Slappna av
Hej allihopa! Har en liten fråga. När jag sitter still i soffan eller sitter och äter tex så har Ayla väldigt lätt för att slappna av. Om jag däremot rör på mig typ går och plockar eller reser mig upp så vaknar hon direkt och ska följa efter och kolla vad jag gör. Är detta ett vanligt vallhundsbeteende eller kan jag få henne att lägga sig fast jag går runt i lägenheten? Jag kan nämna att hon bara är 12 veckor gammal och jag upplever inte henne som stressad, hon vill bara ha koll. Hoppas på svar! :)
Min kille var precis likadan som liten. Jag började tidigt träna in kommando "stanna" vilket gör att han idag kan koppla av även om jag går runt i huset. Sen, om det går för lång tid innan jag kommer tillbaka så kommer han smygande för att kolla läget 😉
För mig är det något som tillhör sheltiens vallhundsinstinkter, i mångt och mycket är det ju en enmanshund och vill gärna vara där deras "fåraherde" är! 😃
Hej!
Alla valpar följer övriga familjen i naturen. Den valp som inte håller reda på familjen blir lätt uppäten. Så du har en helt normal hund.Jag skulle inte heller arbeta med att "träna bort" det, för att man kan inte träna bort instinkter, utan bara träna hunden att trycka ner dem. Och hur mår den lilla valpen då?
Låt valpen få följa sina instinkter att följa efter familjen (dvs du). Ju mer hunden får bete sig som den är designad för att göra, desto begripligare blir livet för den och desto TRYGGARE blir den. Och i slutänden är det ju det vi alla vill ha, en riktigt trygg och mentalt stabil hund.
Anna
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Har du hört uttrycket "att följa efter någon som en liten hund" ;) Min 4-åriga jrt gör ofta likadant :)
Mina hundar är 9 och 2 år dem gör precis så som du beskriver,jag bryr mig inte alls men det händer att jag vänder mig om snabbt och ska gå tillbaka då är dem är ivägen mest inomhus 🙂
Tarzan, snart 5 månader, följer alltid efter mig och vill vara i det rummet jag är. Inga problem för mig, men lite jobbigt för honom att inte få sova i lugn och ro antar jag.
Tack för alla svar! Jag förstår varför hon gör det, hon vill ju ha koll på mig och det stör inte mig direkt. Känner lite som #5 att det är lite synd om Ayla som fortfarande är så liten och så stör jag hennes sömn hela tiden. Hoppas att hon lär sig att lägga sig att slappna av om jag är i samma rum men rör på mig. Nu vaknade vi precis av att däckat i sängen i tre timmar båda två. Valpkurs är jobbigt för knopparna!