Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2332 ggr
Kacher
2013-10-24 12:58
0

Gömmer tuggben

Vår 6 månader gamla Luna har dille på att gömma sina tuggben, märgben och grisöron. Är vi inomhus försöker hon gräva ner dom under kuddarna i soffan, i väskor, under sängar eller bakom gardinerna. Är hon utomhus gräver hon ner benen i rabatter, gammalt gräs eller murkna stubbar. Hon har full koll på var hon gömt benen och går tillbaka för att gräva upp dom senare. Tyvärr har hennes hemska matte redan varit där före henne för det är ingen höjdare med illaluktande grisöron under soffkuddarna. Det är säkert inte bra för lilla magen med jordiga, uppblötta tuggben som legat ute en vecka i regn och rusk heller så dom stjäl matte också… 

Är det fler som har shelties som har det här nedärvda "gömma-undan-bra-att-ha-till-sen-beteendet" kvar? Eller är det bara vårat matvrak som tycker att hon behöver ett reservskafferi??

Kitten86
2013-10-24 20:52
2

Har en precis likadan "legist" här hemma. Han är fenomenal på att gömma ben och diverse tuggisar… Inomhus kan man se och höra att han gömmer och vart han gömmer, beroende på benet så förflyttar jag det till en bättre plats.

Men utomhus är han snabb och grymt duktig på att gömma och gräva ned (även om du tittar på när han gräver ned något så kan tu ta mig tusan inte hitta det han gömt även om du går dit direkt efter att han är klar). Han har stenkoll på vart han gömmer allt och får vi främmande av en annan hund så är han snabb på att hämta sina gömda skatter om han känner att dem är "i fara" 😉

Kacher
2013-10-26 06:51
3

Kul att höra att min vovve inte är ensam! 😃 

Luna bemästrar inte tekniken lika bra som din gör (det kanske blir när hon blir vuxen) så för det mesta är det inga problem att hitta åt benen. Ben som ligger på ett "bra ställe" får så klart ligga kvar här också, både inomhus och utomhus. 

När Lunas hundkompisar kommer hit blir hon stressad om det ligger tuggben framme på golvet. Då vill hon helst bli utsläppt på tomten så hon kan rädda vad som räddas kan. Det är ju lättare att hitta bra gömställen utomhus och hemska tanke om nån skulle äta upp en av hennes godsaker.😉

Tack för ditt svar och trevlig helg!

Kitten86
2013-10-26 20:29
0

Ja, övning ger ju färdighet. Men min har nog alltid varit grymt duktig. är hemma har tuggben gömts (inomhus) i både tvätthögar, soffan och tom under blomkrukor eller under dynan på hundsängen.

Senast idag dök det upp något mystiskt på farstun precis utanför trappen… Visade sig efter lite närmare kontoll vara en uppgrävd, fd rökt, grisklöv som en hund som är och hälsar på hade hittat och lagt fram 😃 Men den åkte lika fort ner i en ny gömma av River….

Ibland kan det vara jobbigt när de ska gömma och gräva ner. Men är roligt att se att instinkten finns kvar!