även om du skulle hitta en sele som passar i storlek, så växer valpen snart ur den. :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

hund_katt
0

oj, vilket snabbt svar ;) halsband har vi från förra valpen(våran golden) som vi bara hade när han var valp. det var litet men billigt och kopplet gick sönder direkt. men halsbandet är kvar. och tror det ska funka på en sheltie. de är ju liiite mindre än en golden ;P

jag kanske ska ha både och? mindre sele får jag nog köpa sen i så fall. vi har aldrig haft en hund av 'modell mindre' innan. men har ju gamla små halsband vi använt till bland annat golden killen.
det är kanske jobbigt för nacken om valpen drar, men det är ju bra om den lär sig använda det med och inte bara sele. kanske ska ta sele på lite längre rast-promenader(då valpen ska bajsa) och halsband när det bara är en enkel kissrunda.

Beckibus
0

Valpen lär sig snabbt att gå i koppel och sele kan vara mer obehag för en valp.. 

Dock har jag sele till min corgi men hade selen sen innan och hon har samma storlek som mopsarna så hon fick ärva men jag varierar mycket för hon ska lära sig gå i båda.. :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

gizmozorro
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har använt sele från början. Köpte växa-i-sele och den kan man ha från 8 veckors ålder upp till vuxen sheltie. Här är Zophia 3 månader gammal och iklädd sin växa-i-sele.

Susanna

_Wilma
0

#5 Jag visste inte att det finns växa-i-sele. Var man köper dem? :)

gizmozorro
1

#6   Här har jag köpt selen: http://www.mixangels.com/sele.htm Finns säkert på fler ställen.

Susanna

Lavine
0

#5 Vilken fin sele. (Och hund.;) )

Kacher
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag varvade mellan halsband och sele till min lilla tjej. När vi var ute längre stunder tyckte jag det kändes mer praktiskt med sele. Den här köpte jag på Djurmagasinet och hon kan fortfarande använda den nu när hon är snart färdigvuxen eftersom den är ställbar. Har för mig att den kostade runt 139:-.

_Wilma
1

#7 och #9 Tack för tipsen! Vilka söta hundar ni har! 🙂

Mapel
1

Vi har sele på vår pojk(han är 4 månader nu) tills han lär sig att gå ordentligt i koppel. Även om han inte drar på "vanlig promenad" så gör han det om det kommer människor och hundar han vill hälsa på och då kan halsband vara rent av skadligt då valpar ofta inte förstår varför det helt blötsligt drog åt om halsen. Vår pojk tyckte det var jätte obehagligt med halsband men reagerar mycket lite på sele. När selen däremot började bli förliten då tyckte han den var obehaglig så det gäller att ha en sele som passar vi märkte att y sele inte var bra då det trycker mot skulderbladen så det tänker vi inte skaffa igen . När vi bara är ute och kissar så har han halsband men är vi ute längre har han sele. Vi köpte först en liten H sele för valpar, kostade inte så mycket och när han växte ur den lånade vi en y sele från en kompis och nu vid 4 månader har vi köpt en lite för stor hurta dragsele(samma modell som #9 har på sin hund) som han får växa i, funkar super!

hund_katt
0

tack för alla tips :)

och vilka fina bilder :)