Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 3302 ggr
Marsvin-hund
0

Tik eller hane?

Hejsan! Min mamam gav mig ett uppdrag och veta om man ska ha en hane eller en tik i just denna ras. Alltså vad som tycks värka bäst.

Jag kanske har frågat något liknade förut men då minns jag inte svaren jag fick då.

Så vad är bst, tik eller hane?

라키Hjärta

Beckibus
0

Enligt mig finns det inget kön som är bättre än det andra, däremot individer.

För mig är det tik som gäller, visst du har löpet 2 gånger per år och de är ungefär 6 veckor varje år, jag kan stå åt med vila från hundsport dom veckorna.Dock kan du ju stelirisera din tik så löper hon inte alls.. Vissa tikar blir lite bitchiga vid löp, Fanta blir bara fjantig och stänger av öronen. 😮

Hanar löper ju aldrig däremot kan dom bli berörda av löp hos tikar och det löper alltid någon tik och har du en hanig hane så kan de bli jobbigt. Dom kan matstrejka och bli lite låga osv. Där kan du ju kastrera/chipp som tar bort en del av hanigheten.

Nej kort sagt skulle jag säga att du ska gå efter individen du träffar!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Marsvin-hund
0

Joo. Jag förstår. Men vi får fortätta att klura lite på det hehe.

라키Hjärta

Kitten86
0

Jag kan hålla med att man får se till individen och inte könet, speciellt inom denna ras är könen jämbördiga.

Jag föredrar personligen att ha hane, har haft det oavsett ras jag haft. Jag har inget emot tikar egentligen med tycker bättre om hanar.

Egentligen skiljer det ju endast på att tikar löper, och hur de blir runt löp, och att hanar kan "löpa" jämt iom löptikar runtomkring dem. Båda kan lösas med kastrering/sterilisering eller liknande.

Jag har tidigare haft en hanig hane där jag direkt märkte om det var en tik som gick på andra sidan gatan t.ex. och jag kunde med hjälp av honom säga direkt om en tik var nära löp. Den hane jag har nu är helt underbar, han gör ingen skillnad på hanar och tikar. Visst blir han påverkad om han är runt/med en tik som är mitt i ett löp eller liknande men han är ändå kontaktbar och fullt möjlig att jobba/ träna med vilket är jätteskönt.

Vissa tikar kan bli riktiga bitchar runt löp, andra blir superveka, en del blir bara mer matglada och en del verkar inte påverkas alls (lite som hos människor att vissa blir riktigt moody medans andra inte påverkas nämnvärt).

Kort och gott så är det egentligen en smakfråga om man föredrar hane eller tik.

hund_katt
1

har med börjat tänka på det, men har bestämt mig att jag inte bryr mig så mycket, utan att gå på egenskaper och personligheter. vill helst ha en tik,då jag (jag vet, lite fjantigt men… aa, kanske ändrar sig) har en kompis som, i alla fall på kvällarna när hon är trött, börjar säga 'åh, titta hans..' när den lägger sig ner på t.ex. rygg…. vilket är lite störande.

var även ett tag sen vi hade en tik i hemmet. nu har vi en hanhund hos min mamma och en hos min pappa… så där är en nackdel med att ha tiken,men känner att det är något lite mer för mig ändå, både att jag saknar tiken, och vad jag förstått, så får hanhundar lite mer päls eftersom de inte fäller så mycket som tikar gör under löp. men jag bryr mig som sagt inte. ska titta först och främst på tik tror jag. sedan om inga tikar i kullen värkar nåt för mig går jag över till hanhund.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lavine
1

Vet inte exakt om hanhundar får mer päls, däremot stämmer det att de inte fäller ur sin päls, som tikar gör kanske ett par gånger per år. Så om man vill ställa ut sin hund mycket kan det vara fördel hanhund. Annars, på sheltie kan man nog nästan välja den valp man faller för eller verkar passa bäst ihop med oavsett kön. :)

_Wilma
0

Jag har fastnat för tikar, men jag håller med Lavine att för sheltie spelar könet oftast inte så stor roll. Huvudsaken är att man gillar individen. :)

Jag märker knappt om mina tikar löper. Det är ingen nämnvärd skillnad faktiskt. Men när de fäller märks det jättemycket. Det är fullt med päls överallt. :(

Sajtvärd på Sheltie IFokus

[lovihsa]
1

Jag ställde nästan samma fråga när jag stod inför köp av sheltie, var osäker på vilket kön jag skulle välja… Men efter många funderingar och prat med uppfödaren föll jag för en hane och det kunde inte ha blivit bättre!

Men har även träffat på många fina tikar också! Jag skulle rekommendera att åka och hälsa på valpkullen och "lära känna" valparna lite och välja efter individ, det är nog det bästa om man är osäker, då blir det nästan aldrig fel! Mycket handlar om uppfostran när man vill ha en hund på ett visst sätt. Så om du inte har problem med att tikar löper eller att hanar påverkas av löptikar osv är det inte så stor skillnad på sheltie hanar och tikar.

Lycka till :D