färger - avel?
denna tråd hur väl till både valpar/avel och päls/färger och tecken, men tog valpar/avel så får ni ändra om ni tycker det ska vara på päls/färger/tecken
har lite frågor om färger man får korsa med varandra, är det bara sobel och bml man inte får para? eller är det andra också?? typ bi blue och sobel, eller blm och bml, ja, ni kan skriva alla korsningar man inte 'får' para. och om man t.ex. har en bml som skulle haft missfärgade gener bakom sig, skulle de missfärgade generna föras vidare om man parade denna bml med en rättfärgad hane? man ska ju inte avla på missfärgade från första början, men vore kul att veta :)
har även lite frågor om avel och valpar, har inte tänkt skaffa kull vad jag vet än på någon av mina hundar i framtiden, men man vet ju aldrig, kanske får ta emot en dräktig tik av olika själ, för hoppningsvis att det kommit sjukdom hos ägaren som måste t.ex. till sjukhuset och inte kan ta hand om sin dräktiga tik, och för hoppningsvis inte, behöva omhänderta en illa behandlad, dräktig tik… eller så kanske man får en otroligt fin tik som man bara 'måste' ta valpar på, och sedan är det ju bra om man kan hjälpa någon man känner som ska få valpar :)
ja, allt kan ju hända, och är även lite nyfiken på det här om avel.
så några frågor är ju detta:
* saker man behöver köpa
* saker man bör tänka på
* hur reggar man i skk? gör man det hos veterinär eller liknande?
* bokar man tid hos veterinär för alla vaccinationer, och får de nya ägarna typ ett meddelande när vaccinationerna ska tas(vad jag förstott så ska de ha en/flera efter 8 veckor också)
ja, allt skulle vara intressant och nyttigt att veta :) kanske en kunnig uppfödare här kan ge mig många svar? eller bara nån som vet mycket om avel.
berätta även om olika 'myter' om det finns som man inte ska tro på, t.ex. katter säger man ju att de dricker mjölk och grädde, vilket är farligt för katter…
:) hoppas nån kan svara på mina frågor :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Man får aldrig para blm med blm då blir de dubbelt av merle genen som kan försöra massa med ögon öron mm. Sobel o merle får inte heller paras en av andledningarna tror ja va att en red merle kan se ut som sobel o korsar man då kan de blir dubbel merle utan att de syns. Tricolor o blm går finfint o para tricoloren är den enda man kan para med alla färger.
Oj, det var många frågor! 
Du vet kanske att sheltien har 3 olika grundfärger: sobel, trefärgad och svart/vit. Dessa kan man para hur som helst med varandra förutsatt att de inte bär på någon merlegen ( = att de är merlefärgade).
Varje hund har två anlag till grundfärg; sobel är dominant gentemot trefärgad och svart/vit, och trefärgad är dominant gentemot svart/vit.
Teoretiskt skulle en hund kunna ha två merleanlag (ett från mamma och ett från pappa), men det är inte tillåtet pga att det då finns en stor risk att hunden får skador (blir exempelvis blind eller döv).
Det är inte tillåtet att para en sobel med en merlefärgad sheltie.. Risken är då stor att man inte ser att hunden bär på en merlegen, och att man i nästa led skulle kunna få en hund med 2 merleanlag.
Trefärgad + merleanlag blir blue merle (tillåtet som du säkert vet).
Svart/ vit + merleanlag blir bi blue (tillåtet).
Det är inte tillåtet att para en merlefärgad sheltie med en annan merlefärgad. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
tack.
ska se om jag fattat detta…
merlefärgade = bi blue och blue merle? eller bara blue merle?
man får inte para sobel, bi blue, blue merle med varandra. men man får para svartvita/trefärgade med vilka som helst?
okej, då är det bara frågor om uppfödning med om jag fattade färgerna :)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse