Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1840 ggr
Ressu
5

Hundkörkort?

Med tanke på dagens samhälle och hur lätt det är att skaffa hund, och hur många hundar som far illa… Så fundera jag nu att om alla som ska skaffa hund borde genomgå en typ kurs och ett slutprov för att se om dom klarar av att ha hund, dvs att skaffa ett hundkörkort.

Vad tycker ni?

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Starfall
0

Det vore en bra idé tror jag :)

Starfall
2

En bra idé vore kanske att dessa delar skulle ingå i testet:

* Hundskötseln (Att ägaren klarar av att sköta hunden på bästa sätt)
* Temperamentstest (På ägaren)

[Malin3033]
3

Vet att i Schweiz, som är världens mest djurvänligaste land, så måste man gå en 3 dagarskurs för att få skaffa hund.

BrightGloria
1

Vad bra det skulle vara i så fall!
Vad mycket bättre hundägandet skulle bli då!
När jag ska ha en kennel i framtiden, vilket jag absolut ska, så ska jag minsann ha några lektioner om hundägandet och rasen. Så dom får en hum om vad det går ut på.
Det tror jag att många skulle upskatta. Särskilt hunden.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Starfall
0

Malin 3033,, det vore verkligen något för sverige att ta efter! Tänk vad mycket bättre hundar skulle få det. Tänk så många oseriösa hundköpare som skulle låta bli att skaffa hund då.

[Malin3033]
0

#5 håller verkligen med dig! men fortfarande så kommer det ju vara många som säljer sina valpar utan att ha kravet att man ska gå denna kurs.. de oregistrerade uppfödarna osv. men tror säkert att det kommer minska mycket!
sverige ligger ju ändå ganska bra till när det gäller djurhållningen, inte visste jag att schweiz var så duktiga med djur, det är ju nästan så att man vill flytta dit ;)

Starfall
1

Det kanske skulle införas en lag på att ALLA hundägare ska ha körkort på hund för att få skaffa hund? Har man inget körkort och ändå har hund, ska man få böter. Bara för att folk ska ta körkortet. Tycker de att det är för jobbigt med körkort, är inte de personerna tillräckligt intresserade i att skaffa hund. Och har man körkort, är det ju som en stolthet att veta att man är en lämplig hundägare. Sedan finns det ju så klart säkert de som skull slarva med körkorten, både hundköpare men säkert även sådana som delar ut körkort oseriöst, tyvärr är allt möjligt…

Men jag tror ändå på att detta vore en bra lösning :)

Jojsan
0

Det skulle vara jättebra tror jag…

medde
0

På ett sett kan det vara något att fundera på. Men på ett annat sätt tycker jag detta kan bli lite för mycket. Vad ska komma efter detta då? Alla våra stackars katter som folk slänger ut hur som helst. Så för mig är det en knepig fråga. Men visst på ett förnuftigt sätt tycker jag att detta kan vara bra. Då det finns så mycket problem med kamphundar osv.

#2 Hur hade du tänkt då du menar temrament test på hundägaren?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Sussan
3

Något som skulle vara minst lika viktigt är "körkort"  för uppfödare.

Det finns massor av uppfödare som inte har en aning om hur t.e.x genetiken fungerar. De har ingen aning om hur man hanterar en valp, så att den utvecklas optimalt.

Man slulle önska att valpköpare var mer kritiska när dom kontaktade en uppfödare. Man skulle önska att de tittade på kennelns resultat, istället för att falla för ett välsmort munläder som oavbrutet skryter om sina hundar.

Sussi

medde
0

#10 Tyvärr är det väl så att många som köper "första hund" förlitar sig på att när dom köper en hund från en kennel att det är seriöst och kvalité på sin hund. Det skulle vara lite mer kolla på att få kennelnamn.Då jag fick mitt var det inte bara att skicka in och betala!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jennifer89
0

bra idee =)

Ellenfyrkant
0

Skulle vara jättebra eftersom det är många hundar som misshandlas m.m. Men hur hade du tänkt att det skulle fungera? Vem ska se till att jag tar "hundkörkort" innan jag hämtar hunden jag hittat på blocket typ ?

Mvh Ellenfyrkant

Lina Strindlund
0

Detta har ju påbörjats litegrann… men hittar inte just nu vart jag läst det… återkommer!

men de här är bra tex lugnande signaler: http://www.hundagarskolan.com/

Hundraelvan har bra kurser bla kurs för bull-raser och lugnande signaler: http://www.egetbevag.se/text1_55.html

lugnande signaler är jätteintressant!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

lisinda
2

den iden har vi även pratat om i skolan. eller vi hade ett förslag att innan man köper hunden måste man gå en kurs hos uppfödaren eller skk. klarar man det "får" man hunden. om inte så är man inte lämplig nog att ha hund. 

det är värt att införskaffa en sån kurs om man ska ha en hund för livet. då kan jag gå ex två kurs tillfällen för att få sin vän för livet

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Kitten86
0

Tycker att det vore bra att utarbeta ett system och ett form av "körkort" som gör att man kan införskaffa den hundras man passar med och att olämpliga personer inte kan köpa hund.

Men å andra sidan kommer det alltid, oavsett hundkörkort eller inte, finnas sätt för oseriösa personer att skaffa hund. Om man inte lyckas på något sätt även kontrollera vilka personer som köper blandrashundar….

Lina Strindlund
0

Jag tycker det är viktigt att fråga runt, tex. på forum som detta (hejja oss!) där man kan hinna bli varnad innan man hunnit köpt en valp från fel ställe eller av "fel" ras (en ras som inte passar en).

Synd bara att vissa raser blir "hatade" och andra raser "hyllade" trots att de kan vara lika snälla /farliga… tex är golden retriever den ras som biter flest i sverige… och sheltien kan ju med sitt skällande vara provocernade (särskilt min sheltie :P )  Jag vill gärna ha kommentarer på det!

//Lina i Umé

Lina Strindlund
0

Det FINNS ett hundkörkort! Men det är ännu frivilligt och inte så stort, vad jag vet. Men kolla in: http://www.hundmedborgartestet.se/

Kitten86
0

Bra att veta. Det hade iaf inte jag hört om tidigare…

Det som slår mig mest, när jag kollar in sidan lite snabbt, är att detta svenska test görs av förare MED hund. Det många tänker på när man pratar om hundkörkort är ju att man ska lära sig om hundägandet och att få rätt kunskaper och ta "körkort" INNAN man skaffar en hund, för att på så sätt försäkra sig om att alla som skaffar hund har den nödvändiga kunskapen.

Att gå kurs med sin hund är ju som att först skaffa bil och börja köra den och SEN åka till bilskolan för att lära sig 😉 Känns lite bakvänt även om tanken absolut är jättegod! Detta är ju definitivt bättre än inget allt, och är ju något som behövligen skulle pratas mer om och lyftas fram!

[Shackalen]
0

Håller verkligen med, bara det att det borde gälla alla djur!

Fruset blåbär
3

Ett problem som jag kan se är hur gör man i en familj?

Ska hela familjen ta eller är det en i familjen som har ansvaret?

Hur gör man med minderåriga barn och om de ska vara undantagna men att alla vuxna i hushållet ska ta hundkörkort hur gör man då när barnen blir myndiga?

Om jag är ensamstående när jag skaffar hund och "körkortet" och sedan bli sambo med en person som inte vill ta något körkort och har noll intresse för hundar mer än som en trevlig myskompis i soffan - blir jag av med min hund då?

Bara för att vara tydlig så tycker jag absolut att vi ska ha "före valpköpet" utbildningar! Så att någon kunnig kan hjälpa till att guida rätt i rasvalet så det blir en ras med rätt aktivitetsnivå osv.

Kitten86
0

Som jag tänker mig så är det den som ska köpa hunden, som har ansvaret, som ska ta "körkortet".  Är det tanken att barnen, eller någon minderårig, som ska ha hunden så är det ju likväl en vuxen som måste ta ansvaret och som står på köpekontraktet osv så jag ser egentligen ingen skillnad. Ska sedan en minderårig ta över hunden så skulle jag nog se att den bör ta hundkörkort för att ta över ägarskapet…

Det är ju mycket att ta ställning till och det är väl lite det som är grejen med att det ännu inte finns något körkort för att skaffa eller inneha hund idag.